X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Facebook wciąż najpotężniejszym medium społecznościowym

Z jaką częstotliwością korzystamy z Facebooka? Jak wygląda struktura demograficzna odwiedzających? Jak współużytkują oni inne social media?

Facebook wciąż najpotężniejszym medium społecznościowymfot. bank zdjęć shutterstock.com

Facebook miażdży swoją konkurencję i pozostaje najpotężniejszym medium społecznościowym. Platforma stworzona w 2004 roku przez Marka Zuckerberga ma już obecnie 1,79 miliardów użytkowników. Kilka dni temu Pew Research Centre zaprezentowało wyniki badań na temat wpływu i znaczenia mediów społecznościowych. Przeprowadzono je w okresie 5 marca – 4 kwietnia 2016 roku wśród 1520 Amerykanów. Większość z nich konsumuje wiadomości za pomocą mediów społecznościowych, a połowa czerpała z serwisu informacje na temat odbywających się kilka dni temu wyborów prezydenckich.

Najpopularniejsze medium społecznościowe

Około 8 na 10 Amerykanów używa Facebooka. Platforma przoduje w liczbie użytkowników w stosunku do innych mediów takich jak Instagram (32 procent), Pinterest (31 procent), LinkedIn (29 procent) czy Twitter (24 procent). W kontekście wszystkich mieszkańców Ameryki 68 procent dorosłych jest użytkownikami Facebooka, natomiast 28 procent korzysta z Instagrama, 26 procent korzysta Pinterest, 25 procent używa LinkedIn, a 21 procent Twittera.

fot. pewinternet.org

Badanie: Pew Research Center

Demografia platform social media

Dzięki rosnącej liczbie osób starszych, którzy dołączają do Facebookowej społeczności medium wciąż odnotowuje wzrost. Liczba dorosłych online wzrosła o 7 punktów procentowych w porównaniu do sondażu przeprowadzanego przez Pew Research Center w 2015 roku. Co więcej, udział użytkowników Facebooka, którzy sprawdzają medium codziennie. Obecnie 76 procent Amerykanów deklaruje, że odwiedza witrynę każdego dnia – w 2015 roku było to 70 procent.

Największą grupę stanowią osoby w wieku 18-29 lat oraz 30-49 lat. Co ciekawe, aż 62 procent użytkowników sieci w wieku 65+ korzysta z Facebooka – jest o 14 procent więcej w stosunku do roku poprzedniego. Ponadto z medium wciąż liczniej korzystają Panie – 83 procent kobiet i 75 procent mężczyzn w sieci korzysta z platformy stworzonej Marka Zuckerberga. Wybierają ją przede wszystkim studenci, osoby z dochodami niższymi niż 30 tysięcy rocznie, mieszkańcy miast oraz terenów wiejskich.

fot. pewinternet.org

Badanie: Pew Research Center

W przypadku innych mediów społecznościowych co trzeci użytkowników użytkowników online (32 procent) korzysta z Instagrama. Jest to wzrost o 5 procent w porównaniu do roku 2015. Z medium korzystają głównie kobiety, które stanowią 38 procent. Mężczyźni to około 26 procent. Co szósta osoba w wieku 18-29 lat korzysta z serwisu. Osoby pomiędzy 30, a 49 rokiem życia stanowią grupę o połowę mniejszą. Dorośli po 65 roku to życia to w przeciwieństwie do Facebooka zaledwie 8 procent użytkowników. Serwis jest popularny wśród studentów, osób, które osiągają dochody roczne mniejsze niż 30 tysięcy dolarów oraz wśród mieszkańców miast.

Badanie: Pew Research Center

Badanie: Pew Research Center

Dane demograficzne dotyczące Twittera nieco odstają od wyżej wymienianych mediów. Z serwisu korzysta około 1/5 wszystkich Amerykanów i są to właściwie w równym stopniu mężczyźni i kobiety, którzy razem stanowią 24 procent wszystkich użytkowników online. Jest to wzrost o jeden punkt procentowy w stosunku do roku poprzedniego. Największą grupę użytkowników (36 procent) stanowią osoby z przedziału wiekowego 18-39 lat. Medium chętnie użytkują osoby z wykształceniem wyższym, zarabiające powyżej 75 tysięcy dolarów rocznie oraz mieszkańcy miast. 

Badanie: Pew Research Center

Badanie: Pew Research Center

Z kolei swój profil na LinkedIn posiada co czwarty Amerykanin. Liczba użytkowników w stosunku do badań z roku poprzedniego wzrosła o 4 procent. Z platformy korzystają szczególnie absolwenci i osoby z wysokimi dochodami – ponad 75 tysięcy rocznie oraz mieszkańcy miast. Trend ten utrzymuje się od dłuższego czasu. Połowa dorosłych korzystających z sieci z wykształceniem wyższym posiada profil na LinkedIn. Co ciekawe, z serwisu w większym stopniu korzystają osoby zatrudnione.

Badanie: Pew Research Center

Badanie: Pew Research Center

Natomiast z Pinteresta korzysta mniej więcej 3 na 10 użytkowników sieci i co czwarty mieszkaniec Ameryki. Prawie 2,5 razy większą grupę odbiorców serwisu stanowią kobiety (45 procent). Platforma jest najpopularniejsza wśród osób w wieku 18-29 lat oraz 30-49 lat. Częściej korzystają z niej osoby studiujące lub już wykształcone, zarabiające powyżej 75 tysięcy dolarów rocznie oraz zamieszkujące tereny podmiejskie.

Częstotliwość korzystania z mediów

Facebook jest najbardziej „codziennym” medium. Użytkownicy Facebooka odwiedzają stronę znacznie częściej niż korzystający z innych srwisów społecznościowych. 76 procent użytkowników, czyli ponad 3/4 korzysta z niego codziennie – z czego 55 procent kilka razy dziennie, a 22 procent minimum raz dziennie.

Badanie: Pew Research Center

Badanie: Pew Research Center

Instagram i Twitter zajmują środkową kondygnację serwisów społecznościowych pod względem udziału użytkowników logujących się codziennie. Prawie połowa użytkowników Instagrama (51 procent) korzysta z platformy na co dzień, a 35 procent respondentów twierdzi, że robią to kilka razy dziennie. Dla porównania – 42 procent użytkowników Twittera wskazuje, że codziennie odwiedza medium, a 23 procent respondentów twierdzi, że robi to więcej niż raz dziennie.

Współużytkowanie

fot. Pew Research Center

fot. Pew Research Center

Użytkownicy mediów społecznościowych korzystają z dość zróżnicowanych platform. Ponad połowa ankietowanych (56 procent) deklaruje, że korzysta z więcej niż jednej z badanych platform. Facebook jest nadal podstawowym medium dla użytkowników. Zdecydowana większość korzystających z innych mediów podejmuje działania także na Facebooku – 95 procent posiadających konto na Instagramie oraz 93 procent korzystających z Twittera jest także użytkownikami Facebooka. Inne strony także wykazują duży poziom współużytkowania. Na przykład 65 procent osób posiadających konta na Twitterze również korzysta z Instagrama, a 49 procent użytkowników Instagrama używa Twittera. 

Facebook wszechobecny

Popularność Facebooka sprawia, że twórcy medium coraz chętniej rozszerzają pole jego działań. Przekonani, że dotrą do ogromnej ilości osób podejmują próby rozszerzenia platformy o takie funkcje Marketplace, która umożliwi kupno i sprzedaż przedmiotów, czy testowaną kilka dni temu zakładkę „Job” w której pracodawca będzie mógł zamieścić ogłoszenie o pracę. Co więcej, pojawiły się głosy mówiące, że Facebook miał wpływ na wyniki wyborów prezydenckich w Ameryce. Założyciel portalu kilka dni po ogłoszeniu wyników opublikował wpis, w którym podzielił się refleksjami na temat elekcji. Deklaruje w nim, że celem portalu jest danie każdemu głosu oraz, że spośród wszystkich treści na Facebooku 99 procent jest prawdziwych. Zaledwie 1 procent to informacje fałszywe lub niesprawdzone, więc nie mogły mieć one wpływu na wynik wyborów. Zuckerberg zapewnia, że zrobiono na tym polu duże postępy, a prace wciąż trwają. Według niego że Facebook dał możliwość dziesiątkom milionów ludzi do podzielenia się swoimi reakcjami na wybór prezydenta.

Platforma wyróżnia się na tle pozostałych mediów społecznościowych – przestała być tylko serwisem do nawiązywania znajomości oraz utrzymywania kontaktu i dąży do tego, by zaspokajać także inne nasze potrzeby. Stanowi źródło informacji, platformę do transmisji wideo live czy nawet miejsce do odnalezienia pracy. I być może to jest właśnie powodem dla którego tak ogromna rzesza Amerykanów coraz chętniej korzysta z Facebooka.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail