X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Media społecznościowe w służbie modzie

Media społecznościowe w służbie modzie

Dziś bardziej niż kiedykolwiek możemy zaobserwować, jak duży wpływ na marketing mają media społecznościowe. W krótkim czasie stały się one potężnym narzędziem sprzedażowym i wizerunkowym oraz kanałem bezpośredniej komunikacji z klientem, dzięki któremu wspólnie można kreować charakter marki.

Modowi pionierzy w Social Media

Najbardziej znane ekskluzywne firmy takie jak np. Victoria’s Secret (25,8 mln fanów), Louis Vuitton (17,8 mln fanów), Gucci (14,7 mln fanów) czy Chanel (14,4 mln fanów) pomimo wypracowanej już pozycji na rynku, wciąż dbają o wysoką jakość treści. Marki oferują content bogaty w ekskluzywne zdjęcia prezentujące produkty oraz stylizacje w atrakcyjnych oprawach graficznych. To jednak nie koniec, bo komunikację chętnie wzbogaca się o niekonwencjonalne metody promocji. Przykładem, może być kampania Marc’a Jacobsa, który na swoim Twitterowym profilu zamieścił informacje o konkursie, gdzie wygrany mógł zostać twarzą najnowszej kolekcji. Do akcji zgłoszono kilkanaście tysięcy zdjęć z hashtagiem #CastMeMark. To sprawiło, że każdy prawdziwy fan mody żył nadzieją, że to właśnie on będzie zwycięzcą!

Wśród alternatywnych pomysłów na kampanię, można wymienić również “tymczasową perfumerię” realizowaną przez markę Mark Jacobs podczas New York Fashion Week, gdzie jedyną akceptowaną metodą płatności był hashtag, zawierający nazwę promowanych perfum Daisy. Należało go umieścić przy poście na Twitterze, Instagramie lub Facebook’u.

Katalogi, magazyny, pokazy mody, witryny sklepowe… Metody promocji, które choć skuteczne i aktualne, są niestety jednokierunkowe, a obecnie to już przestało wystarczać. Ważna jest relacja z klientem i to dla niej właśnie marki decydują się na obecność w Social Media.
Osiągalni, popularni

Najpopularniejsze firmy, dostępne dla większości z nas to m.in. Converse posiadający największą ilość fanów z całej branży modowej (37,4 mln), Zara (22,9 mln fanów), H&M (22,8 mln) oraz Levi’s (21,5 mln fanów). Mimo ogromnej popularności producenci tych brandów nieustannie starają się o zwiększenie sprzedaży, ilości fanów lub interakcji poprzez różnego rodzaju akcje promocyjne. Często te działania, okazują się też tzw. viralem, który z zawrotną prędkością przenosi się po sieci. Przykładem jest np. Levi’s, zachęcający swoich klientów do recyklingu zakupionej i zużytej już odzieży. Na Facebook’u firmy można zobaczyć: jak krok po kroku przemienić t-shirt w coś szalenie modnego, zupełnie zmienić stare, znoszone spodnie, a z sukienki wyczarować spódnicę. Treści z rozwiązaniami DIY są z ochotą przekazywane dalej, a całe kampanie biją rekordy popularności.

Marka, dzięki tym działaniom zwiększa zasięg swoich treści, a co najważniejsze przywiązuje do siebie odbiorców. Wysoki budżet nie jest więc konieczny, aby zbudować i zatrzymać przy sobie prawdziwie zaangażowanych fanów. To tez potwierdza, że kampanie jakie oferują nam marki modowe przestały być szablonowe, a stały się kreatywne i angażujące.

Tydzień z Fashion

Jedna z najważniejszych polskich imprez modowych – Fashion Week Poland, przyciąga wielu fanów zarówno na wydarzenie, jak i do Social Media. Nie znaczy to, że takie imprezy nie wymagają działań promocyjnych. Tym bardziej, trzeba zadbać o odpowiednie nagłośnie wydarzenia.

Philosophy Fashion Week Poland, ma miejsce co rok, każda edycja do przykład na to stworzyć kampanię integrującą działania on-line i off-line. Podczas wydarzenia, każdy użytkownik chcący obejrzeć pokaz na żywo, może to zrobić za pomocą livestream’u na Facebook’u. Częścią akcji promocyjnej są także aplikacje mobilne z planem pokazów i materiałami photo-video. Natomiast po zakończeniu każdego wydarzenia na blogu Fashion Week są dostępne materiały z wybiegów.

Celem tego rodzaju działań, zawsze jest zebranie jak największej liczby osób, które wezmą udział w imprezie, a wartość dodana to budowanie bazy leadów za pomocą konkursów i aplikacji na Facebook’a. W przypadku Philosophy Fashion Week, każdy lead prawdopodobnie jest fanem mody. Dzięki temu możemy stworzyć bazę prawdziwie zainteresowanych osób, z którymi skontaktujemy się przy okazji każdego kolejnego wydarzenia lub po prostu następnego Fashion Week Poland.

Wschodzące gwiazdy

Jak postawić pierwsze kroki w branży modowej? Jak zadbać o popularność swojego Fanpage’a, gdy budżet na działania marketingowe mamy zbyt niski? Jak wybić się z cienia wielkich firm? Rozwiązaniem są niskobudżetowe akcje, które przyciągają kreatywnością i zachęcają odbiorców do interakcji zwiększając prawdopodobieństwo “wirusowania”. Najczęściej sprawdzającym się rozwiązaniem jest przeprowadzenie konkursu, który przekona użytkowników do kliknięcia w przycisk “like”, udostępnienia lub skomentowania, budując tym sposobem wysoki zasięg oglądalności posta i profilu marki. Przykładem regularnych działań tego typu jest marka Mosquito, która w zamian za wzięcie udziału w akcji oferuje bony do zrealizowania w swoim sklepie. Efekt? 963 udostępnień i 1473 lajków pod jednym postem!
Kolejnym sposobem na akcję promocyjną, w której fani chętnie biorą udział, jest “wyzwanie”, czyli zaprojektowanie najtańszej stylizacji, z produktów danego sklepu. Takie konkursy często organizuje pasaż Domodi, zbierając przy tym wiele zgłoszeń. Dużą wartością tych działań jest wzrost znajomości oferty produktowej danego sklepu, co zwiększa szansę na zakup zarówno podczas trwania konkursu, jak i w przyszłości. Jeśli marce zależy na sprzedaży, a także wypozycjonowaniu się w świadomości klienta, dobrze skorzystać z prostych rozwiązań, takich jak oferują Mosquito i Domodi, które przy niskim budżecie zapoznają go z ofertą i zwiększą zainteresowanie produktem. Komunikacja z klientem to niejednokrotnie najistotniejszy czynnik kampanii marketingowych, gdy dochodzi do tego masa czynników wpływających na jej jakość, cel staje się nie lada wyzwaniem. Marki, które mieliśmy okazję przeanalizować, to przykłady dobrych praktyk, które z sukcesem kształtują wizerunek, wzmacniają zaufanie odbiorców, usprawniają dialog z klientami oraz co najważniejsze sprzedają. Zainspirujesz się?

Autorka artykułu:

Anna-LedwonAnna Ortman, Social Media Specialist w click community
Z branżą modową związana od 2007 roku, obecnie „mówi językiem social media” dla klientów takich jak Venezia, Unisono i Kubenz w agencji click community, której założycielami są Rahim Blak i Michał Blak. Pasjonatka podróży i designu.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail