reklama
W tym zawodzie sprawdzi się zarówno osoba z umysłem ścisłym, jak i humanista, trzeba być wrażliwym i mieć kompetencje, a najlepsze jest to, że pojęcie “typowy dzień w pracy” nie istnieje. O tym, co dokładnie oznacza oraz jak wygląda proces projektowania doświadczeń użytkownika opowiedziało dwóch UX Designerów – Hania Pietrzak i Piotr Dziadowicz z krakowskiego Studia EDISONDA, organizatora konkurs stażowego Projektsonda.
1. Na czym polega projektowanie doświadczeń użytkownika?
Głównym celem UX Designera jest to, aby stworzyć proces, który będzie niemalże tak doskonały, że osoba, która wykonuje daną czynność, wykona ją i nawet nie zdąży się zastanowić jak to zrobiła. My zastanawiamy się jak sprawić, aby użytkownicy nie musieli się zastanawiać. Naszym zadaniem jest tak zaprojektować proces żeby użytkownicy robili rzeczy ad hoc, nie musząc głowić się jak coś zrobić. Chwila, w której użytkownik waha się i nie wie co ma przycisnąć jest chwilą, w której my jako projektanci pewnie coś źle zaprojektowaliśmy.
2. Moglibyście opisać to na przykładzie?
Takim przykładem może być dodanie nowego kontaktu w telefonie. To może pojawiać się kontekstowo, czyli na przykład zadzwonił do nas nowy numer i UX Designer powinien przewidzieć taką sytuację, zaprojektować ją i stworzyć takie rozwiązanie, w którym telefon sam podpowie użytkownikowi, że to jest nowy numer, nie ma go w kontaktach i zapyta użytkownika czy chce go zapisać? A jeżeli numer już jest w książce telefonicznej to wówczas ta funkcja się nie wyświetli. Również sam proces dodawania nowego kontaktu powinien być maksymalnie uproszczony i intuicyjny.
3. Czy UX Design wykracza poza Internet i strony www?
Tak, jak najbardziej. Jest mnóstwo interfejsów, które absolutnie wykraczają poza zwykłe doświadczenia strony internetowej. Poza tym wszędzie tam gdzie jest interfejs zaprojektowany z myślą o użytkowniku i spełnianiu jego potrzeb wkracza UX Design. Na przykład: w samochodach deski rozdzielcze albo interfejs do obsługi pralki. Ktoś go musiał zaprojektować, tak aby użytkownik wiedział jaki program ma wybrać– olbrzymią różnicą jest to czy pralka potrafi powiedzieć kiedy skończy się cały program albo czy jest on odpowiedni. Ponadto mamy teraz taki piękny okres kiedy zaczął się nam bum na urządzenia mobilne.
4. Oznacz to, że UX Designer projektuje również doświadczenia użytkownika na urządzeniach mobilnych?
Oczywiście, obecnie przecież bardzo często mamy stronę internetową, do której równocześnie jest aplikacja na telefon, tablet i smartwatche więc to wszystko są rzeczy, którymi zajmuje się UX Designer. Projektuje on aplikacje tak, aby były ze sobą spójne, aby doświadczenia były podobne, ale równocześnie uwzględniając ograniczenia płynące z tych interfejsów, które są poza komputerowe, czyli na przykład to, że na urządzeniach mobilnych nie mamy kursora, tylko i wyłącznie przyciskamy palcem więc my jako UX Designerzy musimy tak zaprojektować interfejs żeby wielkość jego elementów była łatwa do „tapnięcia”. Tego typu przykłady dotyczą także interfejsów punktów informacyjnych w galeriach handlowych oraz biletomatów.
5. Co należy do zadań UX Designera?
UX Designer najpierw określa co ma zostać zrobione. Ustala jaka funkcjonalność ma zostać spełniona, aby użytkownik był zadowolony, a cel biznesowy został zrealizowany. Wyjaśnijmy to na przykładzie – projektujemy aplikację sklepu internetowego. Z jednej strony biznes chce się reklamować i czerpać korzyści finansowe, a z drugiej strony mamy potrzeby użytkownika, który chce po prostu kupić dany produkt – znać promocje, dodać wybrany produkt do koszyka i zrealizować zakup. Zatem UX Designer stara się wycyrklować i stworzyć najbardziej optymalne rozwiązanie, które połączy potrzeby zarówno biznesowe, żeby aplikacja zarabiała na siebie, ale przede wszystkim nie obciążała użytkownika.
6. Jak wygląda typowy dzień UX Designera?
Nie ma czegoś takiego jak typowy dzień UX Designera. Fantastyczne w tej pracy jest to, że jedynym elementem, który się powtarza to są takie nasze wewnętrzne spotkania, gdzie ustalamy co robimy danego dnia, jaki będzie efekt tej pracy, komu ją przekażemy i to jest takie typowo organizacyjne spotkanie, natomiast to co się dzieje dalej to już bardzo zależy od tego jaki jest projekt. Bardzo często mamy różne wyjazdy z biura, spotykamy się z naszymi klientami, z użytkownikami, mamy warsztaty, spotkania, rozmowy. Bardzo dużo rozmawiamy, a później przekształcamy te rozmowy w projekty, czyli dopiero potem następuje typowo projektowa praca i tworzenie prototypów- efektów wszystkich naszych pomysłów. Można powiedzieć, że typowe u nas w pracy jest to, ze nie ma typowego dnia.
7. UX Designerzy to osoby z umysłami ścisłymi, czy humanistycznymi?
UX Design jest zajęciem interdyscyplinarnym. Musimy być wrażliwi i mieć kompetencje. Znam świetnych UX Designerów po kierunkach ścisłych, jak i humanistycznych. Nie ma tutaj idealnego modelu. Ja przykładowo jestem po EPI (Elektroniczne Przetwarzanie Informacji) na Uniwersytecie Jagiellońskim i według mnie jest to najlepszy kierunek kształcący pod kątem zostania UX Designerem. Studiujemy zarówno psychologię percepcji, jaki i uczymy się przedmiotów stricte ścisłych i praktycznych- podstaw projektowania baz danych oraz pisania HTLM. UX Design to połączenie wiedzy humanistycznej oraz umiejętności technicznych, a gdzieś jeszcze nad tym wszystkim jest aspekt estetyczny. Musimy być wrażliwi i mieć kompetencje. Każda z tych dziedzin daje inny punkt spojrzenia, inny sposób pracy i inny sposób też realizowania projektów.
8. Jak się dostać do tego zawodu?
Najlepiej bezpośrednio przez konkurs Projektsonda organizowany przez krakowskie Studio EDISONDA, a pośrednio warto uczestniczyć w różnych konferencjach oraz rozmawiać z ludźmi. Najważniejsze jest żeby po prostu działać i tworzyć projekty. Nawet jak jesteśmy jeszcze na studiach około związanych z projektowaniem funkcjonalnym, ciągle możemy robić projekty „do szuflady”. Bardzo ważne jest aby naukę popierać konkretnymi pracami.
9. 5 cech charakteru i osobowości, które musi mieć dobry UX Designer ?
Po pierwsze musi to być osoba empatyczna ponieważ wydaje mi się, że empatia jest motorem zainteresowania użytkownikiem. Cierpliwość jako druga cecha, gdyż wbrew pozorom potrafi to być czasem żmudna praca polegająca na analizowaniu oraz ciągłym wprowadzaniu poprawek. Z kolei determinacja pozwoli nam przegłosować głos obrony użytkowników na spotkaniach gdzie programiści i wszystkie strony mają trochę inne podejście, a my musimy bronić swoich racji i interesów użytkownika. Błyskotliwość oraz nastawienie na ciągły rozwój.
10. Praca UX Designera jest pracą grupową czy może bardziej indywidualną?
Zależy to od projektu oraz etapu projektu. Często jest tak, że się spotykamy rozmawiamy razem, mamy wspólne warsztaty i wtedy jest to jak najbardziej praca grupowa, ale później nadchodzi ten moment, w którym trzeba usiąść i samemu coś narysować, wybrać jeden pomysł. To jest w sumie jedna z fajniejszych rzeczy w tym zawodzie, że jest to praca zarówno grupowa, jak i indywidualna.
11. Co będzie należało do obowiązków osoby odbywającej staż?
Obowiązki stażysty- projektanta będą takie same jak obowiązki UX Designera, z tym że będzie on mieć koło ratunkowe w postaci całego zespołu, które może dowolną ilość razy wykorzystywać podczas tego okresu. Stażysta nie zostanie pozostawiony samemu sobie. Będzie mieć opiekuna, czyli projektanta, który jest wyznaczony do tego aby być jego „mamą” na czas odbywania praktyk.
12. 3 rady, które moglibyście udzielić osobom zainteresowanym odbyciem stażu?
Najważniejsze jest, aby osoba chciała działać ponieważ chęci, wbrew obiegowym teorią, naprawdę są w stanie nadrobić doświadczenie. Dobrze jest również przyjść przygotowanym na rozmowę kwalifikacyjną – mieć rozeznanie w rynku oraz pogrupowane swoje talenty, umiejętności i możliwości oraz bardzo dobrze przyłożyć się do zadania konkursowego, aby każdy element, który się w nim pojawi był przemyślany.
Więcej o konkursie znajdziesz na stronie Projektsonda.