X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

O czym pisać w mediach społecznościowych – jak wybierać i znajdować tematy

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

PublBox o treści w socialu

reklama

Pora na napisanie posta w mediach społecznościowych. Włączasz przeglądarkę, odpalasz Facebooka, Twittera czy Instagrama… i nic – w głowie pustka. Brak Ci pomysłu na temat, a przecież banałów publikować nie wypada. Co w tej sytuacji? Skąd brać pomysły na nowe i ciągle świeże wpisy? Gdzie znaleźć inspirację? Czym się kierować przy ustalaniu tematyki kolejnych postów w social media? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na te ważne pytania.

Doświadczenie użytkownika

Jeżeli prowadzisz konto firmy, marki, produktu, usług, organizacji lub jakiekolwiek innego podmiotu w którymś medium społecznościowym, musisz wiedzieć, po co to robisz i do jakiego odbiorcy się zwracasz. Tylko z tą świadomością masz szansę na wygenerowanie dużego zainteresowania, które odzwierciedlają liczby i aktywność obserwujących, komentujących czy „lajkujących”.

Czym zatem kierują się osoby, które poświęcają swój czas na obserwowanie Twojego konta? Przede wszystkim oczekiwaniami, które należy realizować na bieżąco. Ludzie chcą czytać o tym, co ich interesuje i będą to robić tam, gdzie można trafić na daną tematykę. Przykładowo, śledząc w mediach społecznościowych trenerów personalnych, interesują nas ich posty na temat żywienia czy treningów, a nie tego, co sądzą o polityce czy religii. Gdy obserwujemy konto producenta obuwia, spodziewamy się trafiać na posty dotyczące właśnie butów, a nie tego, jakie są prognozy dotyczące rynku rolniczego w ostatnim kwartale roku. Przykłady mogą wydać Ci się zabawne i przesadzone, ale to właśnie brak spójności i tematyczny chaos niszczą potencjał wielu profili w mediach społecznościowych.

Jeśli zastanawiasz się, o czym mają być Twoje posty, patrz na media społecznościowe oczami użytkownika.

Gotowe posty w PublBox

Po prostu wczuj się w jego potrzeby. Pomyśl o tym, jak się odróżnić. Zadaj sobie pytanie, co może sprawić, że odbiorca poświęca chwilę na przeczytanie tego, co masz do powiedzenia i obejrzenie załączonego zdjęcia czy filmiku. O tym, kim są Twoi potencjalni odbiorcy, powinieneś wiedzieć już na etapie planowania całej działalności, nie tylko w obszarze social media. O ile celebryci epatują szerokie masy odbiorców swoimi postami na każdy temat, a im bardziej są kontrowersyjni, tym bardziej zdobywają (chwilową) uwagę, o tyle prowadząc tematyczne, firmowe konto na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, musisz robić to świadomie, ze znajomością potrzeb i oczekiwań potencjalnych odbiorców treści. Oni mają swój język, swoje potrzeby, mniejsze lub większe oczekiwania względem nowych mediów. Czasami będzie to węższa, innym razem szersza grupa. Bez gruntownej analizy grupy docelowej nie wpadniesz na angażujące użytkowników tematy postów. A publikujesz, żeby zaangażować, a nie dla samego pisania bez odzewu.Publikujesz, żeby zaangażować

Konsekwencja i spontaniczność

W profesjonalnych działaniach w obszarze mediów społecznościowych, wbrew stereotypowemu myśleniu, nie ma zbyt wiele przypadkowości. Dobrze prowadzone profile są organizowane w metodyczny, planowy sposób. Tematy postów ustala się z wyprzedzeniem, publikuje się je chociażby z wykorzystaniem specjalnych, zautomatyzowanych i spersonalizowanych narzędzi, jak harmonogramy postów. Profile prowadzone „ad hoc” mogą mieć swój urok, ale jeśli liczymy na konkretne efekty, powinniśmy stawiać na systematyczność i szeroko zakrojone planowanie.

Z drugiej strony największą popularność (chociaż nierzadko ulotną) zdobywają profile, w których w odpowiednim momencie postawi się na spontaniczność. Żart sytuacyjny, autoironiczny mem czy trafny, zaskakujący komentarz mogą przełożyć się na bardzo pożyteczne reakcje – udostępnienia, polubienia, komentarze – i to ze strony większego grona niż podstawowa grupa docelowa. W historii mediów społecznościowych znaleźlibyśmy mnóstwo przykładów, w zasadzie codziennie gdzieś na Twitterze czy Facebooku któryś z administratorów odnosi swój mały-wielki sukces. Ważne jednak, żeby odpowiednio dawkować humor i spontaniczność. Działać autentycznie, z zaskoczenia, niezbyt nachalnie czy kontrowersyjnie, aby zyskać najlepszą możliwą reakcję.

Jednym z wielu udanych przykładów na przełamanie schematu i doskonały „timing” może być post opublikowany przez profil sieci sklepów Piotr i Paweł na koncie popularnego (choć nie w takim stopniu jak obecnie) rapera Taco Hemingwaya we wrześniu 2015 roku. Właśnie w tamtym czasie szerokim echem odbiła się płyta wschodzącej gwiazdy sceny hip-hopowej. Taco Hemingway zdobył popularność dzięki wyjątkowym tekstom, w których sporo uwagi poświęcił żywności, którą lubi – batatom, jarmużowi czy chorizo.

Jak wiadomo, nie są to najpopularniejsze produkty spożywcze, ale można je otrzymać właśnie w sklepach Piotr i Paweł. Administratorzy konta sieci sklepów, w nawiązaniu do modnego wówczas utworu „Awizo”, w poście zawarli rymowany tekst inspirowany twórczością Taco Hemingwaya i załączyli zdjęcie koszyka z produktami (hummus, jarmuż, chleb razowy itd.). Aktywność spotkała się z dużym, a co najważniejsze pozytywnym odzewem użytkowników Facebooka. Zwróć jednak uwagę, że akcja mogła „wypalić” wyłącznie pod warunkiem odniesienia się do aktualnych trendów w popkulturze. To, co wówczas rozśmieszyło i zaskoczyło, dziś byłoby niezrozumiałe lub uznane za „suchar”.

Dlatego w ustalaniu tematów postów w mediach społecznościowych:

  • kieruj się systematycznością, planem, konsekwencją w budowaniu wizerunku,
  • umiejętnie reaguj na spontaniczne sytuacje, publikując lekkie i zaskakujące posty, jednak wyłącznie pod warunkiem aktualności i rzeczywistego przekonania, że to dobry moment.

Słuchaj głosu klientów

Szukaj inspiracjiGdy łamiesz głowę nad tematyką kolejnych postów, poszukaj inspiracji tam, gdzie najbardziej warto: u użytkowników, którzy Cię obserwują i są aktywni. Jeżeli nie jest to ekstremalnie wąskie grono, na pewno były momenty, w których ludzie komentowali słowami w rodzaju „napisz jeszcze o…”, „kiedy post o…?”, „można liczyć na komentarz dotyczący…?”. To doskonały moment na udzielenie odpowiedzi!

W samym poście będącym odpowiedzią na prośby użytkowników warto podkreślić, że jest on zainspirowany ciekawym pytaniem konkretnej osoby. To jeszcze bardziej podkreśla chęć budowania relacji z użytkownikami i pozwala wybrnąć z kłopotliwej sytuacji pod tytułem „nie mam żadnych pomysłów”. Możesz również przygotować post, w którym zachęcisz do zadawania pytań, na które masz odpowiedzieć. Jeśli śledzisz inne profile o podobnej tematyce, a są one popularniejsze, w komentarzach tym bardziej znajdziesz „głos ludu”, a raczej potencjalne inspiracje do odpowiedzi na zadawane pytania.

Mniej teorii, więcej praktyki

Do czytania są książki, gazety i blogi, a nie posty w mediach społecznościowych. Te mają być krótkie i koniec. A skoro zwięzłe w formie, to i treści. Dlatego postaraj się patrzeć na tematy od strony praktycznej, a nie teoretycznej. Pisz tak, aby posty przydały się odbiorcy, a nie dały poczucie, że odrobina cennego czasu została, brutalnie mówiąc, skradziona. Zamiast potencjalnie banalnych przemyśleń, użytkownikowi o wiele bardziej do gustu przypadnie na przykład szybki format pytanie – odpowiedź, porada, błyskotliwe zdanie, gotowy cytat itp.

Zaplanuj publikacje w PublBox

Inspirujące narzędzi

Przede wszystkim warto korzystać z narzędzi PublBox, które porządkują publikowane treści i pozwalają odnaleźć się w gąszczu postów z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Są też inne aplikacje, które z czystym sumieniem można polecić do przygotowywania tematów. BuzzSumo to niejako „monitor” Internetu sprawdzający, co jest aktualnie na topie, jeśli chodzi o social media. Z kolei dzięki Pocket możemy w poręczny sposób oznaczać teksty „do przeczytania na potem”, które mogą stać się bezcenną inspiracją w dniu bez weny. Grupę docelową postów możemy lepiej poznać dzięki Facebook Audience Insights. Warto również sięgać po aplikacje związane z tworzeniem map myśli czy porządkowaniem i wyszukiwaniem słów kluczowych. O popularnych tematów poinformuje Cię także narzędzie Google Trends.