reklama
Raport „Internet 2K11” przygotowany przez magazyn Internet Standard to już druga edycja rankingu polskich firm internetowych. Za kryteria przy jego sporządzaniu posłużyły wyniki finansowe oraz wyniki oglądalności.
W tegorocznym wydaniu raportu, jak mówią jego twórcy, sporo uwagi poświęcono serwisom zakupów grupowych. Portale takie jak Groupon, Gruper czy Citeam zdobywają coraz większą popularność i przyczyniają się do tego, że Polacy widzą w socialshoppingu doskonały sposób na zaoszczędzenie pieniędzy przy zakupie nierzadko kosztownych usług czy produktów. Stąd też nie jest wielkim zaskoczeniem, że w chwili obecnej na naszym rynku funkcjonuje już prawie 50 takich serwisów, a przez cały 2010 rok z ich usług skorzystało 3,2 mln Polaków.
Pozytywnie współpracę z serwisami socialshoppingowymi oceniają również przedsiębiorcy, o czym informowaliśmy już powołując się na raport portalu GoDealla.pl . Nie zawsze mają jednak pomysł na to, jak zatrzymać przy sobie klientów zwabionych zniżkami jakie „upolowali” na Grouponie czy Gruperze. Pomimo tego, jak twierdzi Tomasz Karwatka, prezes zarządu Divante, „dziś to chyba najgorętszy obszar branży internetowej”.
Największe przychody za poprzedni rok, co ciężko uznać za niespodziankę, zanotował Groupon. Wyniosły one ok. 22 mln zł. Na 2. miejscu uplasował się Gruper (4 mln zł) a podium zamknął MyDeal (ok. 1,5 mln). Nieco inaczej przedstawia się ranking tych serwisów pod względem ruchu jaki generują. Liderem pozostaje Groupon (4,6 mln unikalnych użytkowników), wyprzedzając Citeam (1,6 mln) oraz Grupera (1,15 mln).
A jakie kategorie usług cieszą się największą popularnością? Klienci najczęściej wskazywali: kulturę i rozrywkę (65%), kursy i szkolenia (59%) oraz usługi gastronomiczne oferowane przez kawiarnie i restauracje (57%).
Jaka przyszłość czeka socialshopping w Polsce? Powinna utrwalić się tendencja do koncentracji na tym rynku, z dwójką lub trójką głównych graczy. Na jeszcze inny trend zwraca uwagę Kamil Kaniuk z agregatora zakupów grupowych GoDealla.pl: – Cały czas zgłaszają się do nas nowi gracze, z czego coraz więcej to serwisy wyspecjalizowane w danej branży, np. sprzedaż grupowa artykułów dla dzieci, mam, zwierząt, sportowców czy skierowane dla sfery B2B.
Wszystkich chętnych do zapoznania się z pełną wersją raportu odsyłamy do źródła.
- zakupy grupowe
- Matrix
- Das kwas