X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polacy o Facebooku: To sposób na nudę, ale jednocześnie strata czasu

Polacy o Facebooku: To sposób na nudę, ale jednocześnie strata czasu

reklama


Raport Sondażowni Charaktery dotyczy sposobu w jaki odbieramy Facebooka i korzystamy z niego. W badaniu wzięło udział 2628 internautów, użytkowników portalu psychologicznego Charaktery. Okazuje się, że większość z nich posiada już facebookowe konto (71,8%).

Potwierdza się, że użytkownicy popularnego “fejsa” są bardzo aktywni. Wyraźna większość, bo 65% ankietowanych, odwiedza portal przynajmniej raz dziennie, z czego 42% robi to kilka razy w ciągu dnia.

fot.: www.charaktery.eu

Grupa wiekowa, której przedstawiciele są najbardziej zapalonymi facebookowiczami to przedział 18-24 lata. Trudno więc i w tym przypadku mówić o zaskoczeniu, w końcu to uczniowie i studenci największą ilość czasu spędzają w Internecie.

Korzystanie z Facebooka, w świetle wyników badań, zasadniczo nie wpływa na nasze samopoczucie, gdyż tak twierdzi ponad 70% ankietowanych. Spośród tych, których nastrój zmienia się w trakcie odwiedzin na portalu, przytłaczająca większość utrzymuje, że ulega on poprawie.

fot.: www.charaktery.eu

Jeśli chodzi o zaufanie do informacji pojawiających się na Facebooku to należy uznać, że podchodzimy do nich z rezerwą. Za mniej lub bardziej wiarygodne uważa je niespełna połowa ankietowanych. Ponad jedna trzecia nie ma natomiast jednoznacznej opinii w tym temacie, a co szósty badany ma negatywną opinię na temat wiarygodności treści ukazujących się na portalu.

fot.: www.charaktery.eu

Znamienne, że najbardziej skłonni do pokładania wiary w prawdziwość i rzetelność informacji zamieszczanych na Facebooku są najmłodsi użytkownicy, bowiem w ich przypadku ten odsetek oscyluje wokół 55-57% badanych. Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku ludzi starszych, spośród których tylko nieco ponad jedna czwarta daje wiarę w to z czym zapoznaje się na Facebooku.

fot.: www.charaktery.eu

Jeśli chodzi o motywy przyświecające tym, którzy korzystają z serwisu, najczęściej pojawiającą się odpowiedzią było zdobywanie informacji i utrzymywanie kontaktów ze znajomymi (po 30%). To również dobry sposób na nudę i oderwanie się od trapiących problemów. Bardzo niewielu jest natomiast zdania, że chce dzięki temu poczuć się kimś ważnym lub też lepiej zrozumieć innych ludzi.

Większość użytkowników (70%) zgodnie twierdzi, że brak Facebooka nie byłby niczym niezwykłym. Rozbijając to na poszczególne grupy wiekowe ten odsetek oczywiście wzrasta wraz ze starszymi grupami.

Co ciekawe, pomimo niegasnącej wydawałoby się popularności, wśród użytkowników przeważa opinia, że pomimo zalet, korzystanie z Facebooka to jednak w gruncie rzeczy strata czasu. Nie dziwi, że najczęściej takie zdanie wyrażali ci mający co najwyżej 24 lata, wszak to oni spędzają na portalu zdecydowanie najwięcej czasu.

fot.: www.charaktery.eu

Raport wskazuje również, że jeśli ktoś obecnie nie ma założonego konta na Facebooku, to najpewniej nie zrobi tego również w przyszłości (93%). “Nie-facebookowicze” uważają, że korzystanie z serwisu to strata czasu (43%) oraz przystanie na utrzymywanie bardzo powierzchownych relacji z innymi ludźmi (26%).

fot.: www.charaktery.eu

Wyniki badań skomentowali przedstawiciele środowiska akademickiego ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Jak twierdzi prof. dr hab. Tomasz Maruszewski, „stał się on [Facebook-przyp. red.] częścią rzeczywistości społecznej, ale jak wskazują wyniki sondażu, taką rolę pełni przede wszystkim wśród ludzi młodych. (…) Patrząc z zewnątrz, można stwierdzić, że portale społecznościowe stają się coraz ważniejszym elementem życia społecznego”. Komentując zaskakująco, wydawało by się, trzeźwe spojrzenie wielu użytkowników na korzystanie z Facebooka, zauważa że może to być forma autoprezentacji, potrzeba przedstawienia się w dobrym świetle.

Jak to już zaznaczono powyżej, domniemana powierzchowność relacji w Internecie to jeden z głównych powodów, dla których ludzie decydują się nie zakładać konta na Facebooku. Dr Krzysztof Krejz nie podziela jednak tych opinii. – Dla przeciętnego użytkownika kontakt za pomocą medium, jakim jest internet, jest tak samo wartościowy i ważny jak kontakt telefoniczny czy bezpośrednie spotkanie. Dlatego wbrew obawom „wieszczów” złego internetu kontakty społeczne nie zmieniają formy na wyłącznie wirtualną, jak również nie stają się płytkie i banalne – zauważa.

Warto również przytoczyć opinię prof. Maruszewskiego dotyczącą wartości relacji rozwijanych na portalach społecznościowych. – Największą wartością nowych mediów, w tym i Facebooka, jest to, że nie ma tam ośrodka władzy, a relacje społeczne mają charakter heterarchiczny. Nie są to klasyczne relacje partnerskie, przewaga poszczególnych grup lub osób jest zmienna i nie wiąże się ani z urodzeniem, ani z posiadaniem, ani z wykształceniem – konstatuje.

Pobierz raport [PDF 1 MB].

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail