X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Facebook do użytkowników: „Dajecie nam zgodę na wykorzystanie wizerunku”

Facebook do użytkowników: „Dajecie nam zgodę na wykorzystanie wizerunku”

Kilka dni temu Facebook zaczął rozsyłać do swoich użytkowników maile z informacją o planowanych zmianach w dwóch najważniejszych dokumentach, regulujących zasady korzystania z serwisu. Chodzi o Oświadczenie dotyczące praw i obowiązków oraz Zasady wykorzystania danych. Facebook zapowiedział, że chodzi o „większą przejrzystość”. Co kryje się za tymi słowami?

Sąd nakazał, Facebook się dostosował?

W przypadku pierwszego z wymienionych dokumentów, Facebook doprecyzował w jaki sposób imiona i nazwiska facebookowiczów, ich zdjęcia profilowe czy publikowane treści mogą być wykorzystywane w połączeniu z reklamami i innymi treściami komercyjnymi. Serwis dał nam jasno do zrozumienia, że decydując się na korzystanie z oferowanych przez niego usług, automatycznie udzielamy mu zgody na takie wykorzystywanie naszych danych. Co więcej, w przypadku niepełnoletnich użytkowników wprowadzono domniemanie zgody któregoś z rodziców lub innych prawnych opiekunów.

Portal wyjaśnia w oświadczeniu, że ta zmiana to efekt ostatniego sporu z amerykańskimi użytkownikami, dotyczącego właśnie wykorzystywania danych użytkowników czy ich contentu przy wyświetlaniu reklam. Sprawa zakończyła się ugodą (wartą, bagatela, 20 mln dolarów!), ale sąd nakazał Facebookowi, by dał użytkownikom więcej kontroli nad ich danymi. Czy to adekwatna odpowiedź na żądanie sądu?

„Mamy Twoje IP, numer telefonu, wiemy z jakich urządzeń korzystasz…”

Z kolei w Zasadach wykorzystywania danych Facebook doprecyzował kilka kwestii. Serwis wyjaśnił użytkownikom, że Ci dostarczają mu informacji o sobie każdorazowo, gdy się z nim komunikują. Ponadto precyzyjniej opisano inne sposoby gromadzenia danych przez Facebooka, a także wskazano ich rodzaje, jak chociażby adres IP, numer telefonu, a także urządzenia i systemy operacyjne, z jakich korzysta użytkownik. Najwięcej zmian zaszło w sekcji dotyczącej reklam, którą napisano zupełnie od nowa, przez co mocno różni się od dotychczasowej. Wskazano między innymi dokładnie, jakie informacje są wykorzystywane przez Faceboka w reklamach, a także wyjaśniono jakie kryteria targetowania mogą dobierać marketerzy.

Facebook dał swoim użytkownikom tydzień na wyrażenie opinii w przedmiocie zmian. Po zapoznaniu się z feedbackiem, podjęte zostaną decyzje co do wprowadzenia ewentualnych dodatkowych modyfikacji. Komunikat o zmianie pojawi się na fan page Facebook Site Governance.

Pod tym adresem można zapoznać się z ogólnym omówieniem proponowanych zmian. Z kolei szczegółowe wskazanie poprawek w dokumentach na Facebooku dostępne tutaj [Oświadczenie dotyczące praw i obowiązków] i tutaj [Zasady wykorzystania danych].

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail