X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Nowy News Feed na Facebooku. Co na to marketerzy?

Nowy News Feed na Facebooku. Co na to marketerzy?fot. Facebook

Podczas wczorajszej konferencji Facebooka w siedzibie spółki w Menlo Park Mark Zuckerberg zaprezentował zmiany jakie zostaną wprowadzone w Aktualnościach, czyli popularnym News Feedzie. Jak zaznaczył szef serwisu, głównym celem zmiany jest chęć uczynienia z kanału aktualności „spersonalizowanej gazety”, oczywiście najlepszej z możliwych. Aby to osiągnąć, nowy News Feed musi być „złożony, bogaty i angażujący”. To pierwsza tak istotna zmiana tego elementu Facebooka od 7 lat, czyli od momentu gdy w ogóle został wprowadzony.

Większe treści, odświeżona lewa kolumna i kanały tematyczne

Co konkretnie przyszykował zespół Facebooka? Przede wszystkim odświeżony sposób wyświetlania treści. Graficzne treści będą większe niż do tej pory. Dotyczy to zdjęć, miniatur linków do artykułów, filmików wideo, mapek wyświetlanych wraz z informacjami o zameldowaniu oraz treści publikowanych przez aplikacje Open Graph.

fot. Facebook

fot. Facebook

Kolejna zmiana dotyczy kolumny znajdującej się po lewej stronie ekranu. Do tej pory była w praktyce listą zakładek. Teraz w tym miejscu zobaczymy pasek z ikonkami uszeregowanymi jedna pod drugą.

Być może najważniejszą zmianą jest jednak wprowadzenie podziału News Feedu na tematyczne kanały. Są to: Najnowsze, Wszyscy znajomi, Zdjęcia, Muzyka, Obserwowanie (dotyczy zarówno fanpejdży, jak i osób, których treści są subskrybowane przez użytkownika), Gry oraz Grupy (listy zainteresowań lub znajomych). Ich uszeregowanie będzie wynikało z tego jak często użytkownik odwiedza dany kanał. Do tej funkcji jak ulał pasuje użyte przez szefa Facebooka określenie „spersonalizowana gazeta”. Takie filtrowanie treści pozwoli w bardzo łatwy i wygodny sposób przeglądać to, co w danym momencie najbardziej interesuje użytkownika.

fot. Facebook

fot. Facebook

Mobile dyktuje trendy

Nowy News Feed odzwierciedla tendencje obserwowane już od dawna – rosnącą liczbę zdjęć i linków oraz coraz większą częstotliwość wyświetlania treści publikowanych przez aplikacje Open Graph. Stąd też pomysł na to, by kanał aktualności uwypuklał graficzną stronę publikowanych na Facebooku treści.

Przedstawiciele Facebooka przekonują również, że nowy design jest inspirowany wyglądem mobilnych aplikacji serwisu na smartfony i tablety. To sprawia, że użytkownicy komputerów PC i laptopów korzystający z serwisu zobaczą na swoich ekranach widok bardzo zbliżony do tego jaki znają z urządzeń mobilnych. Podobna jest również nawigacja na stronie. Idea ujednolicenia wyglądu kanału aktualności dla wszystkich platform przyświecała programistom od samego początku prac nad nowym designem.

fot. Facebook

fot. Facebook

Facebook znowu będzie ekscytujący?

Jednocześnie, tak jak mobilny Facebook jest przystosowany do krótkich odwiedzin, tak wersja desktopowa ma sprawić, że użytkownicy będą spędzali w serwisie jeszcze więcej czasu. Zuck i spółka otwarcie przyznają, że to główny impuls do wprowadzenia zmian, co nie powinno dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę coraz częściej pojawiające się doniesienia jakoby facebookowicze byli coraz bardziej znudzeni serwisem. Dlatego też nowy News Feed ma być jeszcze bardziej responsywny, interaktywny i również dlatego zdecydowano się na wprowadzenie kanałów tematycznych.

Przypomnijmy, że niedawno Zuckerberg określił News Feed jako jeden z 3-ech filarów, na których opiera się Facebook. Pozostałe dwa to Timeline i wprowadzona niedawno wyszukiwarka Graph Search.

Marketerzy: Facebook idzie w kierunku komunikacji obrazkowej

Zmieniony News Feed jest wprowadzany na Facebooku już od wczoraj (tutaj można się zapisać na listę oczekujących). Proces ten ma potrwać kilka najbliższych tygodni, a my już teraz postanowiliśmy zapytać przedstawicieli kilku agencji interaktywnych o ich zdanie na temat ogłoszonej zmiany. Co ciekawe, przy okazji prezentowania zmian w ogóle nie dyskutowano o ich wpływie na reklamy, dlatego tym bardziej jesteśmy ciekawi jakie szanse i zagrożenia niesie ze sobą nowy News Feed według tych, którzy prowadzą na Facebooku działania marketingowe.

Michał Siejak
Dyrektor Zarządzający, 6ix WoMM & Social Media / E_misja Interactive 360 (NuOrder Group)

Michał Siejak

Michał Siejak

Jest ślicznie, jest czytelnie, wręcz mac’owo, jeśli można to tak określić. Bardzo duży plus.

Świat mediów zmierza w stronę komunikacji obrazkowej i zwiększonego udziału wideo. Z tej perspektywy zmiany na FB wydają się go dobrze do tych nieuniknionych tendencji przygotowywać.

Nie należę do osób, dla których zmiany na FB są prawdziwym życiowym przełomem, więc zarządzanie widokami swojego News Feeda podsumuję tak: fajnie – prosto i czytelnie, czyli tak jak powinno być. Na szczęście nie jest to nic odkrywczego i dlatego to rozwiązanie będzie dobrze działać.

Wszystko to wygląda bardzo ładnie, wręcz za dobrze. Bo przecież FB od jakiegoś czasu wydawał się być skupiony wyłącznie na monetyzacji swojego potencjału – nie sądzę by w tym zakresie naciski akcjonariuszy się zmniejszyły. Stąd otwarte pozostaje pytanie: gdzie, w jakiej formie i ilości będą emitowane reklamy, no i o ile więcej za nie zapłacimy?;)

Swoją droga FB bardzo fajnie i w moim odczuciu skutecznie zaprezentował nowości i zmiany przedstawiając je bardzo czytelnie, w dodatku w sposób symultaniczny – również na mobile’u, czyli w coraz ważniejszym, szczególnie z jego perspektywy, kanale.

Bartłomiej Brzoskowski
Social Media Director, faceADDICTED

Bartłomiej Brzoskowski, fot. faceADDICTED

Bartłomiej Brzoskowski, fot. faceADDICTED

Czy nowy News Feed to zwycięstwo nad nieprzewidywalnym Edge Rankiem? Okaże się w praktyce, ale możliwość zorganizowania sobie News Feeda oraz chronologiczne wyświetlanie postów jest tym, czego większość użytkowników faktycznie się domagała. Ogłoszone zmiany to kolejny dobry news dla tych, którzy łatwiej konsumują treści głównie obrazkowe, a trochę gorszy dla tych preferujących statusy tekstowe.

Dla agencji i firm ważne jest, że już zapowiedziano nadchodzące możliwości reklamowe w sekcji „Following”, co jest interesujące dla tych marek, które będą chciały zwiększyć zainteresowanie swoim fanpage’m, a których kontent w nowym News Feedzie nie będzie aż tak „atrakcyjny” graficznie.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail