X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Reklama wideo – rynek i trendy w Europie Wschodniej

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

A.Goleta_Photoadexon

Na temat skuteczności formatu wideo powstało wiele artykułów, warto jednak wziąć pod lupę dane liczbowe. To właśnie one dostarczają marketerom największej wiedzy o tym, czym kierować się w przygotowywaniu działań oraz po jakie narzędzia i formaty sięgać, aby osiągnąć najlepsze wyniki realizowanych kampanii.

Wskaźniki skuteczności

Jednym z kluczowych wskaźników skuteczności reklamy wideo jest wskaźnik oglądalności, czyli tzw. VTR. Dostarcza on informacji o procesie wyświetlania danej reklamy. Z analizy danych w odniesieniu do długości filmów wynika, że najwyższy wskaźnik VTR, bo aż 98%, osiągają reklamy trwające maksymalnie 7 sekund. Mimo to, reklamodawcy wciąż wybierają nieco dłuższe formaty, najczęściej trwające od 8 do 11 sekund. Oglądalność takiego wideo sięga wtedy nawet 77%. Jeśli chodzi o wskaźnik CTR w odniesieniu do kampanii wideo – jest on dużo wyższy niż przy kampaniach display.

Gdzie umieszczać treści wideo?

Format ten stał się obecnie na tyle elastyczny, że możliwe jest umieszczenie go niemal w każdym miejscu reklamowym. Filmy mogą być wyświetlane na blogach, w aplikacjach mobilnych czy w mediach społecznościowych. Znacznie ma również to, w którym momencie wyświetlane są reklamy wideo: na początku stron (preroll), pośrodku (midroll) czy na końcu (postroll). Z najnowszych danych raportu sieci reklamowej Yandex wynika, że najwięcej wyświetleń, bo aż 72%, stanowią prerolle.

Jednak w przypadku Smart TV, sytuacja wygląda inaczej. Na tym nośniku, wiodącym formatem są midrolle. Dzieje się tak, ponieważ telewidzowie znacznie częściej oglądają wyświetlane treści do końca, a także filmy prezentowane na takich platformach są znacznie dłuższe – przekraczają 7 sekund.

Kto najchętniej korzysta z treści wideo?

Wideo stało się formatem, który jest wykorzystywany niemal przez każdą branżę. Wszystko to za sprawą nieograniczonych możliwości przekazu i oferowania efektywnego dotarcia do grup docelowych. Według badań Yanex, w  pierwszej połowie 2018 roku, na ten rodzaj przekazu reklamowego największy budżet przeznaczyła branża motoryzacyjna (ponad 28% wszystkich wydatków na reklamę). Drugie miejsce zajęły firmy świadczące usługi finansowe (banki, firmy ubezpieczeniowe, doradcy finansowi). Na podium znalazł się także sektor dóbr konsumpcyjnych FMCG z wynikiem 15%. Branże te są też w czołówce, jeśli chodzi o wyświetlenia reklam wideo. Na pierwszym miejscu pozostaje tu również branża motoryzacyjna. Natomiast kolejno są to FMCG oraz sektor usług finansowych.

 

Najpopularniejsze nośniki

W rejonach Europy Wschodniej, urządzeniami, na które reklamodawcy najchętniej kierują content wideo są deskopy, ekrany wielkoformatowe. Dane Yanex pokazują również, że duży udział w wydatkach na reklamę wideo ma mobile. Branża nieruchomości przeznacza na niego 23%, natomiast w handlu detalicznym wynosi on 27%. Z kolei w segmencie reklamy Smart TV liderem jest branża motoryzacyjna z wynikiem 14%.

Tak jak w Polsce, również w Europie Wschodniej, reklama wideo jest skuteczna na każdym etapie ścieżki sprzedaży. Format ten zyskał popularność wśród reklamodawców z niemal każdej branży. Innowacyjne technologie umożliwią precyzyjne dotarcie z przekazem do grupy docelowej, wchodzenie z odbiorcami w interakcję oraz mierzenie skutków prowadzonych działań w czasie rzeczywistym. Przemyślane kampanie, bazującej na przekazie wizualnym pozwalają również uzyskać wysoki zwrot z inwestycji. Wszystko wskazuje na to, że wideo jeszcze przez długi czas będzie najchętniej wykorzystywanym formatem zarówno przez marketerów, jak i klientów.

 

Autor: Andrzej Goleta, Digital Marketing Manager sieci reklamowej Adexon

Andrzej Goleta – Digital Marketing Manager w agencji interaktywnej Adexon. Zajmuje się wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie Digital&Performance Marketingu oraz wykorzystaniem AI w komunikacji internetowej.

www.adexon.pl