reklama
Najnowsze badania IRCenter dowodzą, że warto, bo widzowie mają pozytywny stosunek do produktów markowych, które są prezentowane w filmikach na YouTube. Jak się okazało, najpopularniejszą i najbardziej przyjemną dla YouTube’owych widzów jest kategoria Lifestyle i Rozrywka, która według analizy, cieszy się dużą liczbą wyświetleń przy jednoczesnym niskim nasyceniu markami i pozytywnym stosunku widowni do prezentowanych na platformie produktów. W efekcie, to właśnie w niej jest największy potencjał.
Aż 61% użytkowników kojarzy produkty z kategorią Kulinaria, oznacza to, że to w tej tematyce najprościej jest dostrzec produkty związane z nią. Z kolei na drugim miejscu uplasowała się kategoria Kosmetyki&Uroda z wynikiem 46%, co oznacza, że niemalże co drugi użytkownik YouTube’a deklaruje, że widział markowy produkt.
Skupienie na produktach? Nie zawsze.
Badanie IRCenter wykazało, że, co ciekawe, widzowie nie zawsze koncentrują się na produktach prezentowanych w filmach. Ci, którzy już widzieli jakieś produkty (a jest ich 27%), nie potrafili wskazać ani jego marki, ani typu. Niektóre marki są jednak najbardziej zapamiętywane, a wśród znalazły się m.in. Prymat, Sony, Samsung, L’Oreal czy Nike, choć tak naprawdę niekoniecznie korzystają one z product placementu, a są po prostu mocno kojarzone przez widzów.
Weronika Niżnik z IRCenter potwierdza przeprowadzone analizy. „Zauważyliśmy ograniczoną uważność użytkowników You Tube w stosunku do prezentowanych tam produktów markowych,”. Również dodaje, że „Z drugiej strony ich stosunek do tego typu przekazów jest w znaczącej mierze pozytywny. Badani, wśród typowych reakcji, w pierwszej kolejności wskazywali rozbudzenie zainteresowania produktem, później zaś obojętność. Reakcje negatywne znalazły się średnio na dalszych pozycjach w rankingu. Dlatego głównym wyzwaniem dla reklamodawców na tej platformie zdaje się być właśnie zapamiętywalność,”.
Bardzo ważnym jest, aby ulokowany produkt był odpowiednio dopasowany do danej kategorii, co wydaje się być oczywiste, z kolei jak potwierdzają badania IRCenter, niewłaściwe ulokowanie produktu nie zwiększa negatywnych reakcji odbiorców, a zobojętniają reakcje wobec danego produktu, co tak naprawdę mu nie służy. Ponadto, zauważono, że najczęściej kupuje się produkty po obejrzeniu filmów z kategorii Lfiestyle, z kolei filmy, które rozbudzają zainteresowanie produktami to te z kategorii Uroda.