X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

TikTok nie tylko dla nastolatków. Co wiemy o jego użytkownikach?

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

reklama


Jeszcze kilka lat temu, gdy TikTok pojawił się w Polsce, mało kto postrzegał go jako miejsce, w którym warto szukać odbiorców produktów czy usług swojej marki. Platforma, która pozwalała na dzielenie się krótkimi formami wideo, była uznawana bowiem za chwilową modę i rozrywkę dla nastolatków. Sam TikTok niechętnie przyznawał wówczas, że korzystają z niego przede wszystkim osoby bardzo młode. Teraz profil użytkownika wygląda zgoła inaczej, a wraz z nim zmienił się potencjał reklamowy aplikacji.

Nadal młodzi, ale już dojrzalsi

Jak wynika z najnowszego raportu OpenMobi „Użytkownik TikToka w Polsce”, dominującą grupę na platformie stanowią obecnie młodzi dorośli, a więc osoby w przedziale 18-34 lat (60%). Tuż za nimi plasuje się młodzież w wieku 13-17 lat (34%). Z TikToka korzystają w głównej mierze kobiety, ale odsetek mężczyzn stale rośnie. W pierwszej połowie roku ich liczba zwiększyła się o 6%.

Już blisko 8 milionów osób w Polsce aktywnie korzysta z TikToka. Nadal są to przede wszystkim reprezentanci pokolenia Z. Widać jednak, że użytkownicy dorośli, są bardziej świadomi i skorzy do zakupów. Warto podkreślić, że większość z nich jest związana z TikTokiem od dawna, co obala mit chwilowej fascynacji tym medium – mówi Marek Naruszewicz, CEO OpenMobi.

78% uczestników badania przeprowadzonego przez agencję deklaruje, że posiada aplikację od ponad roku (część ma ją już nawet 3 lata), a 66% spędza w niej więcej niż godzinę dziennie. Na TikToku szukają nie tylko rozrywki, ale także wskazówek i inspiracji przekazanych w prostej i interesującej formie. Najchętniej przeglądanymi treściami są więc taniec i śpiew (35%), tutoriale (22%) oraz challenge (19%).

Kupują w popularnych sieciówkach

Prawie wszyscy respondenci robią zakupy przez internet (94%). Najczęściej do wirtualnego koszyka wkładają ubrania (40%), kosmetyki (24%) i sprzęt elektroniczny (16%). Online odwiedzają przede wszystkim popularne sklepy sieciowe, jak H&M czy Sinsay w przypadku odzieży lub Rossmann, gdy szukają produktów kosmetycznych. W kategorii Meble niekwestionowanym faworytem jest natomiast Ikea. Za zakupy internetowe najchętniej płacą Blikiem (39%) oraz kartą (33%). Offline kupują głównie artykuły spożywcze. Kierują się wówczas do znanych dyskontów, jak Biedronka i Lidl czy sklepy Żabka.

Użytkownicy TikToka wybierają produkty znane i w przystępnych cenach. Dostępność marki i wygoda zakupu to dla nich ważny atut. Nie mają też trudności z poruszaniem się w świecie płatności online – podsumowuje Marek Naruszewicz.

Reklamy są OK

Taki wniosek wyłania się z ostatniej części raportu OpenMobi, w którym agencja zaprezentowała podejście ankietowanych do reklam wyświetlanych na TikToku. Większość respondentów przyznała, że ogląda pojawiające się tam kampanie. Treści komercyjne oceniają jako bardzo autentyczne, mniej inwazyjne niż na innych platformach i ciekawe. Co więcej, prawie 1/3 badanych kupiła coś za sprawą takiej reklamy.

TikTok ma ogromny potencjał reklamowy. Na przykład, w kategorii jedzenie szacowany jest on na 6,6 mln użytkowników, beauty i technologie to dotarcie rzędu 6,5 mln, dla mody i akcesoriów oraz gier można liczyć na 6-milionowe zasięgi – wylicza Marek Naruszewicz. – To także doskonałe miejsce do budowania świadomości marki, która zaprocentuje w przyszłości. Nic dziwnego, że firmy na całym świecie coraz liczniej zakładają swoje profile na platformie i wchodzą we współprace z influencerami z TikToka. Sztuką jest jednak robić to dobrze – dodaje.

O badaniu

To już druga edycja raportu OpenMobi na temat TikToka (pierwszy raport ukazał się w 2019 roku). Badanie przeprowadzone zostało w I kwartale 2021 r. na próbie 2 537 użytkowników aplikacji TikTok w Polsce. Agencja wykorzystała metodę CAWI (wywiady internetowe). W kwestionariuszu zawarto 23 pytania dotyczące m.in. demografii i korzystania z aplikacji, a także zachowań zakupowych i nastawienia do reklam. Wykorzystano pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz dodatkowe pola na pogłębienie odpowiedzi.

Pełny raport jest dostępny pod adresem: https://openmobi.pl/tiktok_raport2021/

***

Open Mobi to agencja digitalowa, która pomaga dotrzeć z przekazem do każdego segmentu konsumenckiego niezależnie czy to poprzez mobile czy desktop. Bazując na własnym know-how oraz nowoczesnych technologiach, realizuje kampanie, które swoim zasięgiem obejmują miliony unikalnych użytkowników.

Działalność agencji skupiona jest wokół czterech głównych obszarów: mobile marketingu, Social Audience, Mobile Ads Design Studio oraz autorskiej platformy DMP, która poprzez machine learning oraz AI zbiera i analizuje dane ze środowiska internetowego, mobile web, mobile apps oraz od dostawców usług internetowych. Współpracuje przy tym z ponad 30 zewnętrznymi platformami DMP.

Jej nowatorskie rozwiązanie – adQuery, służy do prowadzenia i monitorowania kampanii reklamowych w ramach zweryfikowanych stron internetowych, z gwarancją Brand Safety oraz anty-fraud. Dostępne poprzez platformę adQuery formaty reklamowe nastawione są na zaangażowanie użytkowników, a wśród nich Display Chat Bot – nagrodzony w konkursie INNOVATION 2020 w kategorii Innowacyjne Media oraz wyróżniony w MIXX Awards 2020 jako Innovation & Smart Solution.

Więcej informacji na temat agencji dostępnych jest na www.openmobi.pl.