reklama
W tym tygodniu wraz z zespołem Sotrendera pochyliliśmy się na facebookowymi profilami sklepów i marek z branży kosmetycznej. Sprawdziliśmy, jaki procent wszystkich wpisów stanowią posty sponsorowane oraz ile pieniędzy poszczególne strony na nie przeznaczają.
Czytaj więcej: Branża e-commerce: zobacz, jaki budżet wydaje na posty sponsorowane na Facebooku
Czytaj więcej: Moda na Facebooku: ile wydaje na posty sponsorowane?
Badanie płatnej komunikacji na Facebooku
Udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania było możliwe, dzięki danym, które zebrała firma badawcza Sotrender, wyspecjalizowana w badaniu mediów społecznościowych i tworzeniu własnego oprogramowania analitycznego.
Jednym z typów badań, które firma ma w swoim repertuarze jest badanie płatnej komunikacji na Facebooku. Zespół Sotrendera pozyskał wyniki w oparciu o estymację metodą machine larning na podstawie autorskiego algorytmu lasów losowych i unikalnej bazy danych dotyczącej komunikacji ok. 14 tysięcy stron na Facebooku. Kwota jaką firmy wydały na posty sponsorowane oraz Dark Posty, została oszacowana w oparciu o uśredniony CPM – 8 zł.
Badanie objęło 3 ostatnie miesiące ubiegłego roku, czyli IV kwartał 2015. Sotrender w swojej analizie aktywności na Facebooku „wziął pod lupę” 5 firm i sklepów z branży kosmetycznej, które przeznaczyły największe sumy na komunikację – AVON Polska, NIVEA Poland, Perfumeria Douglas Polska, Dove oraz SUPHER-PHARM Poland.
Udział postów sponsorowanych w komunikacji
AVON Polska w czwartym kwartale ubiegłego roku opublikował 253 wpisy, z czego prawie 90% nich było postami niesponsorowanymi. O 30 postów mniej opublikowała marka SUPER- PHARM Poland. Na ich profilu zaledwie 1% wpisów był wsparty dodatkową promocją. Perfumeria Douglas, która znalazła się na trzecim miejscu zestawienia, opublikowała wyraźnie mniejszą liczbę postów – 120 wpisów. Podczas prezentowania wcześniejszych branży mogliśmy się przekonać o pewnej zależności – marki lub sklepy, które publikują mniej postów niż wiodące profile bardziej inwestują w ich promocję. I tak 37% spośród wszystkich udostępnionych postów przez Perfumerię Douglas Poland było wpisami sponsorowanymi. Podobnie było w przypadku marki NIVEA. Zaś marka DOVE udostępniła tylko 36 wpisy, ale aż 71% z nich dodatkowo sponsorowała.
Estymowane wydatki reklamowe
Marka AVON na 10% wpisów sponsorowanych przeznaczyła 73 tysięcy złotych dzięki czemu osiągnęła delikatnie ponad 100 milionów odsłon. NIVEA, która pod względem ilości udostępnionych wpisów znalazła się na czwartym miejscu, w zestawieniu dotyczącym wydatków jest na drugim. Na płatną komunikację przeznaczyła o połowę mniej pieniędzy niż lider zestawienia – 431 tysięcy. Z takim budżetem osiągnęła 61 milionów odsłon. W dalszej części zestawienia znalazła się Perfumeria Douglas, która przeznaczyła o 20 tysięcy złotych mniej niż marka NIVEA. Natomiast sklep SUPHER – PHARM powyżej 100 tysięcy złotych.