X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Co piąta osoba z wysokim FOMO sprawdza social media podczas mszy

Jaki jest związek pomiędzy FOMO a mediami społecznościowymi? W jakich okolicznościach korzystamy z social media w obawie przed odłączeniem? Oto raport z badań "Polacy a lęk przed odłączeniem".

Co piąta osoba z wysokim FOMO sprawdza social media podczas mszyźródło: shutterstock.com

reklama


Jakiś czas temu pisaliśmy o oznakach, że social media są szkodliwe dla naszego zdrowia psychicznego. Jednym ze zjawisk, które sygnalizuje, że media społecznościowe źle na nas wpływają jest FOMO, czyli Fear of Missing Out. Przedstawiciele Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadzili badanie nad zjawiskiem “lęku przed bycia odłączonym”. W ramach niego przeprowadzono ankiety wśród internautów powyżej 15 roku życia, aby sprawdzić m.in. to, jaką skalę ma ono w Polsce oraz jakie są związki pomiędzy FOMO a korzystaniem z social media.

Problem w Polsce

Liczba internautów w Polsce to obecnie 26,9 milionów osób. Wedle zaprezentowanych wyników badań, duży problem z FOMO ma 16% polskich internautów. 65% jest średnio sfomowanych, natomiast zaledwie 19% ma najniższe FOMO. Co ważne, wskaźnik lęku nie jest związany z płcią, bowiem sprawdzono, że jest on porównywalny zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Ustalono także, że problem wysokiego FOMO dotyczy głównie osób w wieku 15-24 lata (21%), 35-44 (18%) oraz 25-34 (17%).

źródło: FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem - raport z badań

źródło: FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań

FOMO a korzystanie z social media

W ramach badania sprawdzono, że zjawisko to jest powiązane z intensywnością korzystania z social media – osoby, które zadeklarowały, że użytkują serwisy intensywnie wykazują większy poziom lęku. Najlepszym tego przykładem tego, jak trudno jest nam wytrzymać bez kontrolowania aktywności w sieci są zaskakujące okoliczności w jakich korzystamy z social media. Już blisko co trzecia osoba z wysokim FOMO sięga po telefon podczas wykładu na uczelni (37%) i w trakcie wydarzeń kulturalnych (33%), a co piąta robi to podczas mszy lub spotkań religijnych (20%).

źródło: FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem - raport z badań

źródło: FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań

Prawie połowa osób z wysokim FOMO wchodzi do serwisów społecznościowych zaraz po przebudzeniu (i co czwarta osoba z grupy ogólnej), a tuż przed zaśnięciem robi to 60% osób borykających się z tym problemem (37% w grupie ogólnej).

Co więcej, 25% osób z wysokim FOMO sięga po social media także podczas jazdy samochodem (w grupie ogólnej robi to 9%), co wydaje się szczególnie niebezpieczne. Ze smartfonem nie możemy rozstać się także przechodząc przez ulice (29% osób z wysokim FOMO, 11% w grupie ogólnej), w teatrze lub kinie (25% osób z wysokim FOMO, 9% w grupie ogólnej), a także podczas ważnych spotkań ze znajomymi (32% osób z wysokim FOMO, 12% w grupie ogólnej).

Uzależnienie od mediów społecznościowych

Niepokojąca są także dane wskazujące na to, że co trzecia osoba intensywnie używająca social media uważa, że żyje życiem innych – znajomych (27%), rodziny (30%), gwiazd Internetu (26%), gwiazd popkultury (25%). Może oznaczać to, że tzw. fomersi rezygnują ze swojego życia, które wydaje im się mało atrakcyjne, na rzecz obserwowania tego, co dzieje się w życiu innych.

Sprawdzono także, że aż 36% osób, których dotyczy problem FOMO czuje, że korzystanie z social media przerodziło się u nich w uzależnienie. Może to być zarówno dobra, jak i zła prognoza. Z jednej strony bowiem wskazuje ona, że badani mają trudność z kontrolowaniem czasu poświęcanego na aktywność w mediach społecznościowych. Z drugiej zaś wynik ten pokazuje, że świadomość problemu wśród użytkowników jest duża, co wydaje się pierwszym krokiem do sukcesu w walce z lękiem i nadmiernym użytkowaniem mediów.

Źródło: FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem — raport z badań

Pełna treść raportu

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail