reklama
Ponad 90 procent respondentów ceni sobie możliwość korzystania z technologii cyfrowych, które ułatwiają dostęp do informacji. Jednocześnie notorycznie zauważany jest wzrost niezadowolenia z poziomu prywatności życia i wzrasta liczba osób, które doświadczyły przestępstwa internetowego, jak chociażby próby włamania się do skrzynki mailowej. Paradoksalnie jednak większość użytkowników nie podejmuje żadnych działań mających na celu zapewnienie ochrony danych. 62% użytkowników sieci nie zmienia haseł regularnie, co trzecia osoba nie konfiguruje ustawień prywatności w sieciach społecznościowych. Ponadto 39% nie chroni swoich urządzeń mobilnych hasłem, a dostęp do naszych prywatnych danych na tych urządzeniach jest ułatwiony ze względu na korzystanie z pamięci haseł i loginów.
Za największe zagrożenie uznano sprzedaż lub wymianę informacji prywatnych, danych osobowych pomiędzy dużymi przedsiębiorstwami w celu uzyskania korzyści finansowych – typowane według co drugiego respondenta. Internauci wskazywali też na brak starań ze strony organizacji rządowych w zakresie ochrony prywatności w sieci.
Sieci społecznościowe
Trzy czwarte użytkowników portali społecznościowych wyraziło obawy o przyszłość prywatności w social media. Badani internauci uważają, że w ciągu najbliższych pięciu lat najtrudniej będzie zachować prywatność właśnie na portalach społecznościowych. Brakuje też instytucji mających realny wpływ na politykę wielkich koncernów prowadzących te serwisy. Jedynie 39% respondentów wierzy w etyczne postępowanie podmiotów odpowiedzialnych za media społecznościowe. I chociaż nie chcemy, by ktokolwiek cokolwiek o nas wiedział (84%), to wciąż nie podejmujemy ku temu podstawowych środków prewencyjnych, jak chociażby zmiany standardowych ustawień prywatności.
Raport „The 2014 EMC Privacy Index” został przeprowadzony na próbie 15 tys. internautów z 15 krajów. Szczegółowe dane na temat wyników można znaleźć w dołączonej infografice.