X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polski Facebook w 2013 r.: użytkowników wciąż przybywa, ale zaangażowanie słabnie

Polski Facebook w 2013 r.: użytkowników wciąż przybywa, ale zaangażowanie słabnie

reklama


Zespół Sotrendera opublikował obszerne podsumowanie minionego roku na polskim Facebooku. Całoroczne Fanpage Trends obrazują, które branże, marki i celebryci zyskali w 2013 r. najwięcej nowych fanów, które angażowały najlepiej i wreszcie

Prawie 12 mln polskich facebookowiczów

Zauważalne jest wyhamowanie tempa pozyskiwania nowych użytkowników przez samego Facebooka. Podczas gdy w 2012 r. szeregi facebookowej społeczności zasiliło 2,64 mln Polaków, tak w ubiegłym roku ta liczba spadła do poziomu 1,64 mln. Łączna liczba korzystających z „fejsa” na koniec grudnia 2013 r. wynosiła 11,6 mln. Z kolei wg badania Megapanel/PBI Gemius to już 15,7 mln (w grudniu ub. r. więcej miały tylko witryny Allegro i Google), ale jak wiadomo ta liczba obejmuje wszystkich, którzy odwiedzają domeny Facebooka.

Algorytm przyczyną spadającej aktywności?

Z punktu widzenia serwisu niepokojącą informacją może być spadek zaangażowania użytkowników. Jak wskazuje Sotrender, liczba wszystkich aktywności na profilach firmowych wyniosła w ubiegłym roku 220 mln (169 mln „lajków”, 29 mln komentarzy, 19 mln udostępnień i 3 mln postów na tablicach marek). To o 10 mln mniej niż w 2012 r. Jeśli porównać ze sobą dane z dwóch ostatnich lat, okazuje się, że liczba polubień postów spadła o 8 mln, podobnie jak liczba udostępnień. Nieznacznie wzrosła za to liczba komentarzy (o 2 mln). Za spadek aktywności po części można „winić” wycofanie przez Facebooka funkcji tworzenia ankiet. W 2012 r. wygenerowały one właśnie 10 mln aktywności, czyli dokładnie tyle, ile wynosi ubiegłoroczny spadek. Poza tym nie można zapominać o nieustającej, a wręcz coraz bardziej zażartej, „walce” administratorów z facebookowym algorytmem filtrowania treści. Problem z przebiciem się przez to swoiste sito powracał regularnie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Zawirowania na szczycie

Jakie były najważniejsze wydarzenia ostatniego roku? Jednym z nich była bez wątpienia detronizacja fan page’a Demotywatory, który przez długie miesiące zajmował miejsce na samym szczycie rankingu najpopularniejszych profili. W styczniu jego miejsce zajął fan page Serce i Rozum, należący do marki Orange. Sympatyczni brand heroes cieszyli się z prowadzenia stosunkowo długo, bo prawie cały rok. W listopadzie zostali jednak wyprzedzeni, choć przez nie byle kogo, bo Roberta Lewandowskiego. Napastnik Borussi Dortmund (a od nowego sezonu Bayernu Monachium) zyskuje między innymi tym, że cieszy się dużą popularnością u naszych zachodnich sąsiadów, co znajduje również odbicie na Facebooku.

Wspomniany wyżej profil Demotywatorów nie popadł jednak w zapomnienie. Aż 10 wpisów opublikowanych na tej stronie trafiło do comiesięcznego zestawienia 5-ciu najbardziej interaktywnych wpisów, znajdującego się w każdych Fanpage Trends. Bardzo dużo interakcji generowały w 2013 r. również wpisy udostępniane na fan page’ach organizacji charytatywnych. Fundacje DKMS Polska i SiePomaga „wprowadziły” do wspomnianych rankingów po 3 posty. Rekordy popularności bił wpis opublikowany na fan page fundacji Mother Power, choć nie był stricte związany z działalnością fundacji. Do chwili obecnej wygenerował blisko 2,5 mln interakcji.

Marki telekomunikacyjne dbają o klientów na Facebooku

Coraz większe znaczenie przy prowadzeniu fanpejdży odgrywają działania z zakresu customer service, dlatego we wszelkiej maści raportach (również w Fanpage Trends) publikowane są zestawienia najbardziej responsywnych marek. Responsywnych, czyli takich, które odpowiadają na największy odsetek pytań czy postów pochodzących od użytkowników, które robią to najszybciej czy po prostu są w tym względzie najbardziej zapracowany chociażby z uwagi na wielką ilość postów fanów.

W minionym roku najwyższym odsetkiem odpowiedzi mogli pochwalić się administratorzy profilu Plusa, osiągając wynik aż 95%. Podium uzupełniają nju mobile (93,2%) oraz Virgin Mobile (92,8%). W Top 10 najwięcej jest marek telekomunikacyjnych, bo poza wspomnianą trójką w czołówce znalazły się jeszcze Cyfrowy Polsat, Play i Orange Polska.

Marki piwowarskie wykazały się kreatywnością

Sotrender wyróżnił także najciekawsze, zdaniem ekspertów firmy, akcje społecznościowe minionego roku na polskim Facebooku. Jedną z nich jest organizowana przez markę Tyskie kampania „Fani Tyskiego tworzą historię” (wyróżniona również przez nas, w zestawieniu „5 najciekawszych polskich kampanii społecznościowych 2013 roku”), dzięki której fan page zasiliło 9000 nowych fanów. W ramach kampanii pięciu szczęśliwców mogło przez moment moderować profil marki, a dwójka, która robiła to najlepiej dostąpiła jeszcze większego zaszczytu – ich portrety zawisły w Tyskim Browarium.

Wyróżniono również inną markę z branży browarniczej – Żywiec. Od kilku lat firma organizuje trasę koncertową pod nazwą Męskie Granie, w ramach której w największych polskich miastach grają wybrani polscy artyści o uznanej marce (m.in. Wojciech Waglowski, Leszek Możdżer, Katarzyna Nosowska). W ubiegłym roku w ramach promocji całej trasy zorganizowano Interaktywny Finał Męskiego Grania na Facebooku, podczas którego fani mogli zadawać pytania artystom. W ciągu 60 minut zebrano ich aż 300, a fani opublikowali ponadto 1400 komentarzy. Kampania przyniosła Żywcowi 15 tys. nowych fanów, a także ponad 4 mln wyświetleń treści publikowanych podczas finału.

Co nowego?

Z innych ciekawostek minionego roku warto wspomnieć o dodaniu funkcji emotikon, które można publikować wraz ze statusem. Wszystko po to, by wyrazić uczucia, jakie towarzyszą użytkownikowi w danym momencie. Poza tym nie sposób pominąć zapowiedzi wprowadzeniu nowego News Feedu (które, jak czas pokazał, nie znalazły odbicia w rzeczywistości), a także o premierze nakładki Facebook Home. Warto wspomnieć o usunięciu funkcji zadawania pytań, a jednocześnie o znacznym złagodzeniu regulaminu serwisu w zakresie prowadzenia konkursów na fanpejdżach.

Czytaj więcej: „Z dużej chmury mały deszcz”, czyli o tym jaki był miniony rok dla Facebooka

Oni najlepiej „polowali” na nowych fanów

Kto „wzbogacił” się najbardziej w ubiegłym roku pod względem ilości pozyskanych nowych fanów? Wśród branż była to nie przewodząca stawce Muzyka, a Sport, choć różnica nie jest wielka. Fanpejdże sportowe otrzymały ponad 8,5 mln nowych „lajków”, a muzyczne – 8,3 mln. Na trzecim miejscu pod tym względem znalazły się profile z kategorii Żywność (7,5 mln).

Wśród czołowych markowych fanpejdży bezkonkurencyjne był profil TYLKO HITY! oraz oficjalny fan page Samsunga. Ten pierwszy zyskał w 2013 r. ponad milion nowych fanów, a drugiemu do osiągnięcia tej granicy zabrakło niespełna 7 tysięcy fanów. Sporo zyskały również Play (773 tys.) oraz Serce i Rozum (706 tys.).

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Klasą sam dla siebie w minionym roku był jednak wspomniany wyżej Robert Lewandowski. Jego oficjalny fan page nie tylko zgromadził w 2013 r. najwięcej nowych fanów wśród profili celebrytów (2,3 mln!), ale również oczywiście wśród wszystkich fanpejdży. Jeśli chodzi o inne znane postaci, które cieszyły się w ubiegłym roku dużą popularnością, warto wspomnieć o Piotrze Żyle i Kamilu Bednarku. Ich oficjalne fanpejdże zasiliło w ubiegłym roku odpowiednio 665 tys. i 626 tys. nowych fanów.

Pełne podsumowanie 2013 r. na polskim Facebooku dostępne tutaj. Ponadto na blogu Sotrender garść najważniejszych informacji.

Poniżej okolicznościowa grafika od Sotrendera, z wybranymi statystykami z ubiegłego roku na Facebooku.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail