X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Prawa autorskie na Facebooku – o czym warto pamiętać?

Jak funkcjonują prawa autorskie na Facebooku? Na co zgadzamy się akceptując regulamin serwisu? Oto kilka ważnych informacji.

Prawa autorskie na Facebooku – o czym warto pamiętać?źródło: shutterstock.com

reklama


Większość z nas nie wyobraża sobie korzystania z internetu z pominięciem portali społecznościowych, na czele z Facebookiem. Jednak mimo to zakładając konto, nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że automatycznie udzielają serwisowi dość szerokiej licencji na użytkowanie treści zamieszczanych na portalu. Wiele osób nie zdaje sobie też sprawy z tego, że publikując cudze treści w social mediach, może naruszać czyjeś prawa autorskie. Dlatego przyglądamy się, jak funkcjonują prawa autorskie na Facebooku.

Regulamin a prawa autorskie ma Facebooku

Zakładając konto na Facebooku lub innym podobnym portalu, akceptujemy jego regulamin. Choć wydaje się to oczywiste, to szybko zapominamy o tym fakcie. Świadczą o tym pojawiające się co pewien czas łańcuszki z oświadczeniem dotyczącym zastrzegania swoich praw autorskich oraz ochrony danych osobowych, które poszczególni użytkownicy ochoczo wklejają na swoją oś czasu.

widok postów z oświadczeniami z Facebooka

źródło: facebook.com

Oczywiście oświadczenia te nie mają żadnej mocy prawnej, przede wszystkim dlatego, że w żaden sposób nie wpływają na postanowienia regulaminu, które każdy rejestrujący się na portalu musi zaakceptować i nie zmieniają umowy na jego podstawie zawartej, a po drugie, ważniejsze – prawa autorskie i pokrewne gwarantują nam przepisy prawa, a portale takie jak Facebook w żaden sposób nas ich nie pozbawiają.

Regulamin portalu Facebook stanowi, że publikując własne treści, nie tracimy praw autorskich i nie zbywamy ich, a zatem pozostają przy nas również autorskie prawa majątkowe i niemajątkowe. Jednak udzielamy Facebookowi licencji na korzystanie z tych treści, w czasie gdy będą się one znajdować na portalu, oczywiście tylko w sposób bezpośrednio związany z zasadami działania serwisu społecznościowego.

widok regulaminu Facebooka

źródło: regulamin Facebooka dostępny na www.facebook.com/legal/terms

Licencja, której udzielamy, jest bezpłatna, zbywalna, niewyłączna i światowa, co oznacza, że portal może korzystać z materiałów bez ograniczeń terytorialnych, jak również bez uwzględnienia jakiejkolwiek rekompensaty finansowej za wykorzystywane materiały. Facebook może też zbyć swoje prawo na rzecz osób trzecich, ma też prawo do udzielenia sublicencji. Z drugiej strony użytkownik może udzielić podobnej licencji komuś innemu na tę samą treść, na przykład konkurencyjnemu portalowi.

Co ciekawe, zapisy regulaminu są skonstruowane w taki sposób, by umożliwiać Facebookowi korzystania z opublikowanych przez użytkowników treści również w celach komercyjnych. Co prawda do tej pory nie było przypadków wykorzystywania cudzej twórczości w ten sposób, ale potencjalnie taka możliwość istnieje. Zgodnie z zawartą umową, licencja udzielona Facebookowi wygasa w momencie usunięcia danego utworu z serwisu, chyba że treści zostały udostępnione osobom trzecim, które ich nie usunęły.

Naruszanie cudzych praw autorskich

O ile relacje pomiędzy portalem a jego użytkownikami są ściśle uregulowane regulaminem Facebooka, o tyle relacje między samymi użytkownikami budzą więcej wątpliwości i kontrowersji. Chodzi o potencjalne naruszanie cudzych praw autorskich w wyniku publikowania cudzych treści na osobistych profilach i na fanpage’ach. Czy zamieszczając cudzy utwór na profilu prywatnym lub komercyjnym, naruszamy prawa autorskie? I jeśli tak, to z jakimi konsekwencjami możemy się liczyć?

Trzeba pamiętać, że opublikowanie cudzego utworu w internecie, w tym na portalach takich jak Facebook, wymaga uzyskania zgody autora lub podmiotu uprawnionego do rozporządzania utworem. Jeśli takiej zgody nie posiadamy, to naruszamy prawa autorskie, bez względu na to, czy działaliśmy w celu zarobkowym, czy też nie. Dzieje się tak, ponieważ prawa autorskie są chronione w sposób obiektywny. Naruszymy prawa autorskie również wtedy, gdy udostępnimy treść, którą ktoś wcześniej zamieścił bez zgody autora, gdyż do naruszenia praw autorskich dochodzi nawet wtedy, gdy dokonano tego w sposób nieświadomy i niezawiniony. Jakie mogą być tego konsekwencje?

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych zawiera cały szereg roszczeń, które mogą zostać zastosowane w przypadku naruszenia praw stojących za autorem utworu. Autor lub uprawniony mogą domagać się usunięcia skutków naruszenia oraz złożenia publicznego oświadczenia we wskazanej przez nich treści i formie. W poważniejszych przypadkach autor może wysunąć roszczenia odszkodowawcze, więc naruszający prawa własności intelektualnej może się liczyć między innymi z żądaniem naprawienia szkody przez zapłatę określonej sumy pieniężnej.

Jak zgłosić naruszenie praw autorskich na Facebooku?

Jeśli uznamy, że nasze prawa autorskie na Facebooku zostały naruszone, musimy wiedzieć, jak działać. Jak zgłosić naruszenie praw autorskich na Facebooku? Można to zrobić, wypełniając formularz udostępniany przez portal albo można skontaktować się z przedstawicielem Facebooka.

widok formularza dotyczącego naruszenia praw autorskich na Facebooku

źródło: widok formularza zgłoszeniowego dotyczącego naruszenia praw autorskich na Facebooku

Sam portal rekomenduje też nawiązanie bezpośredniego kontaktu z osobą naruszającą przysługujące autorowi prawa, w celu polubownego rozwiązania problemu. Oczywiście na mocy powszechnie przysługujących praw pozostaje też droga sądowa.

Poszanowanie praw własności intelektualnej

Publikując cudze utwory na portalach takich jak Facebook, trzeba się upewnić czy mamy do tego prawo. W przeciwnym razie naruszamy zarówno regulamin serwisu społecznościowego, jak i powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Z drugiej strony publikując własne treści, trzeba robić to rozważnie, zastanawiając się, czy na pewno jesteśmy skłonni udostępnić coś, co może być przez portal wykorzystywane w sposób praktycznie niemal nieograniczony.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail