X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak zacząć streamowanie? Platformy i niezbędny sprzęt

Jeżeli chcesz rozpocząć swoją przygodę ze streamowaniem, mamy dla Ciebie kilka cennych wskazówek. Przygotowaliśmy też propozycje sprzętu i platform, na jakich możesz umieszczać swoje wideo.

Jak zacząć streamowanie? Platformy i niezbędny sprzętźródło: shutterstock.com

reklama


Choć streamowanie to stosunkowo nowe zjawisko w internecie, to już zdobyło ogromną popularność. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej osób interesuje się nim w każdym możliwym aspekcie. Dlatego niewtajemniczonym wyjaśniamy co to jest streamowanie i jak można je włączyć do strategii marketingowej swojej marki, a tym, którzy pragną stać się streamerami podpowiadamy, od czego zacząć.

Czy każdy może zostać streamerem?

Nie masz pojęcia co to jest streamowanie? To nic innego jak transmisja wideo wyświetlana w Internecie, najczęściej przeprowadzana na żywo. Taka forma przekazu jest popularyzowana przede wszystkim przez graczy, którzy organizują streamowanie gier. Trzeba jednak zaznaczyć, że transmisje wideo nie zawsze koncentrują się wokół świata gamingu. Zatem kto może streamować? W zasadzie każdy, kto ma do zaprezentowania ciekawy materiał, który przyciągnie uwagę odbiorców. Prowadząc transmisje na żywo można zarówno angażować się w rywalizację e-sportową, jak i pokazywać widzom jak upiec placek z owocami albo zbudować karmik dla ptaków. Tym bardziej, że do prowadzenia transmisji wystarczą powszechnie dostępne urządzenia i platformy internetowe. Dużą popularnością cieszy się, chociażby streamowanie z telefonu.

Jednocześnie, z racji tego, że sama forma transmisji nie narzuca ściśle określonych reguł i pozwala na zachowanie ogromnej różnorodności, to marki chcące rozpocząć współpracę ze streamerami bez większych przeszkód mogą znaleźć takich twórców, którzy będą odpowiadać profilowi działalności ich firm. To ciekawa perspektywa tym bardziej, że branża streamingowa nie została jeszcze wyeksploatowana i tym samym, w oparciu o nią można budować przewagę konkurencyjną w swojej dziedzinie.

Jak zacząć przygodę z wideo w internecie?

Parafrazując tekst piosenki Jerzego Stuhra – streamować każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej. Pewne jest jednak, że nie każdy powinien, szczególnie bez dobrego przygotowania. A jest to ważne dla sukcesu, bowiem widzowie oglądają transmisje, gdyż lubią wchodzić w interakcje ze streamerami i najczęściej oglądają zaledwie kilku ulubionych twórców internetowych. Ponadto odbiorcy chętnie rozmawiają na chacie i kibicują wybranym streamerom. Potwierdzają to odpowiedzi ankietowanych udzielone na potrzeby badania rynku live streamingu 2020. Dlatego w streamowaniu liczy się zarówno atrakcyjna treść, charyzma prowadzącego, który potrafi zaangażować widzów, doskonała jakość transmisji, tak aby była przyjemna w odbiorze,  jak i działalność na platformie umożliwiającej podejmowanie interakcji z odbiorcami.

Dziewczyna stojąca tyłem, trzymająca przed sobą telefon.

źródło: unsplash.com

Zaczynając streamowanie należy pamiętać, by zachować autentyczność i naturalność. Warto oczywiście podpatrywać doświadczonych streamerów, ale trzeba jednocześnie szukać pomysłu na siebie. Konieczne jest też zaangażowanie się w rozwój kanału, efektywne reklamowanie go oraz prowadzenie systematycznych transmisji. Nie można też zapomnieć o przygotowaniu dobrej jakości sprzętu. Podstawą jest dobry mikrofon z funkcją redukcji szumów i kamerka, choć tak jak wspominaliśmy na początku można pokusić się o streamowanie z telefonu. Konieczne jest też stabilne, szybkie łącze internetowe. Twitch rekomenduje minimum 4 Mb/s uploadu. Do tego dochodzi dobry komputer (z wydajnym procesorem, dużą pamięcią RAM, pojemnym dyskiem twardym oraz wysokiej klasy kartą sieciową) i odpowiednie oprogramowanie do streamingu. Najlepsze propozycje to program OBS Studio, Evolve lub XSplit. Przydatny może też się okazać dodatkowy monitor, aby jednocześnie streamować i komunikować się z widzami.

Wiemy, że streamowanie może wydawać się świetną zabawą. W praktyce to jednak poważne wyzwanie. We wspomnianym wyżej badaniu rynku live streamingu, streamerzy wskazywali, że największą trudność sprawiają im ograniczenia sprzętowe, konieczność tworzenia oryginalnych, ciekawych treści, a także konsekwencja w zakresie prowadzenia regularnych transmisji. Dlatego, choć łatwo zacząć, to efektywnie działać, a także zarabiać na streamingu, jest już trochę trudniej.

Najlepsze platformy streamingowe

Mając przekonanie, że streamowanie to coś, co pokochasz, musisz zastanowić się, na jakiej platformie rozpocząć działalność. Najpopularniejszą i najbardziej rozpoznawalną platformą streamingową, szczególnie dla tych, których interesuje streamowanie gier, jest Twitch. Wybiera ją 9 na 10 streamerów. Wszystko dlatego, że Twitch umożliwia personalizację kanału, znajdowanie widzów, potencjalnie zainteresowanych streamami, a także pozyskiwanie wsparcia finansowego od fanów. Oczywiście generuje to sporą konkurencję wśród twórców.

Dobrą alternatywą dla Twitcha jest YouTube Live. Choć YouTube kojarzy się z gotowymi filmikami, to w obszarze live streamingu też radzi sobie całkiem nieźle, mimo że zapewnia mniej możliwości w zakresie monetyzacji contentu.

Możliwe jest też streamowanie na FB. Portal Zuckerberga do dyspozycji oddaje Facebook Live oraz Facebook Gaming. Streamowanie na FB to ciekawa propozycja przede wszystkim dlatego, że serwis już oferuje sporo zaawansowanych funkcji, a przy tym cały czas się rozwija.

Kolejną opcją jest streamowanie na platformie Caffeine.TV. Zapewnia ona ciekawe opcje, w tym różne programy monetyzacji. Z racji tego, że jest to miejsce mniej popularne, łatwiej zostać zauważonym wśród innych twórców.

Odbiorcy streamów a reklama

Telefon trzymany w rękach. Na nim streaming miasta.

źródło: shutterstock.com

Wszystko wskazuje na to, że prawdziwy boom na streamowanie wciąż przed nami. Dlatego już teraz warto zapoznać się z dostępnymi możliwościami, jakie daje markom wejście w streaming, tak aby jak najlepiej wykorzystać swoją szansę na zwiększenie rozpoznawalności marki i zbudowanie pozytywnego jej wizerunku. Warto rozważyć przygotowanie reklam wyświetlanych w poszczególnych platformach streamingowych, jak i nawiązać bezpośrednią współpracę ze streamerami. Podobnie jak inni twórcy internetowi, są oni doskonałymi influencerami.

Streamowanie to szansa zarówno dla twórców internetowych, jak i marek, które chciałyby wykorzystać streamowanie na FB i innych platformach w swojej strategii marketingowej. Dlatego streamowanie gier i nie tylko stanie się wkrótce jednym z ważniejszych trendów współczesnego internetu. Lepiej tego nie przegapić!

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail