reklama
Instagram to platforma, na której dominują treści związane z modą i urodą. Są to tematy, będące domeną kobiet. Okazuje się, że ich aktywności w tych obszarach mają swoją kontynuację także w czasie ciąży i po urodzeniu dziecka. Publikowanie zdjęć w okresie macierzyństwa staje się naturalnym następstwem prowadzenia profilu na tym portalu. Niekiedy kobiety odkrywają tę platformę dopiero, gdy poszukują informacji o ciąży i macierzyństwie. Widzą w niej możliwość podzielenia się swoimi codziennymi przeżyciami (pamiętnik ciąży) oraz obserwowania codziennych problemów innych matek bądź przyszłych matek.
Popularność tej formy dzielenia się swoimi przeżyciami jest duża. W ciągu jednego półrocza matki generują na Instagramie około pół miliona treści (zarówno publikowane wpisy główne jak i komentarze). IRCenter przeanalizowało, jakiego rodzaju zdjęcia są przez nie najchętniej zamieszczane.
Kobiety częściej publikują wpisy o dzieciach niż o sobie
Jak nietrudno się domyślić, kobiety zostając matkami, skupiają większą część swoich aktywności wokół nowonarodzonego dziecka. Co za tym idzie, głównym tematem ich wpisów stają się dzieci (prawie 80% wszystkich publikowanych treści). Podmiotem nieco ponad 20% postów jest sama kobieta.
Co ciekawe znacznie różni się „zawartość” zdjęcia w zależności od tematyki wpisu. Gdy kobieta pisze o dziecku, to na zdjęciu najczęściej pojawia się jego wizerunek (56% wszystkich postów o dziecku). Znacznie rzadziej na fotografii widoczna jest matka z dzieckiem (17% postów o dziecku). Natomiast, gdy podmiotem wpisu jest kobieta, to najczęściej na fotografii znajduje się ona sama (tzw. selfie – prawie, na co drugim publikowanym zdjęciu tego typu). Bardzo często umieszcza w tym kontekście także zdjęcia przedmiotów (44% wpisów, których podmiotem jest kobieta).
Co matki mówią o swoich dzieciach?
Wśród analizowanych wpisów, wizerunek wyłącznie dziecka pojawiał się na niemal, co drugim zdjęciu. Najczęściej były to fotografie, na których centralne miejsce zajmował potomek. Towarzyszą im hashtagi informujące o zamieszczeniu zdjęcia dziecka (#babyboy, #babygirl, #instadziecko itp.).
Dzięki tego typu wpisom, matki dzielą się swoimi emocjami. Użycie hastagów pozwala na odnalezienie zainteresowanym osobom danej treści i zwiększa zasięg wpisu (ponad znajomych konkretnej matki). Nieco rzadziej przedmiotem wpisów stają się relacje z codziennego życia (np. informowanie o aktualnym wieku bądź zabawnym wydarzeniu). Pojawiały się także relacje z zabaw (np. kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem) – są one wyrazem dbania o rozwój malucha.
Instamatka inspiracją dla innych matek
Prawie co piąte zdjęcie przedstawiało wizerunek kobiety. We wpisach o sobie samej, kobieta najczęściej pisze o tym, w jaki sposób dba o siebie (porusza zarówno kwestie wyglądu, sportu jak i odżywiania). W tym kontekście wyróżniają się szczególnie wpisy prezentujące #fitmum, w których matki pokazują, w jaki sposób wracają do formy po porodzie. Dla części kobiet ważne jest, aby mimo przybierania na wadze w czasie ciąży, podkreślać swoją kobiecość (#sexymum). Dla części matek Instagram jest też sposobem na pochwalenie się własną aktywnością (rękodzieło, własny biznes). Dzięki zbudowanej grupie odbiorców mogą w ten sposób zareklamować swoje inicjatywy (często bywają to własnoręcznie wytwarzane produkty dla dzieci).
Jak kobiety opisują swoje macierzyństwo?
Wśród najczęściej stosowanych przez matki hashatagów pojawiały się anglojęzyczne opisy (#instababy, #baby, #love). Chętnie używano opisów płci dziecka (#babyboy, #babygirl). Do wpisów podkreślających atrakcyjność kobiety dodawano hashtag #polishgirl, czyli najpopularniejszy hashtag wśród polskich instagramowiczek w 2015 roku.
Źródło artykułu: IRCenter