X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Internet Rzeczy – korzyści i obawy. Czy zostanie nam jakaś prywatność?

reklama


O zastosowaniu IoT w gospodarce i codziennym życiu pisaliśmy tutaj. Przyszłość rysuje się w jasnych barwach, jednak jak w wielu wypadkach, jest i druga strona medalu. Zatem, jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki “inteligentnym” przedmiotom? Czego mamy się obawiać?

Korzyści

Korzyści wynikające z korzystania z IoT można zebrać w kilka ogólnych kategorii: zwiększenia produktywności pracowników, redukcji kosztów, lepszej alokacji kapitału i poprawy relacji z klientami. Jest to także szansa dla biznesu (nie tylko tego dużego), który na Internecie Rzeczy może zarobić naprawdę duże pieniądze. Według P. Kotlera i J. E. Heppemanna, którzy w raporcie How Smart Connected Products Are Transforming Competition (Harvard Business Review), korzyści wynikające z tej rewolucji można podzielić na 4 obszary:

• monitoring
• optymalizację
• kontrolę
• autonomię

Na monitoring składa się możliwość obserwacji i kontroli stanu przedmiotu, które dokonuje on sam. Zbiera także informacje o otoczeniu i dane o swoim działaniu. Na optymalizację składają się: zwiększenie wydajności produktu oraz diagnostyka, obsługa i ewentualna naprawa. Inteligentne rzeczy uczą się także swoich użytkowników oraz kontrolują swoje funkcje. Są także korzyści w obszarze autonomii: “myślący” przedmiot może samodzielnie zwiększać swoją wydajności i efektywność (także poprzez łączenie się z innymi urządzeniami). Wydaje się, że szala korzyści przeważa wszystkie obawy. Należy także przyjrzeć się na korzyści z użytkowania IoT wskazane przez internautów (wykres opracowany na podstawie badania IAB Polska):


raport "Internet Rzeczy", maj 2015, N=1221 w wieku 15+

raport “Internet Rzeczy”, maj 2015, N=1221 w wieku 15+

Obawy i wyzwania

Korzyści z IoT są niezaprzeczalne, jednak “inteligentne” rzeczy stawiają przed nami wiele wyzwań. Można je podzielić na 5 obszarów:

• bezpieczeństwo (ochrona danych)
• projektowanie (standaryzacja oprogramowania, aktualizacje i personalizacja)
• marketing (zbieranie i przetwarzanie danych, kreatywne wykorzystanie zebranych informacji)
• serwis (zbieranie danych, reorganizacja dostaw i punktów serwisowych)
• HR (rozbudowa kadr i wyszkolenie ich – nowe umiejętności)

A co o zagrożeniach i wyzwaniach mówią internauci? Najczęściej wymieniają zbyt natarczywą reklamę (49%), wyciek danych (47%) i obawę o utratę prywatności (43% badanych). Można powiedzieć, że te obawy (szczególnie dwie ostatnie) pojawiały się także m.in. przy wprowadzaniu bankowości elektronicznej, jednak jeżeli prace nad lepszym zabezpieczeniem danych będą równie zaawansowane jak te nad samymi urządzeniami, IoT ma jeszcze większe szanse na szybki sukces.

Krótko mówiąc, jest co robić. Dużo pracy mają spece od technologii, wydawcy mediów, producenci, projektanci, programiści i marketerzy. W tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że człowiek uczy się całe życie. Z kolejna rewolucją technologiczną (i nie tylko) na horyzoncie, nie pozostało nic innego jak poszerzać swoją wiedzę i włączyć schowane dotychczas pokłady kreatywności. Można zapytać: jak uczyć się i przygotowywać na coś, o czym tak naprawdę niewiele jeszcze wiadomo? I właśnie w tym tkwi sukces nadchodzącej zmiany – aby zaistnieć i zarobić, nie wystarczy gonić nowości. Bycie na bieżąco też nie pomoże. Należy być choć o pół kroku z przodu. I to zarówno po stronie samych urządzeń, jak i ich wykorzystania. A może ktoś już zaczął?

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail