reklama
Pamiętacie IceBucket Challenge? Ludzie na całym świecie oblewali się lodowatą wodą, aby przez chwilę poczuć się jak osoby chorujące na ALS, czyli stwardnienie zanikowe rozsiane, a także, aby wesprzeć ich finansowo. Do akcji przyłączyło się mnóstwo gwiazd, a Instagram, Facebook i Twitter zostały zalane filmikami kolejnych „wyzwanych”, w tym Billa Gates’a czy Marka Zuckerberga. Sukces tej kampanii zainspirował kolejną organizację do podobnej akcji. Czy i tym razem social media udowodnią swoją siłę i ogromny potencjał?
Brytyjska organizacja Jo’s Cervical Cancer Trust zajmuje się zachęcaniem kobiet do regularnych badań cytologicznych i informowaniem ich o ryzyku jakie niesie rak szyjki macicy. Po tym, jak platformy social media pokazały swój potencjał i moc podczas akcji IceBucket Challenge, ludzie z Jo’s Cervical Cancer postawili na podobny rodzaj kampanii.
Niewiele potrzeba
Wystarczy, że kobieta pomaluje swoje usta szminką, następnie ją rozetrze, zrobi sobie selfie, otaguje je #smearforsmear i oznaczy organizację @JoTrust i nominuje swoją koleżankę do podjęcia tego samego wyzwania. To wszystko. Całą resztą zajmą się Instagram, Twitter czy Facebook, których siła w takich sytuacjach potrafi nie tylko rozsławić akcję, ale i jak się okazuje, uratować czyjeś życie.
Dlaczego to takie ważne? Stan przedrakowy nie daje zazwyczaj żadnych powodów do zmartwień, a śmierć przychodni nagle, często z bardzo szybkim pogorszeniem się stanu zdrowia. Na szczęście, wcześnie wykryty rak jest w pełni uleczalny. Niestety wiele kobiet bagatelizuje potrzebne badania, czego skutki są opłakane. I właśnie dlatego z pomocą wychodzi akcja #smearforsmear, która zachęca kobiety do badań cytologicznych.
Instagram ratujący ludzkie życie?
I tu właśnie pojawia się rola, jaką mogą odegrać media społecznościowe. Żyjemy w czasach, gdzie większość z nas wolne chwile spędza przeglądając Facebooka czy Instagram. I w tym tkwi siła tej akcji, którą może rozsławić każdy i sprawić, by przyniosła tak zachwycające efekty, jak jej poprzedniczka, IceBucket Challenge. Oto jak Robert Music, zarządca organizacji Jo’s Trust wypowiada się o kampanii: „Mamy nadzieję, że publiczność w pełni wykorzysta zalety tej prostej kampanii. Im więcej kobiet wykona pięciominutowy test na komórki rakowe, tym mniejsze prawdopodobieństwo na przedwczesną śmierć. Nadszedł czas, by wszyscy działali jak tylko mogą, by uratować ludzkie życie.”
Kampania, która jest skazana na sukces?
Czy oparte na nominacjach przedsięwzięcie dorówna popularnością IceBucket Challenge? Na razie akcja popularna jest głównie w Wielkiej Brytanii, a do grupy SmearForSmear przyłączyły się m.in. Georgia May Jagger, Rita Ora, Cara Delevingne, a w Polsce Monika Olejnik.
Pojawili się nawet odważni mężczyźni wspierający akcję organizacji Jo Trust. Choć akcja wystartowała niedawno, efekty już są widoczne, bo coraz więcej kobiet wrzuca do sieci znaczące zdjęcia. Pytanie, czy po raz kolejny socialmedia okażą się idealnie stworzonym miejscem do prowadzenia kampanii społecznej? Z dużym prawdopodobieństwem można już teraz wróżyć sukces akcji #smearforsmear, a to tylko kwestia czasu, jak przeglądając Instagram, zobaczymy, że wszystkie nasze koleżanki będą miały na zdjęciach rozmazaną szminkę i nie będzie to efektem ciężkiej imprezy, a dołączenia do akcji walczącej o ludzkie życie.
Jeśli chcecie uzyskać więcej informacji, kliknijcie na stronę www.jostrust.org.uk/smearforsmeari – przekonajcie się o potencjale akcji #SmearForSmear.