reklama
28 września w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie odbył się Nowy Kongres Online Marketing. Dotyczył on samodzielnego planowania i prowadzenia kampanii reklamowych w internecie dla małych, średnich i dużych firm. Spotkanie rozpoczął wykład motywacyjny Łukasza Jakóbiaka, mówcy motywacyjnego i prowadzącego internetowe talk-show „20m2 Łukasza”, podczas którego opowiedział o tym jak sukcesywnie realizował wyznaczane sobie cele, jak trafiał do gwiazd światowego formatu oraz dlaczego zagrał w filmie u boku Sylvestra Stallone. Po nim na scenie pojawiły się m.in. takie postaci jak ekspert ds. marketingu perswazyjnego w OS3 Marcin Maj, analityk trendów i autorka bloga hatalska.com Natalia Hatalska, Rahim Blak z click community, specjalista od nowych mediów i content marketingu Barbara Stawarz czy ewangelista wideo marketingu Magdalena Daniłoś.
Przedstawiamy odpowiedzi na 7 najważniejszych pytań Nowego Kongresu Online:
Kim w przyszłości będzie Twój konsument?
Marcin Maj, CEO OS3 i ekspert ds. marketingu perswazyjnego, przedstawił wizję świata niedalekiej przyszłości i obraz przyszłego konsumenta. Przywołał kilka istotnych faktów – obecnie na rynku jest 4,9 biliona urządzeń IoT, m.in lodówek z dostępem do internetu, a w 2025 będzie ich 25 bilionów. Ponadto w 2025 roku 10% ludzi będzie nosiło ubrania podłączone do internetu. Niezwykle istotne jest, że 65% dzieci idących dziś do podstawówki będzie w przyszłości pracować w zawodzie, którego jeszcze nie ma. Kilka lat temu nikt nie słyszał o takich zawodach jak app developer, Uber driver, driverless car engineer, youth generation expert czy dron operator. To może świadczyć tylko o jednym – wizja naszego konsumenta będzie zmieniała się tak samo jak świat i technologie.
Jak dotrzeć do ludzi młodych?
Maj wspomniał także, że dla 60 procent młodych w Polsce nic nie liczy się bardziej niż prawdziwa miłość, dla takiej samej grupy osób ważna jest ojczyzna. Dla 55 procent młodych ważna jest miejscowość z której pochodzą, a 77 procent martwi się o sytuację w naszym kraju. Najistotniejsze wydaje się być jednak, że 70 procent ludzi młodych uważa, że produkty spożywcze zawierają za dużo chemii i ulepszaczy. Optymistyczną wizją jest, że dla 65 procent ciężka praca jest kluczem do sukcesu. Znaczna część, bo aż 76 procent uważa, że reklamy kłamią. Dlatego powstaje pytanie – jak podbić serca tych młodych ludzi? Marcin Maj podpowiada, że kluczem do sukcesu wydaje się być meaningfull brand, czyli marka, która realnie wpływa na jakość życia swoich konsumentów. Walcz o coś ważnego. Zaskakuj. Miej odwagę. Stawiaj na wyróżnialność, emocje i istotność.
Jakie trendy będą obowiązywały w 2017 roku?
Natalia Hatalska opowiedziała o trendach, które będą obowiązywały w przyszłym roku. 70 procent nastoletnich użytkowników YouTube’a deklaruje, że bardziej utożsamia się z twórcami internetowymi niż tradycyjnymi celebrytami. Jest to z pewnością jeden z powodów dla którego przewiduje się znaczny rozwój wideo. Będą to zarówno krótkie jak i długie formy. Kolejnym top tematem będzie wirtualna rzeczywistość – wideo 360 stopni, Hype Reality, wirtualna przymierzalnia Sixense czy mix rzeczywistości. Będziemy korzystali i rozwijali HoloLens, Spectacles od Snapchata. Nie można także nie wspomnieć o sztucznej inteligencji. Rośnie zasięg marketingu 1:1 z AI po drugiej stronie oraz popularność botów.
Co powinien zawierać skuteczny landing page?
Sylwia Chmielewska-Fryze i Michał Siniarski opowiedzieli o tym jak powinien wyglądać efektywny landing page. Bardzo ważna jest także bieżące optymalizacja kampanii. Każdy landing lage powinien posiadać maksymalne uproszczenie pozostawienia danych oraz najważniejsze informacje w polu widzenia użytkownika. Powinien mieć czytelny i atrakcyjny benefit i uniemożliwiać ucieczkę ze strony. Najlepszym rozwiązaniem jest budowa zgodna z eye-trackingiem. Warto także zadbać, by był prosty i przejrzysty.
Jak stworzyć wzorcowy mediaplan na 2017?
Jacek Szostak radził, by traktować mediaplan nie jako klatkę, a pewnego rodzaju ramę i drogowskaz, którą drogą chcemy się komunikować. Dobry mediaplan powinien zawierać cztery elementy, tzw. DVMC: Data, Video, Mobile i Content. Na początku musimy zdobyć informacje na temat użytkownika, jego procesów decyzyjnych oraz zależnościach i systemach korealacji. Kampanie wideo + TV staną się w 2017 roku kampaniami wideo i zyskają więcej. Mobile jest nowym digitalem, więc nie stosuje się już rozróżnienia. Ponadto dominacja podejścia user centric wymusza na markach dogłębne zrozumienie potrzeb konsumenta, nie tylko w ujęciu liczbowym.
Co zrobić, by zaskakiwać treściami, kiedy wszystko już było?
Barbara Stawarz opowiedziała o content marketing dla wymagających. Za skuteczne formy treści podała tworzenie list postów, czyli np. “9 sposobów na…”, wpisów na zasadzie “Jak zrobić…”, Q&A z ekspertami, historii sukcesów lub newsów. Dostrzega duży potencjał w przekazywaniu treści za pomocą zdjęć i wideo 360 stopni, wirtualnej rzeczywistości, nowych narzędzi do tworzenia filmików, za przykład podała okulary Spectacles, oraz gifów. W 2018 roku będziemy korzystali ze sterowania dotykiem i głosem, 2mln osób będzie posiadało opaski fit&healthy, a 20% treści będzie w rękach robotów. Stawarz przypomniała także, że content marketing to rozmowa i, że mimo ciągłego opowiadania o nowinkach, człowiek nie zmienia i nie uczy się tak szybko jak maszyna.
Jak zarabiać na wideo w internecie?
Magdalena Daniłoś opowiedziała o tym, jakie działania należy podjąć, by nasze wideo w sieci było efektywne. Zaznaczyła, że warto mierzyć efekty poprzez narzędzia analityczne, badać poziom zaangażowania, pozyskiwać dane z monitoringu internetu oraz sprzedaży, w przypadku e-commerce. Niezbędne jest także zadbanie o spójność działań wideo marketingowych ze strategią komunikacji marki. Powinniśmy także implementować wideo w tych działaniach, które mają wywołać emocje i zaangażowanie. Radziła także, by wykorzystywać wideo jako narzędzie do zobrazowania skomplikowanych zagadnień. Kluczem do udanej kampanii wideo marketingowej w sieci jest treść.
Ewangelistka wideo marketingu przedstawiła także Dekalog wideo online:
- Nigdy nie działaj bez strategii
- Nie mów do wszystkich na raz
- Nie oczekuj natychmiastowych efektów
- Zadbaj o odpowiedni branding marki
- Nie oszczędzaj na produkcji wideo
- Spraw, by widz poczuł się wyjątkowo
- Monitoruj efekty
Recepta na sukces
Wszystkie prelekcje kongresu były składowymi swego rodzaju recepty na sukces. W znacznej części z nich podkreślano ogromną rolę treści wideo. Marcin Maj zaznaczał, że ludzi młodych liczy się wpływ marki na życie konsumentów, jej wyróżnialność, działanie na emocje i istotność. Natalia Hatalska zaznaczała, że rok 2017 to rozwój wideo, wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja. Sylwia Chmielewska-Fryze i Michał Siniarski wskazali elementy dobrego landing page’a, który powinien mieć m.in najważniejsze informacje w polu widzenia użytkownika, czysty i atrakcyjny benefit oraz być przejrzysty. Jacek Szostak podał uczestnikom kongresu przepis na idealny media plan – dane, wideo, mobile oraz content, to to czego nie może zabraknąć. Stawarz radziła, by przkazywać content za pomocą zdjęć i wideo 360, wirtualnej rzeczywistości stopni. Magdalena Daniłoś wzywała, by zacząć traktować wideo jako element strategii marketingowej, a nie osobny byt. Zaimplementowanie tych działań w strategii na rok 2017 pomoże nam w osiągnięciu sukcesu.
Portal SocialPress był patronem tego wydarzenia.