
reklama
Dominik Kaznowski poddał analizie blogi firmowe w latach 2009-2011. Wyniki badania obejmują wiele ciekawych aspektów.
Czas prowadzenia bloga
Dwie trzecie polskich blogów firmowych działa dłużej niż rok, a 36% z nich jest prowadzonych dłużej niż dwa lata. Z zestawienia wynika również, że w 2010 roku powstało mniej blogów niż w roku poprzednim (w 2009 roku co 5 blog był nowy, w 2010 – co 10).
Ilość blogów
Jeśli chodzi o ilość blogów firmowych, niespełna 15% firm posiada więcej niż jeden – najpopularniejsze jest prowadzenie pojedynczego bloga.
Rodzaje blogów
Ponad połowa polskich blogów firmowych (52,9%) to te o firmie, a 38% jest poświęconych produktom, natomiast blisko 28% – promocji. W ciągu roku 2010 wiele firm zrezygnowało z prowadzenia blogów tematycznych, koncentrując się na korporacyjnym ich zastosowaniu.
Znaczenie blogów
54,4% firm uznaje blogi za ważne (42,6%) lub bardzo ważne narzędzie komunikacji (11,8%). Tylko 13,2% firm twierdzi, że są mało znaczące. Względem 2009 roku maleje jednak odsetek firm uznających blogi za istotne z punktu widzenia komunikacji.
Cele realizowane przez blogi
Budowanie pozycji firmy wydaje się być głównym celem prowadzenia firmowych blogów (trzy czwarte wskazań
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny
Ten przewodnik to kompendium wiedzy o tym, jak rozwijać kompetencje, które już dziś zmieniają oblicze armii. Dzięki lekturze ebooka zyskasz wskazówki do świadomego rozwoju umiejętności, które mogą zaprocentować zarówno w mundurze, jak i poza nim.
Kup ebook). Kolejne cele to wyróżnianie się na tle konkurencji oraz budowanie relacji z klientami. Wzrosty w stosunku do roku 2009 odnotowały: zwiększenie wiarygodności firmy oraz wzmocnienie pozycji w wyszukiwarce.
Powody prowadzenia bloga
W ponad połowie wypadków inicjatorem była kadra zarządzająca, dwukrotnie zmniejszył się zaś udział działu marketingu w inicjowaniu tego typu działań. Wśród motywacji blogowania wymieniane są: chęć prowadzenia mniej formalnej komunikacji z klientami, budowanie pozycji eksperta w branży oraz wyróżnianie się i budowanie wizerunku.
Wyniki
Aż 83,8 % firm pozytywnie ocenia realizację założonych celów i uważa, że prowadzenie bloga przyniosło założone korzyści.
Okazuje się, że ponad połowa blogów odwiedzana jest przez partnerów biznesowych firm, choć większość firm nie zdaje sobie z tego sprawy.
Za prowadzenie większości blogów odpowiedzialne są działy marketingu i public relations (69,1%). W przypadku mniejszych firm w blogowanie angażują się osoby nimi zarządzające.
Około połowa firm dodaje średnio jeden wpis tygodniowo. W porównaniu z rokiem 2009 spadła ilość firm dodających kilka wpisów w tygodniu.
Do najpopularniejszych sposobów promowania blogów należą: wykorzystanie firmowej strony WWW, pozycjonowanie bloga w wyszukiwarkach oraz wykorzystanie social mediów.
W 2010 branżą dominującą w badaniu okazał się handel. Wzrost ilości respondentów odnotowano też w kategorii telekomunikacja i IT. Podniósł się również odsetek firm zatrudniających do 5 pracowników, a zmniejszył tych zatrudniających od 5 do 20 osób.
Reklama