reklama
Zbiórki charytatywne w social media mogą przynosić imponujące efekty. Dzięki zaangażowaniu możemy ratować zdrowie lub życie wielu osobom. Zarówno indywidualni użytkownicy, jak i influencerzy angażują się w tego typu przedsięwzięcia.
Najlepszym tego przykładem jest tegoroczna zbiórka na Facebooku pt. “zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP”. Była to największa zbiórka w regionie Europy, Bliskiego Wchodu i Afryki. Nic więc dziwnego, że Facebook chce rozwijać taką funkcję w innych swoich produktach – między innymi na Instagramie.
Zbiórki na Instagramie
W lutym tego roku pisaliśmy o planach Instagrama dotyczących umożliwienia użytkownikom zbiórek charytatywnych z poziomu Stories. Wówczas pasjonatka social media, Jane Manchun Wong, dostrzegła u siebie tego typu funkcję i zasygnalizowała, nad czym pracują twórcy aplikacji. Wygląda na to, że po kilku miesiącach pracy nad nią możemy już z niej korzystać w Polsce.
Jak utworzyć zbiórkę?
W jaki sposób wesprzeć organizację z poziomu Stories? Przy dodawaniu relacji możemy zobaczyć przycisk “Datek”. Po jego wybraniu zobaczymy listę zweryfikowanych organizacji non profit, które otrzymają 100% zebranych przez nas środków.
Na liście widoczne będą proponowane nam, jak i popularne cele, np. WOŚP, Fundacja Rak’n’Roll czy DKMS, które można wesprzeć. Istotne jest, że nie ma możliwości utworzenia prywatnej zbiórki pieniędzy.
Przed wybraniem konkretnej organizacji możemy zobaczyć jej profil, by zapoznać się z jej działalnością. Przybliżenie tego, w jaki sposób oraz komu pomaga dana organizacja może ułatwić decyzję o tym, na jaki cel chcemy zebrać środki.
Przetwarzanie wpłat trwa około dwa tygodnie i jak wskazuje Instagram, datki przekazywane za pomocą relacji można odliczyć od podatku.
Szczytny cel
Taka forma wykorzystania social media pokazuje nam, jak nowe technologie mogą nas jednoczyć i pomóc w osiągnięciu wspólnego, szczytnego celu.
Ważne jest także to, że Instagram pokrywa opłaty związane z przetwarzaniem zebranych datków. Cała kwota trafia do wskazanych organizacji non-profit. Taka postawa z pewnością zachęci użytkowników do wspierania tego typu inicjatyw, które będą widoczne w Stories.
W Centrum Pomocy aplikacji widnieje informacja, że funkcja Datków nie jest dostępna dla wszystkich. W Polsce wydaje się już być to możliwe, a więc rozszerzenie obszaru o kolejne kraje jest kwestią czasu.