X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polski Facebook w 2013 r.: użytkowników wciąż przybywa, ale zaangażowanie słabnie

Polski Facebook w 2013 r.: użytkowników wciąż przybywa, ale zaangażowanie słabnie

reklama


Zespół Sotrendera opublikował obszerne podsumowanie minionego roku na polskim Facebooku. Całoroczne Fanpage Trends obrazują, które branże, marki i celebryci zyskali w 2013 r. najwięcej nowych fanów, które angażowały najlepiej i wreszcie

Prawie 12 mln polskich facebookowiczów

Zauważalne jest wyhamowanie tempa pozyskiwania nowych użytkowników przez samego Facebooka. Podczas gdy w 2012 r. szeregi facebookowej społeczności zasiliło 2,64 mln Polaków, tak w ubiegłym roku ta liczba spadła do poziomu 1,64 mln. Łączna liczba korzystających z „fejsa” na koniec grudnia 2013 r. wynosiła 11,6 mln. Z kolei wg badania Megapanel/PBI Gemius to już 15,7 mln (w grudniu ub. r. więcej miały tylko witryny Allegro i Google), ale jak wiadomo ta liczba obejmuje wszystkich, którzy odwiedzają domeny Facebooka.

Algorytm przyczyną spadającej aktywności?

Z punktu widzenia serwisu niepokojącą informacją może być spadek zaangażowania użytkowników. Jak wskazuje Sotrender, liczba wszystkich aktywności na profilach firmowych wyniosła w ubiegłym roku 220 mln (169 mln „lajków”, 29 mln komentarzy, 19 mln udostępnień i 3 mln postów na tablicach marek). To o 10 mln mniej niż w 2012 r. Jeśli porównać ze sobą dane z dwóch ostatnich lat, okazuje się, że liczba polubień postów spadła o 8 mln, podobnie jak liczba udostępnień. Nieznacznie wzrosła za to liczba komentarzy (o 2 mln). Za spadek aktywności po części można „winić” wycofanie przez Facebooka funkcji tworzenia ankiet. W 2012 r. wygenerowały one właśnie 10 mln aktywności, czyli dokładnie tyle, ile wynosi ubiegłoroczny spadek. Poza tym nie można zapominać o nieustającej, a wręcz coraz bardziej zażartej, „walce” administratorów z facebookowym algorytmem filtrowania treści. Problem z przebiciem się przez to swoiste sito powracał regularnie na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Zawirowania na szczycie

Jakie były najważniejsze wydarzenia ostatniego roku? Jednym z nich była bez wątpienia detronizacja fan page’a Demotywatory, który przez długie miesiące zajmował miejsce na samym szczycie rankingu najpopularniejszych profili. W styczniu jego miejsce zajął fan page Serce i Rozum, należący do marki Orange. Sympatyczni brand heroes cieszyli się z prowadzenia stosunkowo długo, bo prawie cały rok. W listopadzie zostali jednak wyprzedzeni, choć przez nie byle kogo, bo Roberta Lewandowskiego. Napastnik Borussi Dortmund (a od nowego sezonu Bayernu Monachium) zyskuje między innymi tym, że cieszy się dużą popularnością u naszych zachodnich sąsiadów, co znajduje również odbicie na Facebooku.

Wspomniany wyżej profil Demotywatorów nie popadł jednak w zapomnienie. Aż 10 wpisów opublikowanych na tej stronie trafiło do comiesięcznego zestawienia 5-ciu najbardziej interaktywnych wpisów, znajdującego się w każdych Fanpage Trends. Bardzo dużo interakcji generowały w 2013 r. również wpisy udostępniane na fan page’ach organizacji charytatywnych. Fundacje DKMS Polska i SiePomaga „wprowadziły” do wspomnianych rankingów po 3 posty. Rekordy popularności bił wpis opublikowany na fan page fundacji Mother Power, choć nie był stricte związany z działalnością fundacji. Do chwili obecnej wygenerował blisko 2,5 mln interakcji.

Marki telekomunikacyjne dbają o klientów na Facebooku

Coraz większe znaczenie przy prowadzeniu fanpejdży odgrywają działania z zakresu customer service, dlatego we wszelkiej maści raportach (również w Fanpage Trends) publikowane są zestawienia najbardziej responsywnych marek. Responsywnych, czyli takich, które odpowiadają na największy odsetek pytań czy postów pochodzących od użytkowników, które robią to najszybciej czy po prostu są w tym względzie najbardziej zapracowany chociażby z uwagi na wielką ilość postów fanów.

W minionym roku najwyższym odsetkiem odpowiedzi mogli pochwalić się administratorzy profilu Plusa, osiągając wynik aż 95%. Podium uzupełniają nju mobile (93,2%) oraz Virgin Mobile (92,8%). W Top 10 najwięcej jest marek telekomunikacyjnych, bo poza wspomnianą trójką w czołówce znalazły się jeszcze Cyfrowy Polsat, Play i Orange Polska.

Marki piwowarskie wykazały się kreatywnością

Sotrender wyróżnił także najciekawsze, zdaniem ekspertów firmy, akcje społecznościowe minionego roku na polskim Facebooku. Jedną z nich jest organizowana przez markę Tyskie kampania „Fani Tyskiego tworzą historię” (wyróżniona również przez nas, w zestawieniu „5 najciekawszych polskich kampanii społecznościowych 2013 roku”), dzięki której fan page zasiliło 9000 nowych fanów. W ramach kampanii pięciu szczęśliwców mogło przez moment moderować profil marki, a dwójka, która robiła to najlepiej dostąpiła jeszcze większego zaszczytu – ich portrety zawisły w Tyskim Browarium.

Wyróżniono również inną markę z branży browarniczej – Żywiec. Od kilku lat firma organizuje trasę koncertową pod nazwą Męskie Granie, w ramach której w największych polskich miastach grają wybrani polscy artyści o uznanej marce (m.in. Wojciech Waglowski, Leszek Możdżer, Katarzyna Nosowska). W ubiegłym roku w ramach promocji całej trasy zorganizowano Interaktywny Finał Męskiego Grania na Facebooku, podczas którego fani mogli zadawać pytania artystom. W ciągu 60 minut zebrano ich aż 300, a fani opublikowali ponadto 1400 komentarzy. Kampania przyniosła Żywcowi 15 tys. nowych fanów, a także ponad 4 mln wyświetleń treści publikowanych podczas finału.

Co nowego?

Z innych ciekawostek minionego roku warto wspomnieć o dodaniu funkcji emotikon, które można publikować wraz ze statusem. Wszystko po to, by wyrazić uczucia, jakie towarzyszą użytkownikowi w danym momencie. Poza tym nie sposób pominąć zapowiedzi wprowadzeniu nowego News Feedu (które, jak czas pokazał, nie znalazły odbicia w rzeczywistości), a także o premierze nakładki Facebook Home. Warto wspomnieć o usunięciu funkcji zadawania pytań, a jednocześnie o znacznym złagodzeniu regulaminu serwisu w zakresie prowadzenia konkursów na fanpejdżach.

Czytaj więcej: „Z dużej chmury mały deszcz”, czyli o tym jaki był miniony rok dla Facebooka

Oni najlepiej „polowali” na nowych fanów

Kto „wzbogacił” się najbardziej w ubiegłym roku pod względem ilości pozyskanych nowych fanów? Wśród branż była to nie przewodząca stawce Muzyka, a Sport, choć różnica nie jest wielka. Fanpejdże sportowe otrzymały ponad 8,5 mln nowych „lajków”, a muzyczne – 8,3 mln. Na trzecim miejscu pod tym względem znalazły się profile z kategorii Żywność (7,5 mln).

Wśród czołowych markowych fanpejdży bezkonkurencyjne był profil TYLKO HITY! oraz oficjalny fan page Samsunga. Ten pierwszy zyskał w 2013 r. ponad milion nowych fanów, a drugiemu do osiągnięcia tej granicy zabrakło niespełna 7 tysięcy fanów. Sporo zyskały również Play (773 tys.) oraz Serce i Rozum (706 tys.).

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Klasą sam dla siebie w minionym roku był jednak wspomniany wyżej Robert Lewandowski. Jego oficjalny fan page nie tylko zgromadził w 2013 r. najwięcej nowych fanów wśród profili celebrytów (2,3 mln!), ale również oczywiście wśród wszystkich fanpejdży. Jeśli chodzi o inne znane postaci, które cieszyły się w ubiegłym roku dużą popularnością, warto wspomnieć o Piotrze Żyle i Kamilu Bednarku. Ich oficjalne fanpejdże zasiliło w ubiegłym roku odpowiednio 665 tys. i 626 tys. nowych fanów.

Pełne podsumowanie 2013 r. na polskim Facebooku dostępne tutaj. Ponadto na blogu Sotrender garść najważniejszych informacji.

Poniżej okolicznościowa grafika od Sotrendera, z wybranymi statystykami z ubiegłego roku na Facebooku.

fot. Sotrender

fot. Sotrender

Reklama

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail