X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Mamo, Tato – czy mogę już korzystać z Facebooka?

W jakim wieku regulaminowo można zostać użytkownikiem serwisów społecznościowych? Jak serwisy dostosowują się do najmłodszych użytkowników?

Mamo, Tato – czy mogę już korzystać z Facebooka?źródło: shutterstock.com

reklama


Portale społecznościowe i różne serwisy wideo, gamingowe czy rozrywkowe mają wiele przydatnych funkcji, które umożliwiają realizację różnych potrzeb młodych użytkowników. Nie wszystkie jednak są regulaminowo dostępne dla dzieci. Jakie ograniczenia wiekowe oraz zasady korzystania z social mediów warto znać w kontekście najmłodszych użytkowników?

Dzieci są ciekawe otaczającego ich świata i głodne poznawania nowych rzeczy. Trudno dziwić się więc, że budzi się w nich zainteresowanie nowymi technologiami, internetem czy aplikacjami mobilnymi. Szczególnie że gdziekolwiek się nie pojawią, na horyzoncie z pewnością zobaczą kogoś ze smartfonem w ręku lub wpatrzonego w mobilny ekran. Jak wygląda kwestia dostępności różnych serwisów? 

Facebook

Wedle regulaminu z Facebooka mogą korzystać użytkownicy powyżej 13. roku życia. Jeśli już zainteresowany własnym profilem użytkownik przekroczył ten próg wiekowy, może dokonać rejestracji. W ramach niej portal wymaga posługiwania się imieniem i nazwiskiem, których używają na co dzień, numeru telefonu lub adresu e-mail, wskazania daty urodzenia oraz płci. Podanie tych informacji oraz dokonanie rejestracji w serwisie jest jednoznaczne z zaakceptowaniem jego regulaminu, w tym zasad dotyczących danych oraz plików cookies. 

Jako że korzystanie z serwisu jest bezpłatne, z chwilą rejestracji użytkownik godzi się na wyświetlanie mu reklam oraz że – w momencie udostępnienia zdjęcia na Facebooku – udziela firmie zgody na przechowywanie, kopiowanie i udostępnianie go innym użytkownikom, np. dostawcom usług obsługującym serwis lub inne produkty Facebooka, z których użytkownik korzysta – aż do momentu usunięcia pliku z serwisu. 

Jak zgłosić profil użytkownika poniżej 13. roku życia?

Młodzi użytkownicy, podając nieprawdziwą datę urodzenia, są w stanie obejść wymagania dotyczące wieku. Warto jednak wiedzieć, że wedle Facebooka utworzenie konta z fałszywymi danymi jest naruszeniem regulaminu.

Każdy użytkownik serwisu, który zauważy profil osoby poniżej 13. roku życia, może zgłosić go poprzez odpowiedni formularz. Konieczne jest podanie linku do profilu dziecka, jego pełnego imienia i nazwiska oraz wskazanie jego rzeczywistego wieku. Jeśli możliwe jest potwierdzenie tej kluczowej informacji, konto zostanie niezwłocznie usunięte, lecz zgłaszający nie zostanie o tym dodatkowo powiadomiony. W sytuacji, gdy weryfikacja wieku właściciela konta nie będzie możliwa, podjęcie odpowiednich kroków przez Facebooka może być utrudnione i zalecana jest rozmowa z rodzicem lub opiekunem tegoż dziecka. 

Jeśli problem dotyczy więc dziecka z naszego bliskiego otoczenia lub naszej własnej pociechy, warto zacząć od rozmowy z nim samym. Być może młody użytkownik nie miał świadomości, że łamie regulamin serwisu lub może napotkać różne niebezpieczeństwa. Zaś zbyt pochopne działanie w tym zakresie może zakończyć się utratą zaufania do nas lub poczuciem wykluczenia wśród rówieśników. Kto wie, być może cała klasa gromadzi się w ramach jakieś grupy lub istnieją inne powody założenia konta, które warto poznać przed podjęciem działań? 

Ważnym elementem Facebooka jest Messenger, czyli komunikator, który pozwala na rozmowy tekstowe, głosowe lub wideo. Tak jak w przypadku Facebooka, z komunikatora powinni korzystać użytkownicy powyżej 13. roku życia. Jednak, aby nie odbierać młodszym internautom możliwości bezpiecznego porozumiewania się ze sobą, w 2017 roku stworzono Messenger Kids – wersję komunikatora skierowaną do dzieci. Niestety, na ten moment aplikacja nie jest dostępna w Polsce, ale postanowiliśmy przybliżyć jej możliwości, gdyby miało się to wkrótce zmienić. 

W Messenger Kids to rodzice konfigurują konto swojego dziecka i zarządzają nim z poziomu własnego konta na Facebooku. Co ciekawe, mogą to robić oboje rodzice i wówczas otrzymują powiadomienia o zmianach dokonywanych w zakresie zarządzanie kontem. Mają oni także nadzór nad dodawania znajomych – mogą zezwolić dziecku na dodawanie osób do listy lub ograniczyć ją tylko do kontaktów, które sami wskażą. Z kolei, jeśli rodzice lub inni członkowie rodziny będą chcieli skomunikować się ze swoim dzieckiem, wykorzystują oni do tego własne konto na Messengerze. 

Młody użytkownik Messenger Kids może połączyć się ze swoimi rówieśnikami za pomocą specjalnych kodów. Aktywowanie 4-wyrazowego kodu sprawia, że pociecha może pokazać go swoim znajomym i wówczas otrzymać od nich zaproszenie do kontaktów. Kody te, jeśli są uruchomione, można sprawdzić, klikając w zdjęcie profilowe dziecka w Messenger Kids. 

W ramach klasy lub grupy dzieci można także poprosić rodziców o uprawnienia do dodawania ich dziecka do czatów grupowych oraz dodawania kontaktów ich dziecka.

Co ważne, rodzic, który posiada więcej niż jedno dziecko, może utworzyć konta dla każdego z nich i korzystać z Pulpitu rodzica na Facebooku. 

źródło: shutterstock.com

Instagram

Użytkownik, który chce korzystać z Instagrama, również musi mieć ukończone 13 lat. Podobnie jak w przypadku Facebooka, z chwilą rejestracji godzimy się na zasady funkcjonowania i zbierania danych czy wyświetlanie reklam. Zdarzają się jednak sytuacje, w których rodzic jest świadomy, że jego dziecko korzysta z aplikacji i wyraża na to zgodę oraz pomaga swojemu dziecku w prowadzeniu profilu. Takie konta reprezentujące osobę poniżej 13. roku życia muszą jednak zawierać w biogramie wyraźną informację, że kontem zarządza rodzic lub opiekun

Warto wiedzieć, że w przypadku nastoletnich użytkowników Instagram nie może przyznać rodzicowi czy opiekunowi dostępu do konta młodego użytkownika ani podjąć żadnych działań wobec niego na prośbę opiekuna lub rodzica. Jak możemy przeczytać w regulaminie aplikacji, zgodnie z przepisami w sprawie ochrony prywatności, aplikację obowiązuje zakaz udzielania dostępu do konta osobie niebędącej jego posiadaczem bez zgody użytkownika. Wszyscy posiadacze profilu powyżej 13. roku życia są traktowani jako pełnoprawni użytkownicy i podlegają zasadom ochrony, dlatego ingerencja w ich profil lub przejęcie nad nim kontroli są niemożliwe. 

Jeśli jakieś treści, profile lub komentarze w aplikacji budzą niepokój, łamią regulamin lub są naruszeniem, możliwe jest zgłoszenie ich zarówno z poziomu aplikacji, jak i komputera. Użytkownicy, których treści lub konta zgłaszamy, nie zostaną o tym powiadomieni.

Instagram w swoim przewodniku dla rodziców wskazuje, że aby zadbać o prywatność profilu dziecka można:

  • Uczynić go prywatnym, a nie publicznym.
  • Zezwolić na komentowanie wszystkim, osobom, które obserwujemy oraz osobom, które obserwują nas, tylko osobom, które obserwujemy lub tylko naszym obserwatorom.
  • Zablokować komentarze od wybranych użytkowników.
  • Filtrować komentarze i ukrywać te obraźliwe.
  • Zastosować filtry ręczne dla komentarzy, tj. wybrać słowa lub frazy, których nie chcemy widzieć, a Instagram ukryje wszystkie komentarze zawierające je w treści.
  • Ograniczyć wskazane konta przed niepożądanym interakcjami (wówczas ograniczani użytkownicy nie są o tym powiadamiani).
  • Zablokować wskazane konta.
  • Wstrzymać wskazane konta – wówczas będą one wyciszone.
  • Ograniczyć powiadomienia z aplikacji, wyciszając je. 
  • Zarządzać czasem korzystania z aplikacji – gdy ustawiony czas użytkowania aplikacji w ciągu dnia zostanie osiągnięty, Instagram wyśle przypomnienie.

Być może nie wszyscy rodzice wiedzą także, że Instagram pozwala na zmianę sposobu kierowania reklam do dziecka. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej rodzice mają teraz większą kontrolę nad przetwarzaniem przez firmę danych ich dzieci. Jak czytamy w Centrum prywatności i bezpieczeństwa, rodzice mogą również decydować o tym, czy reklamodawcy mają kierować do ich dzieci reklamy dopasowane do zainteresowań. Jeśli dziecko zdecyduje się na dostęp do aplikacji z bardziej dopasowanymi reklamami, może wówczas poprosić rodzica o zatwierdzenie tego wyboru za pomocą odpowiedniego formularza. Decyzja o sposobie kierowania reklam do najmłodszych użytkownik może zostać zmieniona w każdej chwili. Co ciekawe, dotyczy to mieszkańców Unii Europejskiej i wymaga od rodzica potwierdzenia, że jest opiekunem danego użytkownika oraz nazwy profilu, którego to dotyczy.

Instagram w swoich regulaminie podkreśla także ważną z perspektywy rodzica informację.

Jeśli nastoletnie dziecko padnie ofiarą niewłaściwego zachowania w aplikacji, jej twórcy – mimo okoliczności – nie mogą udostępnić informacji niepublicznych (jak np. adres e-mail użytkownika winnego tego zachowania) bez otrzymania nakazu przeszukania lub wezwania od organów ścigania. Skierowanie takiej prośby przez rodzica lub poszkodowanego będzie nieskuteczne i zaleca się wówczas kontakt z organami ścigania. 

Przewodnik Instagrama, który powstał we współpracy z organizacjami rodzicielskimi oraz do spraw bezpieczeństwa z całego świata, podpowiada także, jakie pytania warto zadać dziecku korzystającemu z aplikacji. Poniżej zamieszczamy kilka z nich, które mogą przydać się w rozmowie z nastolatkiem.

  • Co podoba Ci się w Instagramie?
  • Co powinnam/powinieniem wiedzieć o Instagramie?
  • Jakie jest Twoje TOP 5 profili, które obserwujesz w aplikacji?
  • O czym myślisz przed opublikowaniem czegoś na Instagramie?
  • Jak wpływają na Ciebie lajki i komentarze pod postami?
  • Czy znasz Twoich obserwatorów?
  • Co myślisz o czasie spędzanym online?
  • Czy czułaś/czułaś się kiedyś niekomfortowo z tym, co zobaczyłaś/zobaczyłeś na Instagramie?
  • Co zrobiłabyś/zrobiłbyś, gdybyś zauważył przemoc/nękanie na Instagramie?

Warto zaznaczyć także, że w marcu Instagram ogłosił kilka istotnych zmian, które mają zwiększyć bezpieczeństwo nastoletnich użytkowników. Gdy wszystkie zmiany zostaną wdrożone, dorośli użytkownicy, którzy nie obserwują danego profilu stracą możliwość wysyłania wiadomości do nieletnich użytkowników – zobaczą wówczas komunikat o tym informujący. Co więcej, w przypadku rozmów z dorosłymi, którzy wysyłają dużą liczbę wiadomości lub zaproszeń do użytkowników poniżej 18. roku życia, młodzi rozmówcy otrzymają ostrzeżenie wskazujący na potencjalne zagrożenie. Będą mogli zakończyć rozmowę, zablokować lub zgłosić tego użytkownika. Aplikacja będzie także wyświetlała kontom prowadzonym przez osoby nieletnie alerty zachęcające do zmiany ustawień prywatności w obrębie profilu. Z kolei technologia przyjdzie z pomocą w kwestii weryfikacji wieku użytkownika. To problem, z którym boryka się wiele firm z branży social mediów. Instagram pracuje nad technologią, która miałaby pomóc w sprawdzeniu rzeczywistego wieku posiadacza profilu. 

źródło: shutterstock.com

TikTok

TikTok to kolejny serwis, który wymaga od użytkownika posiadania minimum 13 lat oraz akceptacji warunków serwisu. Aplikacja wideo szturmem zdobyła serca młodych użytkowników, dlatego podjęto szereg działań, by umożliwić legalne i bezpieczne korzystanie z niej. 

Dla najmłodszych użytkowników ograniczono m.in. wysyłanie bezpośrednich wiadomości i udostępnianie transmisji na żywo na konta użytkowników poniżej 16. roku życia oraz kupowanie, wysyłanie i odbieranie wirtualnych prezentów dla użytkowników poniżej 18. roku życia. 

W aplikacji dostępna jest również funkcja “Family Pairing, która pozwala rodzicom na połączenie swojego konta z kontem nastolatka oraz umożliwia ustawienie zabezpieczeń na potrzeby korzystania z platformy TikTok przez ich dzieci. W ramach tego możliwe jest m.in.: zarządzanie czasem spędzanym w aplikacji i kontrolowanie, ile zajmuje to każdego dnia, ograniczanie dostępu do wyświetlania niektórych treści czy ograniczenie wiadomości bezpośrednich. Pierwsze dwie funkcje są dostępne także bez opcji rodzinnej.

Dla użytkowników poniżej 16. roku życia wprowadzono specjalne ustawienia, które ogłoszono w styczniu i przewidywano ich wprowadzenie w ciągu kilku najbliższych tygodni. 

Przede wszystkim konta osób w przedziale wiekowym 13-15 lat będą w trosce o ich bezpieczeństwo domyślnie oznaczone jako prywatne. Wskutek tego tylko wybrane osoby i osoby zaakceptowane przez użytkownika jako obserwatorzy mogą oglądać jego materiały wideo. Niemożliwe jest także sugerowanie tychże kont innym użytkownikom. Najmłodsi użytkownicy mają także możliwość zdecydowania, kto może komentować ich wideo. Mogą wybrać pomiędzy “Przyjaciółmi” a “Nikim”. Z kolei ustawienie “Każdy” zostaje usunięte.

Użytkownicy TikToka mogą korzystać także z dostępu do “Duetu” i “Stitcha”. W przypadku kont użytkowników poniżej 16. roku życia funkcje te zostaną usunięte, a dla użytkowników w wieku 16-17 lat domyślne ustawienia Duet i Stitch zostaną zmienione na “Przyjaciele”. Również pobieranie filmów jest możliwe wyłącznie w przypadku użytkowników powyżej 16. roku życia. W przypadku użytkowników w wieku 16-17 lat pobieranie będzie domyślnie zablokowane i możliwe jest jedynie ręczne zmienienie ustawień. 

Dla użytkowników poniżej 16. roku życia również funkcja wiadomości prywatnych jest automatycznie niedostępna. Wyłącznie zaakceptowani użytkownicy mogą wysyłać wiadomości prywatne, ale tylko takie, które nie zawierające zdjęć i filmów.

źródło: shutterstock.com

Twitter

Twitter jest platformą mikroblogową przeznaczoną dla użytkowników powyżej 13. roku życia. Użytkownicy mogą „tweetować”, czyli wysyłać krótkie wiadomości tekstowe (max. 280 znaków) lub przesyłać materiały graficzne/wideo, jeśli ukończyli 13 rok życia.

Snapchat

Osoba poniżej 13. roku życia nie może utworzyć konta ani korzystać z usług. Użytkownik, który dowie się, że jego dziecko dostarcza aplikacji informacji osobistych bez jego zgody, powinien skontaktować się z serwisem za pomocą odpowiedniego formularza dotyczącego prywatności. 

Pinterest

Regulamin aplikacji skupiającej się na materiałach wizualnych wskazuje, że jakiekolwiek użycie lub dostęp przez osoby poniżej 13. roku życia nie są dozwolone

W swoich wytycznych Pinterest wyjaśnia, że chce, aby każdy użytkownik Pinteresta miał świadomość, na co wyraża zgodę i właśnie dlatego nie zezwala na zakładanie kont na młodszym niż 13 lat użytkownikom. 

W ważne, w niektórych krajach, na przykład w państwach członkowskich Unii Europejskiej, wiek wymagany do wyrażenia zgody to od 13 do 16 lat.

WhatsApp

Z komunikatora WhatsApp mogą korzystać osoby mając ukończone co najmniej 16 lat. Co ciekawe, w przypadku regionu spoza regionu europejskiego, aby zarejestrować w aplikacji wystarczy mieć ukończone 13 lat. 

Jeśli dziecko utworzyło konto WhatsApp, rodzic może pomóc w usunięciu konta lub zgłosić to za pomocą wiadomości e-mail i potwierdzenia dokumentami (dowodem własności numeru WhatsApp, dowodem sprawowania opieki rodzicielskiej oraz potwierdzeniem daty urodzenia dziecka). W sytuacji, gdy dorosły chce zgłosić konto dziecka, którego nie jest rodzicem, WhatsApp sugeruje kontakt z jego rodzicami i zaproponowanie im wyżej wspomnianego postępowania. 

Discord

Z Discorda, czyli platformy początkowej skupionej wokół społeczności graczy, mogą korzystać użytkownicy powyżej 13. roku życia. Aplikacja pozwala na komunikację na czacie głosowym, tekstowym oraz wideo różnym grupom na serwerach, czyli miejscach każdej społeczności. Skorzystają z niej m.in. gracze Minecraft i Fortnite, uczniowie do wspólnej nauki, społeczności artystyczne czy uczestnicy dodatkowych zajęć, gdyż Discord udostępnia szablony umożliwiające tworzenie różnych społeczności. Nie jest on więc tradycyjną platformą społecznością i nie posiada algorytmu, który decyduje o wyświetlaniu treści. 

Aplikacja udostępnia poradnik na temat tego, jak rodzice mogą pomóc nastolatkom zachować na niej bezpieczeństwo.

Użytkownicy Discorda poniżej 18. roku życia mają bowiem możliwość ustawienia opcji „Chroń mnie”, która jest włączona domyślnie i zapewnia, że że obrazki i pliki wideo we wszystkich prywatnych wiadomościach będą przeskanowane przez Discord, a nieodpowiednie treści zostaną zablokowane. Mają oni także możliwość decydowania, kto może wysłać prywatne wiadomości, wysyłać im zaproszenia do znajomych, blokować wybranych użytkowników, a także zgłaszać wszelkie nieprawidłowości twórcom platformy. 

źródło: shutterstock.com

YouTube

W niektórych krajach minimalnym wiekiem uprawniającym do zarządzania własnym kontem Google jest 13 lat. W Polsce jest to możliwe od 16 lat. Rozwiązaniem, w ramach którego rodzice mogą pomóc młodszym dzieciom w utworzeniu konta Google i zarządzaniu nim, jest Family Link. Kiedy zaś dziecko osiągnie minimalny wiek obowiązujący w danym kraju, będzie mogło samodzielnie zarządzać własnym kontem.

Dla młodszych użytkowników przygotowano YouTube Kids. 

YouTube Kids

YouTube Kids to wersja popularnego serwisu wideo skierowana do najmłodszych użytkowników. Znajdą tam bajki, piosenki i inne materiały wideo, które mogą umilić czas lub dostarczyć nowej wiedzy.

Rodzice, po wpisaniu swojego roku urodzenia, mogą utworzyć profil dziecku. Opiekun, po zalogowaniu się, ma więcej opcji kontroli. Może zezwolić dziecku na dostęp do wielu filmów lub wskazać je ręcznie. Co więcej, istnieje możliwość blokady kanałów lub materiałów wideo, które nie spodobają się rodzicowi. 

Możliwe jest dostosowanie treści w zależności od wieku – Przedszkolaki do 4 lat (filmy promujące kreatywność, zabawę, naukę i chęć odkrywania), Młodsze dzieci 5-7 lat (wyszukiwanie i odkrywanie piosenek, kreskówek, filmów o pracach ręcznych i innych treści) oraz Starsze 7-12 lat (wyszukiwanie i odkrywanie większej liczby teledysków, filmów o grach, nauce oraz innych treści). Wybór odpowiedniej kategorii wpłynie na rodzaj filmów, które będą dostępne w aplikacji.

Jeśli jednak rodzic zdecyduje się na opcję samodzielnego doboru treści, dziecko nie będzie mogło samodzielnie wyszukiwać wideo. Dostępne będą te materiały, które uprzednio wybrał rodzic. YouTube Kids posiada także funkcję minutnika, która pozwala na ograniczanie czasu spędzanego przed ekranem. Po osiągnięciu wskazanego limitu, np. 30 minut, aplikacja zostanie zablokowana. W ten sposób możliwe będzie kontrolowanie tego, ile czasu dziecko ogląda filmy. 

Każdy rodzic w dowolnym momencie ma dostęp do ustawień rodzicielskich i kontroli rodzicielskiej. Wystarczy dotknąć ikony blokady w aplikacji, wykonać działanie – mnożenie, wpisanie odpowiednich liczb widocznych na ekranie lub wpisanie własnego kodu dostępu. Dzięki temu mamy pewność, że dziecko nie zmieni samo ustawień. 

Ciekawym rozwiązanie są także profile dzieci – każdy rodzic może utworzyć nawet osiem profili dzieci, które będą zawierały oddzielne preferencje co do treści, rekomendacje filmów oraz ustawienia. 

Częstym problemem podczas korzystania z różnych serwisów wideo przez dzieci jest fakt, że mogą one same odnajdywać nowe treści i w chwili nieuwagi dotrzeć do materiałów nieprzeznaczonych dla ich grupy wiekowej. Aby tego uniknąć YouTube Kids pozwala na wyłączanie wyszukiwania i w ten sposób ograniczenie zbioru filmów, które może oglądać mały widz.

Family Link

Family Link to rozwiązanie od Google, które umożliwia rodzicom nastolatków i młodszych dzieci kontrolowanie tego, w jaki sposób korzystają z urządzeń cyfrowych z systemem Android. Sami rodzice mogą jednak korzystać z aplikacji Family Link zarówno na urządzeniu z systemem Android, jak iOS. 

Aplikacja pozwala na utworzenia konta Google dla dziecka poniżej 16. roku życia. Wedle deklaracji Google na utworzenie konta dla dziecka i skonfigurowanie go na urządzeniu z Androidem warto przeznaczyć około 15 minut. Jedną z opcji Family Link jest zarządzanie aplikacjami na urządzeniu dziecka – rodzice mogą zatwierdzać lub blokować pobieranie aplikacji z Google Play, zarządzać programami czy ukrywać je na urządzeniu dziecka. Mają także możliwość kontrolowania, ile czasu na korzystaniu z urządzenia spędza ich dziecko. Możliwe jest ustawienie limitu czasowego, pory snu lub blokady, która uniemożliwi korzystanie z urządzenia, np. w czasie przeznaczonym na spacer czy czytanie. Jeśli dziecko ma przy sobie urządzenie połączone do rodzinnego rozwiązania od Google, możliwe jest także sprawdzanie jego lokalizacji. 

Family Link pozwala na zmienianie ustawień filtrowania treści we wcześniej wspomnianej aplikacji YouTube Kids, zarządzanie ustawieniami w wyszukiwarce Google czy też sprawdzanie uprawnień, np. do korzystania z mikrofonu, aparatu, usługi lokalizacji i dostępu do kontaktów w aplikacjach.

Clubhouse

Clubhouse to najmłodszy z wymienionych serwisów społecznościowych, który w ostatnim czasie cieszy się sporą popularnością. Umożliwia on rozmowy głosowe w różnych, wirtualnych pokojach. Uczestnicy pokojów mogą posiadać różne funkcje – moderatora, prelegenta czy słuchacza. Obecnie aplikacja jest dostępna wyłącznie dla posiadaczy urządzeń z systemem iOS. Co ważne, użytkownikiem Clubhouse może zostać osoba mająca przynajmniej 18 lat, która otrzymała zaproszenie od innego użytkownika. 

Artykuł pochodzi z naszego raportu „Cyfrowe dzieciństwo. Jak chronić dziecko w sieci

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail