X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Logotyp – co to i ile kosztuje?

Logotyp czy sygnet? Jaki jest koszt zaprojektowania logotypu? Oto kilka pytań, na które odpowiedzi znajdziesz w artykule.

Logotyp – co to i ile kosztuje?źródło: materiały Partnera

Artykuł sponsorowany

Ważne jest, aby dobrze zrozumieć logotyp: co to jest, czym różni się od innych rodzajów logo, kiedy najbardziej opłaca się przedsiębiorcom i ile kosztuje. Ta wiedza pomoże Ci podejmować lepsze decyzje podczas budowania własnej marki.

Co to jest logotyp?

Logotyp firmy to logo oparte na słowach, tekście, takim jak nazwa firmy, inicjały czy podpis.

Do znanych firm z rozpoznawalnymi logotypami należą Coca-Cola, Google, Nasa, Disney, Zara, Owocni – wszystkie łatwo rozpoznawalne dzięki charakterystycznym fontom!

Projektowanie logotypów wymaga jednak doświadczenia w typografii. To konieczne, żeby osiągnąć odpowiedni styl, idealnie pasujący do tego, co reprezentuje Twoja firma.

Duże, pogrubione czcionki pokazują siłę i solidność brandu. Cienkie fonty są delikatne, zwiewne, kobiece. Za to zabawne, luźne skrypty sugerują beztroskę, kreatywność, zabawę – wszystkie wyrażają określoną tożsamość!

Nie lekceważ też tego, jak trudne jest projektowanie logotypów. Oprócz kompozycji, barw trzeba też podjąć decyzję odnośnie fontu.

Logotyp czy sygnet – co wybrać?

Logotyp koncentruje się najczęściej wokół nazwy firmy lub inicjałów, podczas gdy sygnet (symbol) skupia się na ikonicznym obrazie reprezentującym markę.

Pomyśl o swoosh Nike, jabłku Apple, pandzie WWF, czy muszli Szel – to właśnie sygnety.

Możesz też często spotkać loga łączące te dwa elementy w unikalny sposób, więc w rzeczywistości istnieją trzy podstawowe możliwości: logotypy, sygnety i ich kombinacje.

Rozumiejąc różnicę między logotypami (tekstem) a sygnetami (obrazami), firmy mogą używać obu, aby stworzyć dynamiczny wygląd dostosowany do każdego zastosowania.

Na przykład, możesz użyć swojego logotypu razem z sygnetem na stronie internetowej, a samego sygnetu na wizytówkach i w innych materiałach promocyjnych, które mają małą przestrzeń, a Tobie zależy na zachowaniu maksymalnej czytelności.

Kiedy logotypy sprawdza się najlepiej?

Jest kilka sytuacji, w których są one szczególnie dobrym rozwiązaniem dla biznesu.

Warto zainwestować w nie, kiedy zależy Ci na budowaniu rozpoznawalności swojej nazwy. Z logotypem firmę wyjątkowo ciężko pomylić z jakimkolwiek innym brandem.

Chętnie korzystają z nich też przedsiębiorcy, którzy chcą wykorzystać potencjał znanego nazwiska, np. Klinika Ambroziak lub ich nazwa sama w sobie przekazuje wartość, emocje, np. Nintendo (Nin – „powierzony”, ten-dou – niebo).

Dzięki logotypowi masz też spore pole na grę słów. Możesz w bardzo kreatywny sposób pokazać relacje między literami, budując w ten sposób przekaz.

Przykładem może być Częstochowa, gdzie drugi człon „chowa” dosłownie chowa się pod pierwszą częścią słowa, czyli „Często”.

Jednak logotypy nie są uniwersalnym rozwiązaniem dla każdej marki. Mam tu na myśli głównie brandy o trudnych do wymówienia i bardzo długich nazwach oraz takie, którym zależy na przekazaniu złożonych idei. W ich przypadku symbole są zazwyczaj lepszą opcją.

Połączenie logotypu i sygnetu w jednym logo często daje jeszcze skuteczniejszą reprezentacją firmy, niż gdyby były one używane osobno. Jednak nie zawsze. Użycie kombinacji może potencjalnie zmniejszyć niektóre mocne strony związane z każdym pojedynczym elementem.

Ile kosztuje logotyp?

Pewnie zastanawiasz się, jaka cena za logotyp jest optymalna. Dużo zależy od tego, kogo wybierzesz do jego zaprojektowania.

Wielu właścicieli firm mylnie uważa, że niedrogi projektant lub student mogą zaprojektować skomplikowaną, dojrzałą markę lub logo.

Prawda jest taka, że projektanci potrzebują lat doświadczenia i wiedzy, aby stać się prawdziwymi profesjonalistami. Niestety, jest też wielu niedoświadczonych projektantów, którzy oferują podejrzanie tanie logo dla nieświadomych klientów.

Oszczędzanie jest dobrym pomysłem, ale trzeba wiedzieć, kiedy i na czym można oszczędzać. Kluczem jest wysokiej jakości logotyp, którego cennik nadal mieści się w rozsądnych granicach.

Wielu przedsiębiorców płaci wysoką cenę za swoją naiwność, wierząc, że mogą dostać wysokiej jakości produkt w wyjątkowo niskiej cenie.

Istnieje wiele marek, które “nie przetrwały”, próbując oszczędzać na logo. Używanie znaku, do którego nie masz praw, może skończyć w sądzie. Budowanie marki od podstaw po zmianie logo, to jak budowanie firmy od nowa.

Chociaż naturalną częścią biznesu jest dążenie do uzyskania jak najwyższej jakości za jak najmniejszą cenę, istnieje pewien sensowny kompromis między jakością a ceną za logotyp. Ile kosztuje?

Grafmag przeprowadził ankietę, która pokazuje, że logotyp – cena na rynku waha się od poniżej 500 zł do 50 000 zł. Te koszty obejmują logo i identyfikację wizualną. Większość projektantów mieści się gdzieś pomiędzy 1 500–10 000 zł.

Nie lekceważ siły, jaką dobre logo ma w budowaniu silnego brandingu. Upewnij się, że Twoje robi ODPOWIEDNIE wrażenie!

Artykuł sponsorowany

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail