X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czy social media są takie złe jak wszyscy myślą?

Czy badania serwisu security.org rzeczywiście odzwierciedlają nasze odczucia względem social mediów?

Czy social media są takie złe jak wszyscy myślą?źródło: shutterstock.com

reklama


Dokładne terminy podajemy sobie na Facebooku, relacje z wakacji umieszczamy na Instagramie, a na LinkedInie szukamy pracy lub pracowników. Siła social mediów rośnie z dnia na dzień. Ale czy to sprawia, że dzięki nim czujemy się szczęśliwsi?

Badania serwisu security.org

“Media społecznościowe powodują depresję”, czy “dzięki mediom społecznościowym czujemy się niedowartościowani i mało idealni”. Postanowił zbadać to serwis security.org, który w tym celu przebadał 2718 Amerykanów, których zapytał o nawyki i zadowolenie z życia lub jego brak w związku z obecnością social mediów. Wśród respondentów znalazło się 60,1% kobiet i 39,9% mężczyzn. Ponadto, 53%  to pokolenie Millenialsów. Co się okazało? Czy rzeczywiście media społecznościowe mają na nas aż taki zły wpływ?

Satysfakcja użytkowników sieci społecznościowych

źródło: security.org

I tu, wyniki mogą okazać się zaskakujące, gdyż niemalże 71% respondentów odpowiedziało, że korzystanie z social mediów sprawia im satysfakcję. Ciekawe jest również spojrzenie w poszczególnych grupach użytkowników. I tak, ze względu na płeć, widzimy większe niezadowolenie u kobiet, niż mężczyzn. Jednak wciąż poziom zadowolenia sięga około 70%. I o ile różnice ze względu na przynależność polityczną nie są aż tak rażące, o tyle ciekawe wydają się być te, które dzielą użytkowników pokoleniowo. I tu, zadowolenie na poziomie około 84% wykazują osoby z pokolenia baby boomers i jest to bardzo dużo w porównaniu, np z Millenialsami, gdzie ten sam współczynnik wynosi 66,4%.

Równie ciekawe wygląda podział ze względu na status związku, gdyż najmniejsze niezadowolenie w związku z byciem użytkownikami social mediów zostało odnotowane w grupie osób pozostających w związku małżeńskim. Zadowolenie singli natomiast, jest na poziomie 69,1%.

Statystyczny zadowolony i niezadowolony użytkownik

Serwis przygotował profil statystycznego użytkownika, który twierdzi, że social media wpływają na wzrost zadowolenia i tego posiadającego zupełnie odmienne zdanie w tej kwestii. I tak to wygląda:

źródło: security.org

Jak łatwo zauważyć w gronie osób niezadowolonych najczęściej możemy znaleźć kobiety i osoby z pokolenia Millenialsów. W tym gronie pojawiają się również najczęściej osoby stanu wolnego i te, które są za demokratycznymi partiami politycznymi i pochodzą ze Środkowo Zachodniej części Ameryki.

Świat bez social mediów?

Wbrew wynikom pierwszej części badań, druga z nich jest o tyle zaskakujące, iż trochę zaprzecza temu zadowoleniu. Otóż, serwis security.org zadał pytanie o to, czy chcieliby, aby media społecznościowe przestały istnieć. I tu, 40,6% oznajmiło, że tak. I te wyniki także zostały rozbite na czynniki pierwsze, tj.: pokolenie, płeć, przynależność do partii politycznych i bycie w związku. I tu, okazuje się, że najwięcej, bo aż 43,9 Millenialsów oraz 44,1% osób będą w związkach nieformalnych chciałoby, aby portale społecznościowe przestały istnieć. Ciekawe natomiast wydaje się to samo rozróżnienie ze względu na płeć, gdyż mimo większego niezadowolenia kobiet z wpływu social mediów na ich życie, to więcej mężczyzn odpowiedziało, że wolałoby, gdyby one nie istniały.

źródło: security.org

Podsumowanie

Te badania niewątpliwie mogą wiele wnieść w życie osób pracujących w marketingu, jak również psychologów. Nie da się jednak zaprzeczyć temu, że pomimo faktu, iż respondenci wykazali zadowolenie z istnienia social mediów, wielu z nich chciałoby także, żeby one nigdy się nie pojawiły. Pamiętajmy również, że wszelaki nasz udział w życiu mediów społecznościowych typu: Facebook, Twitter, Instagram, czy Pinterest, może nieść za sobą negatywne skutki psychiczne i wprowadzić nas w liczne problemy zdrowotne i uzależnienia.

Dodajmy też, że badania zostały przeprowadzone w USA, a zatem w Polsce mogłyby one wyglądać zupełnie inaczej. Nie zmienia to jednak tego, że być może świat social mediów nie jest aż taki zły, jak wszyscy mówią. Klucz tkwi w tym, aby korzystać z nich mądrze i nie robić nic wbrew sobie.

 

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail