reklama
Początek roku 2012 w social mediach upłyną pod hasłami: „Timeline dla każdego” i „nie dla ACTA”. Liczba użytkowników Facebooka przekroczyła miliard, choć na horyzoncie pojawiła się rosnąca w siłę konkurencja – Pinterest.
W tym roku coraz więcej raportów pokazywało, że media społecznościowe, a w szczególności Facebook, to świetne narzędzie marketingowe. Mimo to, jak pisaliśmy w październiku (Social media w polskich firmach: Za darmo i bez strategii), do strategii social media nadal przyznaje się jedynie 20% firm. Niestety brak przemyślanego planu komunikacji w serwisach społecznościowych bywa zwykle brzemienny w skutkach.
Postanowiliśmy przyjrzeć się najgłośniejszym wpadkom w mediach społecznościowych w bieżącym roku. Część z nich to zabawne pomyłki lub przeoczenia, inne kosztowały ich autorów o wiele więcej niż tylko odrobinę wstydu.
Timeline receptą na kryzys?
Marcowy kryzys wizerunkowy banku BZ WBK, choć spowodowany działaniami poza Facebookiem i przykrym wypadkiem, który miał miejsce dwa lata wcześniej, odbił się echem także w najpopularniejszym serwisie społecznościowymi. Długotrwały brak odpowiedzi ze strony administratorów fan page’a w połączeniu z niekontrolowanym działaniem filtru antyspamowego Facebooka wywołały burzę. Sytuacji nie załagodziła zmiana profilu na oś czasu i… ustawienie jako zdjęcia w tle fotografii jednego z oddziałów banku. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Bank Zachodni WBK przestawił się na Timeline …
Co mają ze sobą wspólnego keczup i… słonie
W lipcu w rozwijający się dopiero fan page marki Heinz uderzył grom. Nie stąd ni zowąd pojawił się na nim wpis ze zdjęciem słoni na sawannie, burzowym niebem i butelką keczupu Heinz. Fala branżowego “hejterstwa” zalała tablicę Heinza, nie brakowało też głosów zaskoczonych fanów. Do tej pory nie wiadomo, kto i dlaczego opublikował na profilu marki tę nietypową grafikę. Na domiar złego przestraszeni rozwojem kryzysu administratorzy usunęli post.
Kilka godzin później do akcji wkroczyli specjaliści z agencji Edelman PR. Z ich pomocą zażegnano kryzys i przywrócono zdjęcie „wzburzonych słoni” z nowym, zabawnym komentarzem. Heinz Poland uruchomiła także aplikację konkursową do tworzenia memów „Stwórz swojego słonia”. W ten sposób marka przekuła kryzys w działania, które pozwoliły pozyskać nowych fanów i zaskarbić ich sympatię.