reklama
W maju 2018 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. ochrony danych osobowych. Zaostrzą się przepisy prawne regulujące kwestie zbierania i przetwarzania danych o użytkownikach. Już teraz powinieneś się do tych zmian przygotować. Dowiedz się jak zbierać dane odbiorców zgodnie z prawem, kierując się zasadą permission marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem. Taki proces zbierania zgód na komunikację, nie tylko pozwoli Ci spać spokojnie w obliczu nadchodzących zmian prawnych, ale i poprawi jakość prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych. Dzięki pomocy specjalistów z FreshMail i przedstawicieli dwóch kancelarii adwokackich przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję tego, w jaki sposób można pozyskać zgody oraz informacje na temat tego, co zmieni się po wprowadzeniu rozporządzenia i jak owe zmiany wyglądają na tle obowiązującego obecnie prawa.
Skąd te zmiany i czego one dotyczą?
Zacznijmy od tego, dlaczego prawo ulegnie zmianie? Jak mówi Wojciech Krawiec z Kancelarii Adwokackiej Lassota i Partnerzy, prace nad zmianą prawa o ochronie danych osobowych wynikają z rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Stare krajowe regulacje wydane były w oparciu o unijną dyrektywę z 1995 roku. Od tego czasu zmieniły się całkowicie realia naszego życia w związku z rozwojem takich technologii, jak internet czy telefonia komórkowa. Praktyka stosowanie regulacji chroniących dane osobowe wykazała, że nie nadążały one za zmieniającą się rzeczywistością, a dotychczasowe przepisy nie uwzględniały wielu nowych zjawisk.
Mecenas Krawiec podkreśla, że będą one dotyczyły między innymi ram funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych. Całkowitej likwidacji ulegnie obowiązek rejestracji zbiorów danych osobowych w GIODO, a i Administratora Bezpieczeństwa Informacji, teraz zwanego Inspektorem Ochrony Danych, powoływać będą musiały jedynie większe podmioty. Zmodyfikowany zostanie również zakres obowiązku informacyjnego, a także uprawnienia osób, których dane są przetwarzane. Uregulowane zostało m.in. prawo do bycia zapomnianym, a także zasady profilowania użytkowników. Jak więc dostosować się do tych zmian?
Pozyskaj wyraźną i dobrowolną zgodę na komunikację
Prawo wyraźnie wskazuje, że wyrażenie zgody na komunikację powinno być jak najbardziej wyraźne i dobrowolne. Pozyskiwanie zgód na zasadzie „jak najszybciej, jak najłatwiej, najchętniej jednym klikiem”, nie jest skuteczne, a dodatkowo w obliczu zaostrzającej się legislacji, zabronione. Zgoda powinna być:
- jawna,
- świadoma,
- dobrowolna,
- potwierdzona.
Przy zapisie na newsletter należy zebrać następujące zgody:
- zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych
- oraz zgodę na przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej.
Sam proces pozyskiwania zgód powinien być jasny i klarowny dla osoby, która ma taką zgodę wyrazić. Tym samym zgoda nie może być po prostu ukryta w regulaminie, czy w jakikolwiek sposób domyślna.
Odpowiednim mechanizmem, który pozwala upewnić się, że osoba która pozostawia swój email do dalszego kontaktu, robi to dobrowolnie i rzeczywiście jest właścicielem takiego adresu email, jest model double opt-in. Mechanizm ten sprowadza się do wysłania na podany przy zapisie adres mailowy wiadomości z linkiem aktywacyjnym i prośbą o potwierdzenie zapisu Dopiero w momencie, gdy potencjalny subskrybent kliknie w link aktywacyjny, możesz zapisać go do swojej listy odbiorców i rozpocząć komunikację email marketingową. W przypadku, gdy nie potwierdzi zgody, nie możesz dołączyć go do swojej listy mailingowej.
Model double-opt in, prócz pełnej zgodności z RODO, ma też dodatkowe zalety, które pozwolą Ci prowadzić skuteczne działania marketingowe. Stosując double opt-in budujesz wartościową listę subskrybentów. Jesteś pewien, że osoba świadomie podjęła decyzję o otrzymywaniu od Ciebie newslettera.
Reklama
