reklama
Jak wskazują twórcy raportu Fanpage Trends, wrzesień obfitował w ważne wydarzenia na polskim Facebooku. Jednym z nich była bez wątpienia akcja usuwania fałszywych profili użytkowników. Niektóre z zagranicznych fanpejdży utraciły w efekcie ponad 100 tysięcy fanów. W przypadku polskich stron ciężko mówić o wielkiej „czystce”. Jednym z głównych powodów jest bez wątpienia fakt, że cała operacja ruszyła w naszym kraju 20 września. Poza tym, ubytki w liczbie fanów były na tyle małe, że bardzo szybko rekompensowały je napływy nowych lajkujących.
Patrząc z biznesowego punktu widzenia szczególnie istotnym wydarzeniem było otwarcie przez Facebooka w Warszawie centrum zarządzania regionem Europy Środkowo-Wschodniej. Dyrektor regionalny Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią, Bliski Wschód i Afrykę Diego Oliva motywował ten wybór dobrą kondycją polskiej gospodarki i popularnością serwisu w naszym kraju.
Stale postępujący proces dywersyfikacji źródeł dochodu znalazł ujście w uruchomieniu usługi Facebook Offers. Po kilku miesiącach testów serwis udostępnił ją dla wszystkich administratorów prowadzących fanpejdże mające co najmniej 400 fanów. Dzięki niej marketerzy mogą tworzyć i promować oferty handlowe adresowane do użytkowników serwisu.
Żeby nie było tak różowo, trzeba wspomnieć o kolejnych zmianach w EdgeRank. Zmianach bardzo niekorzystnych, dodajmy. Wyraźnie zmalał zasięg postów publikowanych na fanpejdżach. Ma to rzecz jasna skłonić marketerów do korzystania z odpłatnej możliwości ich promowania i tym samym zwiększania zasięgu.
W tradycyjnych zestawieniach dotyczących polskiego Facebooka warto odnotować kilka zmian. Na 3. miejsce w rankingu najpopularniejszych branż wysunęła się branża żywnościowa, wyprzedzając kategorię „e-commerce”. Bezapelacyjny lider, czyli „Muzyka”, stale powiększa przewagę nad pozostałymi branżami. Najbardziej angażujące okazują się być jednak ponownie „Kawiarnie”.
Zmiany zaszły również w czołówce najpopularniejszych fanpejdży. Awans z 4. na 3. pozycję zaliczył fan page Play, wyprzedzając Kwejka. Dwójka liderów (Demotywatory, Serce i Rozum) wydaje się być niezagrożona. Trzeba również odnotować dołączenie do elitarnego grona „milionowych fanpejdży” strony Orange Polska. Telekomunikacyjny gigant wyprzedził przy okazji Allegro, które zapewne już wkrótce również będzie mogło szczycić się milionem fanów.
W kategorii „Alkohole” fan page Ballantines w Polsce wyraźnie powiększył przewagę nad Wyborową, a przypomnijmy, że na koniec sierpnia wynosiła ona zaledwie kilkuset fanów.
Jeśli chodzi o przyrost nowych fanów to najbardziej znacząco w stosunku do sierpniowego stanu posiadania wzbogacił się fanpejdż ORLEN Team (ilość nowych fanów wzrosła o 52%, co daje 30 tys. nowych kliknięć w „lubię to”). Inne warte odnotowania wzrosty stały się udziałem takich fanpejdży jak Stop Cafe, Bobo Frut (obydwa po 44%), EMPiK Cafe (43%), Renault PL (38%), ING Bank Śląski, mBank Polska, Podaruj dzieciom słońce (wszystkie trzy po 35%), Radler (27%) i PlayStation Polska (25%).
Niezwykle wysokim współczynnikiem zaangażowania (stosunek zaangażowanych użytkowników do liczby fanów fanpejdża) mógł pochwalić się we wrześniu fan page Zobacz to (989%!) oraz strona o niewybrednej nazwie „gdy Cię widzę moje serce rucha płuco” (200%). Inne angażujące fanpejdże to ebobas.pl (107%), Kibice – nasze kibicowskie życie, Pokolenie Ikea, MiniMini+ (wszystkie po 93%), Zeberka.pl (77%), Virgin Mobile Polska (76%), Ścigacz.pl (74%), Get More Social (70%).
Całe wrześniowe Fanpage Trends można znaleźć tutaj.