X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Timeline dla fan page – eksperci oceniają jego potencjał

Timeline dla fan page – eksperci oceniają jego potencjałfot. www.facebook.com/cocacola

reklama


Michał Siejak, dyrektor zarządzający 6ix WoMM & Social Media, E_misja Interactive 360

Michał Siejak, fot. NuOrder

Nowy wygląd będzie miał wpływ przede wszystkim na efektywność działań wizerunkowych, gdyż daje dużo większe pole do popisu w tym właśnie zakresie. W mojej ocenie wpływ nowego wyglądu na pozostałe aspekty efektywności marketingowej będzie znikomy lub wręcz ujemny. Podstawowe pytanie jakie rodzi nowy layout brzmi: „A gdzie są zakładki i aplikacje?” Można założyć, że ograniczenie ich ekspozycji spowoduje ich mniejszą odwiedzalność. Jak każda rewolucja w zakresie webusability, będzie wymagał od użytkowników serwisu czasu na nauczenie się nowego rozmieszczenia dobrze znanych funkcjonalności.

Uważam, że „zaangażowanie w interakcję” jest w wielu przypadkach zdecydowanie przeceniane i skutkuje przysłowiowym biciem piany w postaci pytań w stylu „Jak Wam minął dzień?” zadawanym przez marki reprezentujące wszystkie możliwe kategorie produktowe, od kosmetyków przez motoryzację po wahadłowce. To nadprodukcja śmieciowej informacji, która w praktyce nie generuje marce żadnych korzyści, poza angażowaniem zasobów i generowaniem kosztów.

Interakcja była i pewnie będzie generowana głównie poprzez angażujące wpisy i aplikacje. Nowy wygląd raczej ogranicza możliwości ekspozycji aplikacji utrudniając do nich dostęp. Siłą rzeczy można by zaryzykować stwierdzenie, że możliwości interakcji zostają w pewien pośredni sposób ograniczone. Taka sytuacja zmusi zapewne marki i ich agencje do jeszcze większego wykorzystania Facebook Ads, co z całą pewnością jest korzystne dla właścicieli serwisu. Podobny efekt Facebook osiągnął już wcześniej zdecydowanie ograniczając możliwość działań member get member z poziomu aplikacji i zmuszając reklamodawców do korzystania właśnie z Facebook Ads.

Według mnie, rewolucji nie będzie. Dostaliśmy lepsze możliwości zarządzania naszym fan page w czasie, chociażby poprzez milestones. Dodatkowo możliwość eksponowania wybranego wpisu w postaci „pinned post” również wydaje się być bardzo sensownym pomysłem. Poza tym mamy możliwość generowania wpisów o większych formatach, co w wielu przypadkach może być korzystne.

Proponowane zmiany raczej nie wywrócą podstaw dotychczasowej obsługi. Święty Gral Społeczności się nie zmienia – daj ludziom „możliwość zbudowania swojego statusu poprzez jak najbardziej angażujący kontent”, reszta to tylko funkcjonalności i narzędzia, które można lepiej lub gorzej wykorzystywać.

W mojej ocenie Timeline zakładający rozlokowanie postów po obu stronach osi jest pomysłem przeczącym zasadom webusability i percepcji, wprowadza chaos. Zawsze wydawało mi się, że tzw. anglosaska kultura zakłada percepcję liniową lub jej rozwiniecie w formie „Z”, a nie dzikie bieganie wzrokiem z lewej na prawą.

Gdyby w naszej agencji ktoś zaproponował tak karkołomne rozwiązania jakie zastosowano w Timeline, oberwał by po głowie. Inny gigant – Google, też uwielbia ustanawiać „nową rzeczywistość” w tym zakresie – nowy Analytics to dramatyczny przykład na to jak można popsuć coś, co działało. Lepsze jest wrogiem dobrego.

Wracając do Timeline’a – chowanie aplikacji, zakładek i znajomych to w mojej ocenie dziwaczne ruchy. Nie do końca rozumiem jaki jest cel tych zabiegów.

Wielka fotografia na topie z całą pewnością spodoba się wszystkim, użytkownikom pozwala personalizować swój profil, a markom intensywniej komunikować swoje wartości i swój wizerunek na fan page. Nie byłbym sobą, gdybym nie postrzegał tego zabiegu jako przygotowanie miejsca pod reklamy w przyszłości, łącznie z wideo, które przecież wymaga więcej miejsca, niż standardowe boxy Facebook Ads.

Pages: 1 2 3 4 5

  • Ast1881

    sory ale z siejaka taki ekspert jak z Najmana fighter

    dużo pierd* a tak na prawdę to burak bez szkoły

Reklama

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail