X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Jak uczynić markę bardziej społecznościową?

Jak uczynić markę bardziej społecznościową?Nie tak dawno wprowadzenie przez Facebooka funkcji rozpoznawania twarzy wywołało niemałe poruszenie. Sprawę miała zbadać Komisja Europejska pod kątem legalności takiego rozwiązania na rynku europejskim. Okazuje się, że podobne rozwiązanie zadebiutuje na Google+. Jest wszakże jedna różnica, która może sprawić, że obędzie się bez większych kontrowersji.

„Socializing Your Brand: A Brand’s Guide to Sociability” – tak brzmi nazwa raportu opracowanego przez Weber Shandwick – jedną z najbardziej znanych agencji PR na świecie – we współpracy z Forbes Insights. Twórcy przekonują, że jakkolwiek rola social mediów jest coraz bardziej doceniana przez szefów marketingu i PR, tak w dalszym ciągu wdrażane strategie wymagają udoskonaleń.

„Kampanie socialmediowe? Wdrażamy, ale musimy je poprawić”

Już teraz członkowie kadr zarządzających są zdania, że reputacja ich marki w ponad 50% zależy od tego jak bardzo jest „społecznościowa”. W ciągu najbliższych 3-ech lat ten współczynnik ma osiągnąć już 65%. Większość ankietowanych (54%) uważa też, że profity jakie przynoszą działania w serwisach społecznościowych przewyższają ryzyko jakie ze sobą niesie tego typu aktywność firmy. Odmienną opinię wyraziło znacznie mniej badanych (23%). Wdrażanie strategii socialmediowych deklaruje już 87% firm. Niemniej jednak, członkowie zarządów mają zarazem świadomość, że te strategie często nie prezentują jeszcze światowego poziomu. Tego zdania jest aż 84% z nich.

W czym zatem przejawia się ów światowy poziom? W stałej interakcji z klientami, udostępnianiu unikatowego contentu, ale jak przekonują twórcy raportu, „chodzi o coś więcej niż zamieszczanie newsów, wydarzeń czy specjalnych ofert”. Odbiorcy przekazu muszą być zaangażowani, a firma powinna być bardzo wrażliwa na feedback.

A jak przekonuje Chris Perry, szef działu Komunikacji sieciowej w Weber Shandwick, „kiedy przychodzi do działań społecznościowych marki, pojawia się rozdźwięk między teorią a praktyką”.

Uspołecznij własną markę

Jak więc osiągnąć ów „światowy poziom”? Twórcy raportu pokusili się o sformułowanie kilku wskazówek. Przyjrzyjmy się pokrótce każdej z nich:

  • Profil społecznościowy to nie medium – najbardziej społecznościowe marki tworzą oryginalny content specjalnie na potrzeby ich stron w serwisach społecznościowych. Podkreślić trzeba jednocześnie, że content ma być naprawdę oryginalny, bo to coś więcej niż „zwykła” wiadomość (it’s more than the message)
  • Marka w ciągłym ruchu – nie chodzi tylko o stworzenie pewnego arsenału społecznościowego i pozostawienie go samemu sobie, trzeba bowiem z niego aktywnie korzystać i wykorzystywać na wiele sposobów
  • Zintegrowana strategia – wizerunek marki musi być spójny, zarówno w sferze społecznościowej jak i poza nią
  • Odrębna komórka ds. social mediów – to właśnie tam mają powstawać strategie społecznościowe marki, a nie „przy okazji” innych działań, opracowywane przez nie-fachowców
  • Więcej słuchaj niż mów – dalece bardziej należy się skupiać na informacjach przesyłanych przez klientów, rozumieniu ich potrzeb, wówczas łatwiej dostosować produkt lub usługę do ich oczekiwań
  • Mierz zaangażowanie – jednym z wymiernych efektów aktywności socialmediowej jest bez wątpienia liczba tych, którzy faktycznie wspierają daną markę (nie mylić z liczbą fanów/znajomych). Najlepsze marki przykładają do tych wskaźników wielką wagę
  • Myśl globalnie – celem marki ma być zdobycie jak największej liczby rynków
  • Pomoc z zewnątrz – warto stale korzystać z usług podmiotów spoza firmy do mierzenia własnych działań, wówczas łatwiej o obiektywne wnioski i opinie
  • Bądź czujny – należy stale „mieć się na baczności”. Dla wielu marek takim alarmem był początek wycieków z WikiLeaks

Poniżej prezentujemy opracowaną na podstawie raportu infografikę. Pełen raport można natomiast ściągnąć ze stron Weber Shandwick.

fot.: Mashable za: Weber Shandwick

Badanie objęło 1897 przedstawicieli szczebla zarządzającego najważniejszych firm w 50 państwach z Ameryki Północnej, Europy, Afryki, Bliskiego Wschodu, regionu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail