X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nowości na platformach społecznościowych w 2023 roku – przegląd najważniejszych zmian

Od sztucznej inteligencji po nowe narzędzia dla twórców – sprawdź, jakie zmiany pojawiły się wśród największych platform społecznościowych w 2023 roku!

Nowości na platformach społecznościowych w 2023 roku – przegląd najważniejszych zmianźródło: shutterstock.com

reklama


W 2023 roku platformy społecznościowe stanęły przed wieloma zadaniami. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji pojawiły się nowe możliwości, które rozpoczęły technologiczny wyścig. Jednocześnie priorytetem stało się zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom i ochrona ich prywatności. Jak te wyzwania przełożyły się na nowe funkcje i narzędzia? Oto przegląd najważniejszych usprawnień i aktualizacji, które pojawiły się na platformach społecznościowych w ubiegłym roku.

Facebook

Rok 2023 na Facebooku rozpoczął się dynamicznie dzięki wprowadzeniu Meta Verified. Taki profil premium wyróżnia się niebieską plakietką przy nazwie użytkownika, co potwierdza weryfikację tożsamości za pomocą dowodu osobistego i autentyczność właściciela.

W pierwszej połowie czerwca 2023 roku Facebook wprowadził wiele nowości do Reelsów. Powstało m.in. Centrum szablonów, w którym twórcy mogą znaleźć gotowe wzory rolek. Do dyspozycji użytkowników przeznaczono również Centrum Inspiracji, gdzie zgromadzono najnowsze i najpopularniejsze rolki, tematy, hashtagi oraz muzykę, dostarczając inspiracji do kreowania nowych Reelsów. Ulepszony został też edytor do montowania Reelsów.

Funkcja Additional Personal Profiles, czyli Wiele Profili Osobistych sprawiła, że użytkownicy zyskali możliwość tworzenia wielu profili osobistych na jednym koncie, eliminując konieczność zakładania dodatkowych kont. Nowości nie ominęły również grup, pojawiły się Czaty społecznościowe. Są dostępne wyłącznie dla członków danej grupy i ułatwiają komunikację oraz prowadzenie rozmów na tematy ważne dla uczestników.

źródło: about.meta.com

Algorytm zakładki Video także przeszedł znaczącą poprawę. Zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji zaczęły analizować zainteresowania użytkowników, rekomendując istotne i popularne filmy. Kilka tygodni temu możliwe stało się też komentowanie instagramowych rolek bezpośrednio na Facebooku. Z kolei dzięki funkcji Clips to Reels algorytm platformy samodzielnie wyłapuje najciekawsze momenty z transmisji na żywo i zamienia je w rolkę.

Ostatnia aktualizacja wprowadziła również płatną wersję serwisu, reagując tym samym na rosnące wyzwania związane z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi ochrony danych i reklam. Wprowadzenie aktów DSA i DMA sprawiło, że użytkownicy, dbając o prywatność swoich danych, mają teraz możliwość wykupienia płatnej subskrypcji.

Zmiany dotknęły również Messengera – użytkownicy mają 15 minut na poprawienie wysłanej wiadomości. Z kolei dzięki wprowadzeniu szyfrowanych czatów cała konwersacja zniknie po zamknięciu szyfrowanego okna wiadomości. Przyspieszanie wiadomości głosowych, efekty animacji (płomienie, fale serduszek) czy nawet ukryte wiadomości, które odkrywamy jak prezenty – to tylko niektóre z opcji, które zaczęły urozmaicać i umilać rozmowy na Messengerze. W 2023 roku pożegnaliśmy również Messenger Lite, ale przywitaliśmy wirtualne avatary czy kanały nadawcze.

Instagram

Rok 2023 na Instagramie to czas intensywnej walki ze spamem i doskonalenia działania algorytmów. W trosce o bezpieczeństwo i komfort użytkowników aplikacja skupiła się także na zapewnieniu większej prywatności.

W ramach tych zmian ograniczono otrzymywanie wiadomości od użytkowników, z którymi nie jesteśmy połączeni w aplikacji. Teraz użytkownicy spoza listy kontaktów mogą wysłać jedną wiadomość, która musi zostać zaakceptowana przez odbiorcę, aby otworzyć drzwi do dalszej rozmowy. Wprowadzona została również opcja „ukryte słowa”, która automatycznie odfiltruje wiadomości zawierające wskazane frazy do osobnego folderu spam, dając pełną kontrolę nad tym, co pojawia się w naszej skrzynce odbiorczej. Instagram uruchomił też funkcję tymczasowego ograniczenia konta, która sprawdzi się, jeśli mamy podejrzenia, że nasze konto padło ofiarą ataku.

W walce ze spamem Instagram automatycznie segreguje prośby o obserwację, kierując te potencjalnie spamowe do osobnej kategorii. Usuwanie niechcianych oznaczeń na zdjęciach stało się teraz łatwiejsze, a aplikacja skutecznie blokuje wyświetlanie stories od potencjalnych botów. Od niedawna platforma sortuje też wszystkie prośby o obserwację, przenosząc te potencjalnie spamowe do oddzielnej karty.

Opcja Stories dla bliskich znajomych była dostępna już od dawna, ale w 2023 roku dołączyła do tego możliwość udostępniania postów i filmów wybranej grupie osób. Pojawiła się również opcja dodania tła muzycznego do zdjęcia oraz zaproszenie maksymalnie trzech znajomych do współtworzenia wpisu, który wyświetli się również na ich profilu. Od niedawna Instagram zezwala też na zablokowanie powiększenia zdjęcia profilowego przez odwiedzających profil.

źródło: about.instagram.com

Do komentarzy na Instagramie nareszcie zawitały długo wyczekiwane gify. Ponadto twórcy momentalnie podłapali trend na założenie własnych kanałów nadawczych, które ułatwiają komunikacje z odbiorcami i budowanie społeczności.

W 2023 Instagram mocno inwestował w sztuczną inteligencję, czego efektem było pojawienie się naklejek generowanych na podstawie poleceń czy edytora Stories z pędzlem AI pozwalającym na wygenerowanie dalszej części obrazu, aby wypełnić ewentualne luki lub zmienić tło.

X

Twitter w 2023 przeszedł prawdziwą metamorfozę. Platforma od 24 lipca nosi nową nazwę – X. Decyzja o rebrandingu wywołała intensywne dyskusje z Elonem Musk’em na czele, który postanowił odejść od kultowego logo z niebieskim ptaszkiem, zapowiadając jedną aplikację do wszystkiego.

Zmiany rozpoczęły się już w styczniu, kiedy X ograniczyło dostęp zewnętrznym aplikacjom do swojego API. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Jednym z najbardziej rewolucyjnych kroków było wprowadzenie programu dla twórców, dającego im możliwość zarabiania na publikowanych postach. Miało to zachęcić zarówno obecnych twórców do tworzenia jeszcze większej ilości treści, jak i przyciągnąć nowe osoby, aby założyć konto i regularnie udostępniać publikacje.

Jednym z kluczowych narzędzi w walce z dezinformacją stały się Community Notes, umożliwiające fact-checkerom dodawanie notatek do obrazów, opisujących ich zawartość i pochodzenie. Opis ten staje się widoczny we wszystkich wpisach innych autorów zawierających dane zdjęcie.

źródło: communitynotes.twitter.com

Platforma zaskoczyła również ogłoszeniem płatnych subskrypcji, znanych wcześniej jako Twitter Blue, a obecnie X Premium. Ta funkcja pozwala twórcom na stworzenie wydzielonego miejsca na swoim koncie, do którego dostęp mają jedynie osoby z wykupionym abonamentem. Aż 97% zarobków z tej opcji trafia bezpośrednio do kieszeni twórcy. Posiadacze opcji premium cieszą się także dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak zapisywanie filmów z osi czasu czy publikowanie długich filmów.

Nie zapomniano także o małych, ale praktycznych ułatwieniach, takich jak możliwość zapisywania zakładek jednym kliknięciem czy udoskonalony rozkład kart z proponowanymi postami, które według algorytmu mogą być interesujące dla użytkowników.

TikTok

TikTok w 2023 roku wprowadził szereg innowacji, które urozmaiciły doświadczenia użytkowników i poszerzyły możliwości kreatywnego wyrażania się na platformie. Jednym z rozwiązań było dodanie możliwości tworzenia postów tekstowych, co stanowiło ciekawe urozmaicenie w kontekście dominującej na TikToku formy komunikacji za pomocą filmów. Dodatkowo, wprowadzenie miniatur na pasku odtwarzania ułatwiło użytkownikom szybkie przeglądanie interesujących fragmentów wideo.

TikTok szybko stał się miejscem, gdzie łatwo znaleźć rekomendacje dotyczące filmów i seriali. Dzięki współpracy z IMDb twórcy mogą oznaczać filmy i programy telewizyjne na swoich materiałach. TikTok pomagał również dowiedzieć się użytkownikom, dlaczego dane filmy pojawiły się na ich feedzie, tworząc specjalne etykiety i wyjaśniając działanie algorytmów.

W 2023 roku na TikToku nastąpił boom filmów generowanych lub edytowanych przy użyciu sztucznej inteligencji. TikTok zareagował na to, wprowadzając etykiety dla treści generowanych przez AI. Pojawiło się również narzędzie Script Generator, ułatwiające twórcom szybkie opracowywanie koncepcji filmów reklamowych.

źródło: newsroom.tiktok.com

Aby poprawić dostępność, TikTok rozpoczął automatyczne generowanie napisów do wszystkich filmów. Dla rodziców wprowadzono również aktualizacje w zakresie zarządzania treściami, oferując nowe opcje w ramach Family Paring, takie jak blokowanie filmów na podstawie listy niestandardowych słów kluczowych. Użytkownicy zyskali również możliwość wyłączenia algorytmu, który miał wpływ na filmy proponowane na głównej stronie.

YouTube

Rok 2023 przyniósł wiele innowacji opartych na AI dla różnych platform i nie inaczej było w przypadku YouTube. Platforma ogłosiła m.in. wprowadzenie Aloud umożliwiającego automatyczne tworzenie dubbingu, dzięki któremu twórcy mogą łatwo dotrzeć do odbiorców mówiących w innych językach. Użytkownicy mogą także poprosić sztuczną inteligencję o sugestie dotyczące muzyki pasującej do ich filmów, a nawet propozycje tematów i tytułów dla ich filmów.

źródło: blog.youtube

Platforma zdecydowała się także na zaostrzenie walki z programami blokującymi reklamy, spowalniając czas ładowania witryny dla użytkowników stosujących takie blokady. W niektórych przypadkach wprowadzono całkowitą blokadę dostępu, aż do momentu wyłączenia blockera reklam.

YouTube nie zapomniał również o poprawie jakości interakcji z widzami. Dodano możliwość oglądania pionowych transmisji na żywo na pełnym ekranie na urządzeniach mobilnych, a także nowe filtry komentarzy pod filmami, ułatwiające twórcom nawiązywanie kontaktu z ich społecznością. Komentarze można segregować na podstawie kryteriów, np. czy zostały napisane przez subskrybentów kanału, lub czy dodano do nich odpowiedź.

YouTube wprowadził także funkcję opartą na sztucznej inteligencji, która pozwala użytkownikom znaleźć utwór, śpiewając go lub nucąc do mikrofonu. Z kolei funkcja stabilnej głośności poprawia jakość oglądania, eliminując irytujące różnice w głośności.

Pinterest

Pinterest w roku 2023 wprowadził szereg nowości, które uczyniły platformę jeszcze bardziej atrakcyjną zarówno dla użytkowników poszukujących inspiracji, jak i sprzedawców czy twórców. Znalezienie konkretnych przedmiotów czy ubrań widocznych w Pinie stało się łatwiejsze dzięki linkom przekierowującym bezpośrednio do aplikacji lub strony mobilnej sklepu, który je sprzedaje.

Pinterest wprowadził również nowe narzędzia reklamowe, m.in. Premiere Spotlight, które umożliwiają wyświetlanie reklam na stronie głównej, nie tylko w wynikach wyszukiwania. Dodano też opcję quizów i Creative Studio, narzędzia generującego tła do reklam produktowych, co sprawia, że proces tworzenia reklam staje się bardziej przystępny.

Collages to kolejna fascynująca funkcja, która pozwala użytkownikom zwizualizować pomysły i tworzyć interaktywne kolaże z ulubionych inspiracji. Dzięki temu użytkownicy mogą przenieść swojewizje poza same Piny i tablice, sprawdzając, jak różne produkty współgrają ze sobą.

źródło: newsroom.pinterest.com

Innowacyjnym pomysłem było również analizowanie e-maili użytkowników w celu zwiększenia dopasowania reklam. Pinterest nie zapomniał też o ułatwieniach dla twórców treści, dodając reakcje emoji do Pinów, ulepszone wskaźniki, takie jak liczba wyświetleń i czas oglądania, oraz możliwość edytowania Pinów po ich publikacji.

Threads

Nie sposób nie wspomnieć również o zupełnej nowości, czyli Threads, które zostało uruchomione w lipcu, a od 14 grudnia oficjalnie dostępne jest w całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce. Przypomnijmy, że Threads to aplikacja stworzona przez zespół Instagrama, która pozwala na udostępnianie publicznych wiadomości tekstowych i wchodzenie w dyskusje z innymi użytkownikami.

Threads

źródło: materiały Facebooka

Korzystanie z Threads jest możliwe przy użyciu konta na Instagramie lub bez zakładania konta. Osoby korzystające z Threads bez profilu mogą wyszukiwać konkretne konta, przeglądać bądź zgłaszać treści oraz udostępniać je innym za pomocą linku. Nie mogą jednak wchodzić w interakcje, np. odpowiadać czy podawać dalej treści na platformie.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail