X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Nie licz fanów, licz na fanów

Nie licz fanów, licz na fanów

Odkąd media społecznościowe są jednym z głównym kanałów komunikacji internetowej, co rusz słyszymy o „efektywności w social mediach”, „wskaźnikach mierzących sukces działań w społecznościach” czy „optymalizacji i ewaluacji działań”. Co do sposobów mierzenia rezultatów wielu marketerów nie może jednak znaleźć wspólnego mianownika. Przyjrzyjmy się więc, gdzie najlepiej zacząć go szukać.

Do kogo mówimy?

Społeczności internetowe to kłębowisko myśli, poleceń, komentarzy, kreatywnej interakcji i nieszablonowego myślenia o otaczającej nas rzeczywistości. To jedna strona medalu. Jest też druga, pozostająca w cieniu tej medialnej i spektakularnej. To cicha obserwacja i wyławianie z szumu komunikacyjnego interesujących komunikatów.

Na podstawie tej wiedzy warto wyszczególnić grupy internautów, z którymi przyjdzie nam pracować podczas działań marketingowych. I pamiętajmy – będziemy pracować z nimi, a nie na nich! Planując komunikację internetową wielu marketerów wpada w pułapkę dehumanizacji odbiorcy, który często jest sprowadzany do roli małego awatara lub klikacza, którego głównym motorem działania jest tzw. owczy pęd. To podstawowy błąd, który powinniśmy odrzucić jeszcze przed podjęciem jakichkolwiek działań w społecznościach internetowych.

Social media to przede wszystkim praca z ludźmi, mimo że oddalonymi od siebie o dziesiątki kilometrów. Fakt ten powinien stanowić punkt wyjścia dla wszystkich działań społecznościowych.

Aby określić główne czynniki, na podstawie których będziemy mierzyć efektywność socialmediowych działań, trzeba dokładnie poznać tych, z którymi przyjdzie nam się komunikować.

Twórcy treści – opiniotwórcze zaangażowanie

Z punktu widzenia komunikacji internetowej są to najważniejsi i najbardziej efektywni użytkownicy. To od zaplanowania ich zaangażowania powinniśmy zacząć tworzenie strategii społecznościowej. Należy jednak pamiętać, że Twórcy treści to z jednej strony najaktywniejsza, ale jednocześnie najbardziej wymagająca grupa. Ich reakcja i podejmowane przez nich działania w dużej mierze wpływają na nasz spektakularny sukces lub sromotną porażkę.

Komentatorzy wydarzeń – dialog i polemika

Do drugiej, również aktywnej grupy osób zaliczają się Komentatorzy, którzy bardzo aktywnie uczestniczą w interakcji z Twórcami treści, polemizując, udostępniając komunikat i wciągając w dyskusję kolejne osoby. Ich zaangażowanie nie ogranicza się do pojedynczych wpisów lecz do permanentnego uczestnictwa w życiu danej społeczności.

Subskrybenci – interaktywny odbiór

Są to osoby zainteresowane wybranymi treściami, zarówno tymi publikowanymi przez Twórców, ale także często przyciągani przez ciekawe interakcje wywoływane na linii Twórcy-Komentatorzy. Subskrybenci to lojalni odbiorcy, nieraz wchodzący w interakcje w treściami (zarówno po stronie twórców, jak i w swoim kręgu społecznościowym), które odbierają, a skłonienie ich do aktywnego zaangażowania wywoływane jest najczęściej mocnym impulsem.

Zbieracze – aktywna percepcja

Są to po prostu mniej aktywni Subskrybenci. Zbieracze „kolekcjonują” ciekawe źródła, dzielą się nimi ze swoimi znajomymi, angażując się w interakcję, jednakże najczęściej już jedynie w swoich kręgach społecznościowych.

Obserwatorzy – pasywna percepcja

To najliczniejsza, ale jednocześnie najmniej aktywna grupa internautów. Są to bierni odbiorcy treści, nie angażujący się w interakcje. Niemi obserwatorzy aktywności innych, zaangażowani w odbiór treści jedynie na poziomie percepcji.

Pages: 1 2 3

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail