reklama
Kiedy w 2004 roku Mark Zuckerberg zakładał serwis społecznościowy dla studentów swojej uczelni – Uniwersytetu Harvarda, nie spodziewał się, że jego studencki pomysł w tak krótkim czasie przemieni się w ogólnoświatowy projekt.
The Facebook
Portal, którego pierwsza nazwa brzmiała “The Facebook”, powstał w zaledwie dwa tygodnie, po kolejnych dwóch jego użytkownikami było już 75% studentów Harvarda. Mark Zuckerberg postanowił więc rozszerzyć zasięg portalu na inne uniwersytety. Popularność, jaką zdobył serwis, przerosła wyobrażenia twórcy. Pod koniec pierwszego roku działalności Facebook miał około miliona użytkowników z całych Stanów Zjednoczonych.
W swoim poście z okazji rocznicy powstania serwisu Zuckerberg tak wspomina jego początki:
-„Pamiętam, jak jedliśmy pizzę z kolegami w nocy krótko po uruchomieniu Facebooka. Powiedziałem im, że jestem bardzo podekscytowany tym, że mogę pomóc połączyć naszą szkolną społeczność, ale pewnego dnia ktoś będzie musiał połączyć cały świat”.
Facebook w liczbach
Dziś Facebook liczy ponad 1,23 miliarda użytkowników na całym świecie, z czego 757 milionów daily active users, a w zeszłym roku serwis miał już 70 wersji językowych. Polska strona działa od 2008 roku. Dziś z naszego kraju każdego miesiąca loguje się pond 15,7 milionów osób (wg badania Megapanel/PBI Gemius). Patrząc na dane liczby użytkowników polskiej sieci stanowi to aż ¾ wszystkich polskich internautów. Każdego dnia poprzez serwis wysyłanych jest około 10 miliardów wiadomości. Dostępna od wczoraj dla użytkowników smartfonów z systemem iOS aplikacja Facebook Paper, została stworzona po to, by ułatwić użytkownikowi segregowanie i przeglądanie tylko wybranych polubionych treści na Facebooku.
Ile wart jest Facebook?
Już w roku 2012 portal pojawił się na giełdzie. Choć początkowo przeszacowano jego wartość, to przychody Facebooka stale rosną. Wartość w roku 2004 wynosiła mniej niż 5 mln dolarów, a dziś szacowana jest na ponad 150 miliardów. Zyski z reklam w ciągu roku wzrosły aż o 60%, sięgając 2,59 miliarda dolarów. Zuckerberg nie chce jednak na tym poprzestać i planuje połączyć ze swoim serwisem kolejne części świata.
Huge data
Warto wspomnieć także o liczbie danych, jakie przez dziesięć lat zgromadził serwis. Jak podaje portal Expandedramblings.com Facebook ma już 300 petabajtów danych (1 petabajt =1024 terabajty). Codziennie ta liczba rośnie o około 0,5 petabajta.
A look back
10 urodziny Facebooka to nie tylko okazja do świętowania dla twórców społecznościowego giganta. Zuckerberg pamiętał także o użytkownikach. Z okazji urodzin Facebook uruchomił funkcję, która pozwala obejrzeć w postaci filmu wideo swoją aktywność w serwisie od początku dołączenia do społeczności. Aby zobaczyć taki spersonalizowany film, wystarczy zalogować się na swoje konto i wejść na www.facebook.com/lookback.