X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

AGD w social media. Na jaką komunikację stawiają producenci sprzętu?

AGD w social media. Na jaką komunikację stawiają producenci sprzętu?Producenci sprzętu AGD w social media radzą sobie lepiej bądź gorzej / fot. djeyewater/sxc.hu

Liczby mówią same za siebie

Polska pretenduje do miana lidera AGD w Europie. Z badań międzynarodowej firmy badawczej Euromonitor International wynika, że 2011 roku produkcja sprzętu AGD w Polsce wzrośnie o ponad 20% w stosunku do zanotowanego w 2010 r. poziomu 15 mln sztuk. Za zwiększeniem produkcji idzie również wzrost sprzedaży sprzętów gospodarstwa domowego w Polsce. W tym roku Polacy kupili o 3,7% więcej sprzętów dużych i aż o 12% więcej drobnych.

Marki w różnoraki sposób próbują zachęcić konsumentów, by decydując się na nowy zakup, wybrali właśnie ich produkt. I choć sektor AGD wciąż nie należy do najbardziej rozreklamowanych w Internecie (informacja za raportem „Reklama w sieci” 2010), pojawia się coraz więcej projektów, które wydają się iść na przekór tym trendom.

Dlaczego? Bo Internet ma olbrzymi potencjał i znaczenie dla branży AGD. Jak podają analitycy Equinox Polska jego udział w wydatkach reklamowych szacuje się na poziomie przynajmniej 20% (Internet jako jedyny nie jest monitorowany pod tym względem). Biorąc pod uwagę, że zgodnie z prognozami producenci artykułów gospodarstwa domowego przeznaczą na reklamę w tym roku około 130 mln złotych, marketerzy mają o co walczyć.

Marki podkreślają swoje atuty

Jednym z najsilniejszych trendów w reklamie w Sieci, również widocznym w sektorze AGD, jest działalność w social media. Wiąże się to zarówno z reklamami CPC, jak i z promowaniem społeczności związanych z marką. Bez względu na to, z jaką marką mamy do czynienia, możemy wyróżnić kilka istotnych punktów na mapie sprzętów gospodarstwa domowego. Na promowanie jakich cech kładą nacisk producenci AGD?
• Użyteczność i funkcjonalność
• Innowacyjność
• Energooszczędność i ekologia
• Design

W kampaniach promujących sprzęty gospodarstwa domowego zwykle akcentuje się jeden z w/w aspektów. W zależności od tego, jaki produkt jest promowany i do kogo adresowana jest akcja, marketerzy w różny sposób podkreślają atuty marki i jej produktów.

Z kim rozmawiają marki AGD w social media?

Kampanie promujące produkty AGD kierowane są przede wszystkim do kobiet – w tym szczególności młodych matek i gospodyń domowych. Stąd w głównej mierze wykorzystywane są tematy takie, jak gotowanie czy zdrowy styl życia. Marki podkreślają funkcjonalność swoich produktów, ich energooszczędność i ekologiczność. Częstą praktyką jest odwoływanie w kampaniach do kulinarnych autorytetów. Niejednokrotnie również w tego typu kampaniach wykorzystywana jest blogosfera – blogujące matki oraz autorki blogów kulinarnych.

Część marek zawierających w swoim asortymencie sprzęt premium komunikat kieruje do singielek lub młodych kobiet w związkach (zwykle bezdzietnych), a także do mężczyzn. W tym wypadku znakomicie sprawdzają się akcje podkreślające design, a także stawiające na modę, czas wolny oraz… sport. W projektach nacisk położny jest na jednostkę, jej rozwój i aktywny tryb życia.

Miękka czy twarda komunikacja? Ważne by z pomysłem

Większość marek AGD w Polsce posiada swoje strony na Facebooku. W zależności od marki liczba fanów oscyluje od około 2 000 osób na stronie do nawet 90 000. Przeważnie społeczność liczy jednak kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy osób.

W jaki sposób marki komunikują się z fanami? Zwykle stawiają na komunikację miękką, dotyczącą kulinariów lub sposobów spędzania wolnego czasu, a także wydarzeń bieżących. W lekkiej mniejszości publikowane są wpisy dotyczące produktów i rozwiązań oferowanych przez markę. Nie brak jest zdjęć pełnych humoru, także tych pochodzących z serwisów takich, jak Demotywatory czy Kwejk.

Najbardziej luźną komunikację prowadzi Philips. Administratorzy strony publikują posty dotyczące spraw bieżących lub ciekawostek znalezionych w Internecie. Jest sporo wpisów angażujących do interakcji, ale niekoniecznie związanych z samą marką, część z nich można uznać za dość kontrowersyjne, jeśli spojrzymy na nie przez pryzmat powagi sprzętu AGD. Np. „Kciuki w górę za leżenie do góry… brzuchem! :)”. Posty dotyczące prowadzonych akcji i przepisy kulinarne w przeciwieństwie do innych fan page’y są tu w zdecydowanej mniejszości. Philips odchodząc od standardowej komunikacji, zgromadził największą liczbę fanów spośród wszystkich polskich marek AGD.

Na komunikację nastawioną na dialog z przymrużeniem oka postawiła również marka Candy. W tym wypadku już sama nazwa fan page’a wskazuje na kierunek dialogu – Candy. Wiemy jak TO robić. Jakie posty odnajdziemy na stronie? „Uczyńmy świat lepszym! Za każdym razem, gdy ktoś udostępnia ten wpis, jeden mężczyzna idzie pozmywać naczynia i wynieść śmieci”. W tym wypadku jednak marce nie udało się powtórzyć sukcesu konkurenta, gromadząc jedynie niecałe 2000 fanów na stronie.

Candy - Wiemy jak TO robić / fot. facebook.com/CandyPolska

Odchodząc od standardowej (bezpiecznej) linii komunikacyjnej, możemy dużo zyskać, ale i – wiele stracić. W takiej sytuacji warto dokładnie zastanowić się nad wyborem drogi, by nie zapomnieć, że przede wszystkim naszym celem jest zbudowanie wartościowego dialogu na linii marka-konsument, a nie zdobycie jak największej ilości fanów.

Pages: 1 2 3

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail