reklama
W 2012 roku podczas wojny palestyńsko-izraelskiej po raz pierwszy działania wojenne i propaganda przeniosły się na tak dużą skalę do mediów społeczenościowych. Główny “front” w mediach społecznościowych stanowił Twitter. Oficjalny profil Sił Obronnych Izraela (@IDFSpokesperson) zgromadził ponad 207 tysięcy obserwujących i wysłał podczas konfliktu 7800 tweetów, natomiast konto zbrojnego ramienia Hamasu obserwowało 42 tysiące internautów.
Tweety obok bomb
Stosowana dziś środki w kampanii informacyjnej przez IDF są udoskonaleniem tych sprzed dwóch lat. W trakcie operacji “Protective Edge” prowadzą wielowątkową kampanię w mediach społecznościowych. Izrael przeprowadzając kampanię informacyjną dziennikarzy odsunął na drugi plan, docierając do tysięcy ludzi przez nowe media. Wykorzystuje je jako sposób do przekazania swojej wersji wydarzeń. Oprócz Twittera IDF korzysta z bloga, Facebooka, Tumblra oraz YouTube’a. Sam profil na Twitterze obserwuje już 343 tysięcy użytkowników, a IDF podczas konfliktu wysłał 12,5 tysiąca tweetów. Natomiast fan page polubiło już 10 801 70 osób.
Filmy, obrazki, infografiki
Treść przekazu stanowią najczęściej filmy, zdjęcia i specjalne grafiki. IDF przygotowuje krótkie filmy, które umieszcza na swoich profilach, objaśniające taktykę Hamasu.
Israel Defense Forces tłumaczy cele całej operacji, a także podsumowuje kluczowe momenty przede wszystkim przy pomocy infografik.
Publikowane są filmy i zdjęcia z działań wojennych.
Stosowane są także prośby o retweet materiałów informacyjnych.
By jeszcze bardziej zwiększyć zasięg kampanii, komunikaty IDF tłumaczone są na różne języki, w tym na polski.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Izraela przygotowało także spot pokazujący jak wygląda codzienność mieszkańców kraju. Główny komunikat przekazu to “Stop Hamas”.
To, że w przypadku działań zbrojnych równie ważne jak starcia na polach bitew jest prowadzenie wojny ideologicznej i propagandowej, celem uzyskania legitymacji dla podejmowanych działań, nie jest niczym nowym. Przyznać trzeba, że kampania prowadzona przez IDF w mediach społecznościowych jest profesjonalna i kompleksowa. W przejrzysty sposób przekazuje te informacje na których zależy Izraelowi, pokazuje taktykę Hamasu oraz cele i osiągnięcia IDF.
- Wiktor
- guido
- Ania Bieniek
- Dorota Wojciechowska
- Patrycja
- Przemek