
reklama
Dominik Kaznowski poddał analizie blogi firmowe w latach 2009-2011. Wyniki badania obejmują wiele ciekawych aspektów.
Czas prowadzenia bloga
Dwie trzecie polskich blogów firmowych działa dłużej niż rok, a 36% z nich jest prowadzonych dłużej niż dwa lata. Z zestawienia wynika również, że w 2010 roku powstało mniej blogów niż w roku poprzednim (w 2009 roku co 5 blog był nowy, w 2010 – co 10).
Ilość blogów
Jeśli chodzi o ilość blogów firmowych, niespełna 15% firm posiada więcej niż jeden – najpopularniejsze jest prowadzenie pojedynczego bloga.
Rodzaje blogów
Ponad połowa polskich blogów firmowych (52,9%) to te o firmie, a 38% jest poświęconych produktom, natomiast blisko 28% – promocji. W ciągu roku 2010 wiele firm zrezygnowało z prowadzenia blogów tematycznych, koncentrując się na korporacyjnym ich zastosowaniu.
Znaczenie blogów
54,4% firm uznaje blogi za ważne (42,6%) lub bardzo ważne narzędzie komunikacji (11,8%). Tylko 13,2% firm twierdzi, że są mało znaczące. Względem 2009 roku maleje jednak odsetek firm uznających blogi za istotne z punktu widzenia komunikacji.
Cele realizowane przez blogi
Budowanie pozycji firmy wydaje się być głównym celem prowadzenia firmowych blogów (trzy czwarte wskazań). Kolejne cele to wyróżnianie się na tle konkurencji oraz budowanie relacji z klientami. Wzrosty w stosunku do roku 2009 odnotowały: zwiększenie wiarygodności firmy oraz wzmocnienie pozycji w wyszukiwarce.
Powody prowadzenia bloga
W ponad połowie wypadków inicjatorem była kadra zarządzająca, dwukrotnie zmniejszył się zaś udział działu marketingu w inicjowaniu tego typu działań. Wśród motywacji blogowania wymieniane są: chęć prowadzenia mniej formalnej komunikacji z klientami, budowanie pozycji eksperta w branży oraz wyróżnianie się i budowanie wizerunku.
Wyniki
Aż 83,8 % firm pozytywnie ocenia realizację założonych celów i uważa, że prowadzenie bloga przyniosło założone korzyści.
Okazuje się, że ponad połowa blogów odwiedzana jest przez partnerów biznesowych firm, choć większość firm nie zdaje sobie z tego sprawy.
Za prowadzenie większości blogów odpowiedzialne są działy marketingu i public relations (69,1%). W przypadku mniejszych firm w blogowanie angażują się osoby nimi zarządzające.
Około połowa firm dodaje średnio jeden wpis tygodniowo. W porównaniu z rokiem 2009 spadła ilość firm dodających kilka wpisów w tygodniu.
Do najpopularniejszych sposobów promowania blogów należą: wykorzystanie firmowej strony WWW, pozycjonowanie bloga w wyszukiwarkach oraz wykorzystanie social mediów.
W 2010 branżą dominującą w badaniu okazał się handel. Wzrost ilości respondentów odnotowano też w kategorii telekomunikacja i IT. Podniósł się również odsetek firm zatrudniających do 5 pracowników, a zmniejszył tych zatrudniających od 5 do 20 osób.