reklama
To jaki zasięg organiczny dany post osiągnie, często dla wielu wydawców jest wielką niewiadomą. Zdarza się, że publikujemy, w naszym mniemaniu coś co jest ważne, znaczące i spodoba się naszym czytelnikom, ale zasięg organiczny w moment weryfikuje nasze wyobrażenia. Szczególnie często ze ścianą, w postaci facebookowego algorytmu, mogliśmy się zderzyć w ostatnim półroczu.
Mniejsze zasięgi organiczne
Jak możemy przeczytać na portalu Social Media Today, wielu wydawców zauważyło, że udostępniane przez nich wpisy osiągają mniejsze zasięgi niż dotychczas. Z tego powodu SocialFlow przeprowadziło badanie, które potwierdziło, że wrażenie wydawców jest uzasadnione. SocialFlow swoim badaniem objął działalność 3 tysięcy wydawców na Facebooku w okresie jednego roku.
Stabilny zasięg organiczny
Z powyższego wykresu możemy wywnioskować, że zasięg wszystkich postów na Facebooku systematycznie rósł od czerwca ubiegłego roku. Po osiągnięciu najwyższego wyniku w styczniu, już w lutym mogliśmy zaobserwować jego spadek. Jednak na przestrzeni ostatnich czterech miesięcy utrzymywał się na podobnym poziomie. Zatem dlaczego wydawcy zauważyli spadek zasięgu, skoro wykres tego nie potwierdza?
Wzrost liczby udostępnianych postów
Powyższy wykres przedstawia liczbę postów udostępnianych przez wydawców w danym miesiącu. Możemy zauważyć, że liczba postów ciągle rośnie. Wzrosła ona o 30%. Powinno to zatem oznaczać, że większa liczba publikowanych postów powinna zatem generować większy zasięg.
Spadek zasięgu jednego wpisu
Dopiero trzeci wykres potwierdza obserwację wydawców. Powyższy wykres prezentuje zasięg per wpis i wyraźnie widać, że od stycznia do maja zasięgi organiczne generowana przez wpis zmniejszyły się aż o 42%.
Co jest tego przyczyną?
Zdaniem Jima Andersona, CEO SocialFlow’s, nie jest to czysty zbieg okoliczności, a prawdopodobnie zmiana w algorytmie, o której nie wiemy. W szczególności, że facebookowy algorytm dla wydawców w ostatnim kwartale był niezwykle łaskawy. Ich posty osiągały bardzo wysokie zasięgi. Jako że nie znamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego Facebook tnie zasięgi organiczne wpisów publikowanych przez wydawców pojawiło się wiele na ten temat spekulacji. Bardzo możliwe, że Facebook zaczął premiować posty osób prywatnych. Jest to o tyle prawdopodobne, że w pierwszym kwartale bieżącego roku pojawiła się informację, że użytkownicy udostępniają coraz mniej postów i niechętnie dzielą się swoją prywatnością. Inne wyjaśnienie mówi o tym, że Facebook skalibrował swój algorytm tak, aby kilka wiadomości z jednego źródła nie wyświetlały się w News Feedzie pod rząd.
Czarne chmury nad wydawcami
Zdaniem Andersona, Facebook nie robi tego specjalnie. Jednak z drugiej strony przyznaje, że zaprezentowany spadek zasięgów nie przedstawia się kolorowo. Pomimo tego, że dużo osób nie zna dokładnego działania algorytmu Facebooka, prowadząc swoje strony chcą wiedzieć co się dzieje, szczególnie jeżeli niczego nie zmienili w swoich działaniach, a zasięg organiczny ich postów maleje.