X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Biznesowa blogosfera: W jakim celu blogują polskie firmy?

Biznesowa blogosfera: W jakim celu blogują polskie firmy?

Dominik Kaznowski poddał analizie blogi firmowe w latach 2009-2011. Wyniki badania obejmują wiele ciekawych aspektów.

Czas prowadzenia bloga

fot.: Od jak dawna wykorzystywane są blogi

Dwie trzecie polskich blogów firmowych działa dłużej niż rok, a 36% z nich jest prowadzonych dłużej niż dwa lata. Z zestawienia wynika również, że w 2010 roku powstało mniej blogów niż w roku poprzednim (w 2009 roku co 5 blog był nowy, w 2010 – co 10).

Ilość blogów

Jeśli chodzi o ilość blogów firmowych, niespełna 15% firm posiada więcej niż jeden – najpopularniejsze jest prowadzenie pojedynczego bloga.

Rodzaje blogów

fot.: Rodzaje blogów

Ponad połowa polskich blogów firmowych (52,9%) to te o firmie, a 38% jest poświęconych produktom, natomiast blisko 28% – promocji. W ciągu roku 2010 wiele firm zrezygnowało z prowadzenia blogów tematycznych, koncentrując się na korporacyjnym ich zastosowaniu.

Znaczenie blogów

fot.: Znaczenie blogów

54,4% firm uznaje blogi za ważne (42,6%) lub bardzo ważne narzędzie komunikacji (11,8%). Tylko 13,2% firm twierdzi, że są mało znaczące. Względem 2009 roku maleje jednak odsetek firm uznających blogi za istotne z punktu widzenia komunikacji.

Cele realizowane przez blogi

fot.: Cele realizowane przez blogi

Budowanie pozycji firmy wydaje się być głównym celem prowadzenia firmowych blogów (trzy czwarte wskazań). Kolejne cele to wyróżnianie się na tle konkurencji oraz budowanie relacji z klientami. Wzrosty w stosunku do roku 2009 odnotowały: zwiększenie wiarygodności firmy oraz wzmocnienie pozycji w wyszukiwarce.

Powody prowadzenia bloga

Powody prowadzenia bloga

W ponad połowie wypadków inicjatorem była kadra zarządzająca, dwukrotnie zmniejszył się zaś udział działu marketingu w inicjowaniu tego typu działań. Wśród motywacji blogowania wymieniane są: chęć prowadzenia mniej formalnej komunikacji z klientami, budowanie pozycji eksperta w branży oraz wyróżnianie się i budowanie wizerunku.

Wyniki

fot.: Wyniki

Aż 83,8 % firm pozytywnie ocenia realizację założonych celów i uważa, że prowadzenie bloga przyniosło założone korzyści.

Okazuje się, że ponad połowa blogów odwiedzana jest przez partnerów biznesowych firm, choć większość firm nie zdaje sobie z tego sprawy.

fot.: Odwiedzanie blogów przez partnerów biznesowych

Za prowadzenie większości blogów odpowiedzialne są działy marketingu i public relations (69,1%). W przypadku mniejszych firm w blogowanie angażują się osoby nimi zarządzające.

fot.: Prowadzący blogi

Około połowa firm dodaje średnio jeden wpis tygodniowo. W porównaniu z rokiem 2009 spadła ilość firm dodających kilka wpisów w tygodniu.

fot.: Jak często dodawane są wpisy

Do najpopularniejszych sposobów promowania blogów należą: wykorzystanie firmowej strony WWW, pozycjonowanie bloga w wyszukiwarkach oraz wykorzystanie social mediów.

fot.: Promocja blogów

W 2010 branżą dominującą w badaniu okazał się handel. Wzrost ilości respondentów odnotowano też w kategorii telekomunikacja i IT. Podniósł się również odsetek firm zatrudniających do 5 pracowników, a zmniejszył tych zatrudniających od 5 do 20 osób.

fot.: Wielkość firmy

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail