X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak osiągnąć sukces na rynku mobile? Mobile Trends Conference 2013 – relacja

Jak osiągnąć sukces na rynku mobile? Mobile Trends Conference 2013 – relacjaMobile Trends Conference

reklama


W trakcie czwartkowego Business Day konferencji Mobile Trends mogliśmy posłuchać prelekcji 12 specjalistów z branży mobile, którzy przedstawili najciekawsze polskie i zagraniczne aplikacje mobilne, wskazali największe wyzwania dla deweloperów, a także podzielili się swoimi przewidywaniami dotyczącymi rynku urządzeń mobilnych w 2013 roku. Gwiazdą wieczoru był Guy Hollender, twórca aplikacji TROPHiT.

Wyzwania dla branży mobile w 2013 roku

Monika Mikowska (jestem.mobi) jako pierwsza poruszyła w swoim wystąpieniu problem niespójności danych dotyczących penetracji smartfonów w Polsce. Ilu Polaków faktycznie posiada smartfona? 15%, 27%, 43%? Według Mikowskiej, która zaprezentowała dane z raportu „Marketing mobilny w Polsce 2012/2013” sytuacja na rynku mobilnym w naszym kraju wygląda następująco:

9 proc. Polaków deklaruje, że posiada smartfona,

Po sprawdzeniu parametrów technicznych, okazuje się jednak, że faktycznie:

25 proc. Polaków posiada smartfona (wg definicji opartej o parametry techniczne telefonów),
35 proc. posiadaczy smartfonów (wg definicji opartej o parametry techniczne telefonów) pobiera aplikacje mobilne.

Jeżeli przyjmiemy, że zaokrąglona liczba ludności w Polsce to 38,5 mln, otrzymujemy następujące dane:

• w przybliżeniu 3,3 mln Polaków ma smartfona,
• około 1,1 mln pobiera aplikacje mobilne.

Potwierdzeniem tych statystyk, jest według Moniki Mikowskiej fakt, iż w ubiegłym roku tylko trzy aplikacje odnotowały przekraczającą 1 mln liczbę pobrań w sklepie Play (GG, Allegro, TVN Player).

O mobilnej rewolucji w Polsce nie może być zatem mowy. Co jednak możemy zrobić, by przyspieszyć rozwój rynku mobilnego? Mikowska zwróciła uwagę przede wszystkim na potrzebę edukacji rynku, dbałości o najwyższą jakość, estetykę i funkcjonalność tworzonych aplikacji.  Najlepszą regułą  powinna być zasada trzech P: Piękne – Proste – Praktyczne.

Według danych przedstawionych przez autorkę bloga jestem.mobi, w  przypadku aplikacji darmowych 11% użytkowników deklaruje, że usuwa aplikację, która jest niestabilna lub niespełnia ich wymagań, w przypadku płatnych ten odsetek wzrasta nawet do 45%.  Warto więc poświęcić czas na testy, bo każdy błąd w wypuszczonej na rynek aplikacji może nas drogo kosztować .

Wśród najciekawszych przykładów udanych aplikacji znalazły się takie jak: Clear (aplikacja „ To do”), przydatny i po prostu „ładny” czytnik RSS Feedly, aplikacja Deal In czy PassBook jako kolejne przykłady estetycznych rozwiązań. Monika Mikowska zwróciła także uwagę na nietypową aplikację pogodową –Weathercube oraz Viper – apkę, która zamienia smartfon w pilot do samochodu. Na wyróżnienie zasłużyły też polskie produkcje – Pij do naga i przepisy.pl.

Rok 2013 nie będzie rokiem mobile?

Rok 2013 według większości prelegentów zdecydowanie nie będzie długo oczekiwanym „rokiem mobile”. Artur Zawadzki , wiceprezes zarządu Gemius SA, wyraźnie podkreślił, że wielkiego „BUM” nie będzie, a aplikacje nie zastąpią tradycyjnych stron internetowych.

Prognozy na najbliższe lata są jednak według niego optymistyczne, na ich potwierdzenie Artur Zawadzki przytoczył dane z badań przeprowadzonych przez Gemius. Według nich procent odsłon mobilnych w polskim internecie zwiększył się w ciągu ostatnich 5 lat aż 4-krotnie i wynosi obecnie 4,4%.

Dla porównania w Wielkiej Brytanii to już 14%, w Norwegii 10%, w Niemczech 7,5%, na Litwie 11%, a w Rosji 4,1%. Skąd te różnice? Najprawdopodobniej wynikają one z cen i dostępności mobilnego Internetu w danym kraju. Choć Polska na tle innych państw nie wypada najlepiej, wiceprezes Gemius SA przewidywał, że: „Przed nami tłuste lata dla mobilnego internetu”.

Czy NFC podbije rynek mobile?

NFC (Near Field Communication) to, jak podkreślali w trakcie swoich wystąpień m.in. Adrian Kielich czy Łukasz Kłosowki, przyszłość działań marketingowych w mobile. W trakcie prelekcji pierwszego z nich można było zobaczyć ciekawe przykłady wykorzystania tej technologii, np. przez jednego z producentów win, który dzięki NFC umożliwił klientom odróżnianie oryginalnych produktów od podróbek. Publiczność mogła też zobaczyć podsumowanie akcji zorganizowanej przez Nokię i sieć kin, właśnie z wykorzystaniem NFC.

Myśl globalnie, analizuj szczegółowo, działaj efektownie i efektywnie

Rafał Staszkiewicz i Dariusz Adamczyk – przedstawiciele Juupstore i Mobilizera zwrócili uwagę przede wszystkim na największe wyzwania dla deweloperów aplikacji mobilnych w 2013 roku – czyli dotarcie do użytkowników i monetyzację. Niski poziom wykorzystania rozwiązań mobilnych w Polsce tłumacząc nadal ograniczoną penetracją smartfonów w naszym kraju.

Czy jest to jednak aż tak poważna bariera dla twórców aplikacji mobilnych? Nie. Wystarczy po prostu zacząć myśleć globalnie i zamiast ograniczać się tylko do polskiego rynku urządzeń przenośnych, wykorzystać większą dostępność mobile za granicą.

Marcin Nowak z Softhis przedstawił natomiast interesujące dane, według których aż 30% użytkowników smartfonów najbardziej lubi przeglądać strony internetowe właśnie na smartfonach, nawet kiedy mają dostęp do komputerów stacjonarnych czy laptopów.

Czy jest przepis na sukces w branży mobile? Recepta na aplikację idealną? Jak pokazał Mariusz Gasiewski z Google, aby stworzyć udaną aplikację, taką jak Temple Run, Angry Birds czy Instagram, trzeba przede wszystkim próbować…. do skutku. Nie da się bowiem precyzyjnie określić, jakie czynniki wpłynęły na sukces właśnie tych projektów, nie ma też pewności, że powtórzenie metod lidera branży da nam podobny wynik. Jest jednak przynajmniej jeden przepis na sukces – to odpowiadanie na realne potrzeby użytkowników.

Przedstawiciel Google zawrócił uwagę na takie aplikacje jak: Jak dojadę, Listonic, przepisy.pl czy ciekawą grę dla dzieci ToyToyota, która pozwala dziecku, siedzącemu na tylnym siedzeniu, śledzić tor jazdy samochodu rodziców w formie gry.

Mariusz Gasiewski przypomniał także o konieczności prowadzenia dokładnych analiz kampanii mobilnych i źródeł ruchu na stronie. Pokazał, że nie warto operować na uśrednionych danych, ale działać na podstawie szczegółowych informacji zebranych przez Google Analitics. Ważniejsze niż liczby ogólnopolskie, są bowiem te, które liczą się dla naszego biznesu. Dzięki temu możemy np. określić ile odnotowaliśmy wejść na stronę z QR kodu umieszczonego w danym mieście lub odkryć, że pomimo mniejszej liczby odwiedzin naszej strony z urządzeń przenośnych, to właśnie użytkownicy mobilni częściej lub więcej u nas kupują. O czym według Gasiewskiego należy pamiętać, tworząc aplikacje:

1. Potrzeba konsumenta
2. Testuj, testuj, testuj…
3. Myśl o skali
4. Skupienie
5. Analizuj dane

Dlaczego warto nagradzać użytkowników aplikacji?

Jednym z najciekawszych wystąpień pierwszego dnia konferencji Mobile Trends 2013 była z całą pewnością prelekcja pt. “Psychologia zyskownego klikniecia”. W trakcie prezentacji Guy Hollender, twórca społecznościowej sieci nagradzającej graczy, pokazał źródła sukcesu projektu TROPHiT i wyjaśnił, dlaczego nagradzanie działa? TROPHiT to narzędzie, które pozwala deweloperom aplikacji oferować użytkownikom nagrody zamiast reklam. Za osiągnięcia w świecie wirtualnym, użytkownik, oprócz uczucia ekscytacji i radości z osiągnięcia np. kolejnego poziomu w grze, dostaje także konkretny produkt lub możliwość skorzystania z atrakcyjnej promocji.

Smartfon to gorzej zabezpieczony komputer

Piotr Konieczny, założyciel strony Niebezpiecznik.pl, pokazał wczoraj, jak wiele “dziur” w systemach telekomunikacyjnych i nowoczesnym oprogramowaniu otacza nas na co dzień. Te “dziury” to oczywiście doskonałe furtki dla hakerów.  W trakcie prezentacji można było się dowiedzieć, nie tylko, jak zagrać w pasjansa na automacie biletowym, czy włamać się na telefon kolegi przy użyciu programu, z którego obsługą poradzi sobie przeciętny gimnazjalista. Twórca Niebezpiecznika przypomniał także o najważniejszych zasadach bezpiecznego korzystania ze smartfona:

  • stosuj silne uwierzytelnienie,
  • wyłącz interfejsy z których nie korzystasz,
  • nie podłączaj się do hotspotów,
  • szyfruj backupy.

Google Analitics w rękach mobile marketera

Krzysztof Marzec z Interii zwrócił natomiast uwagę na nadchodzące zmiany w kampaniach mobilnych Google Adwords, które sprawią, że nie będzie już można skierować kampanii tylko do użytkowników mobile. Przypomniał, że warto zadbać o optymalizację strony dla urządzeń przenośnych i analizować współczynniki odrzuceń dla konkretnych urządzeń i rozdzielczości. Może się bowiem okazać, że użytkownicy rezygnują z odwiedzenia naszej strony, bo po prostu ich urządzenie nie może otworzyć jej prawidłowo. Jak sprawdzić, czy nasza strona internetowa właściwie wyświetla się na urządzeniach mobilnych? Możemy to zrobić np. używając GOMO.

Fot. Howtogomo.com

Fot. Howtogomo.com

Po pierwszym dniu konferencji odbyła się uroczysta Gala rozdania nagród Mobile Trends Awards. W 16 kategoriach zostały wręczone statuetki dla najlepszych firm wybranych przez kapitułę konkursową. Wśród laureatów znalazły się między innymi Raiffeisen Polbank, Unilever Polska, Listonic, TVN, moBILET czy Red Bull.

Drugi dzień poświęcony był technicznym aspektom tworzenia stron i aplikacji mobilnych. Najwyższe oceny uczestników zyskały prelekcje Krzysztofa Ściry (Szybciej niż natywnie? – wydajność (nie tylko) Phonegapa) oraz dwóch zagranicznych prelegentów. Marko Dugonjić z Chorwacji opowiadał o Responsive Web Typography, natomiast John Percival przedstawił potencjał reklamy Mobile Rich Media.

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

  • www.dworzynska.com

    Bardzo fajne podsumowanie. W zasadzie znalazło się w nim wszystko co najważniejsze.

  • Oczywiście w tekście dotyczącej Piotrka Koniecznego:
    ” Smartfon to gorzej zabezpieczony telefon” chodziło chyba o komputer. Dzięki za relację. Było super

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail