X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Marketing społecznościowy AD 2014 wciąż darmowy? Dla niektórych tak!

Marketing społecznościowy AD 2014 wciąż darmowy? Dla niektórych tak!

reklama


Firma Socialbakers przeprowadziła badanie wśród ponad 500 marketerów w 82 państwach, reprezentujących 20 różnych branż. Przedmiotem analizy były perspektywy marketingu społecznościowego w bieżącym roku. Pierwszą część badania poświęcono priorytetom marketerów na 2014 rok oraz najbardziej rozpowszechnionym praktykom w social media marketingu.

W drugiej części badania eksperci Socialbakers pochylili się nad społecznościową działalnością największych firm w USA. Opublikowany na podstawie uzyskanych danych raport przynosi kilka zaskakujących informacji.

Jedni oszczędzają, inni wręcz przeciwnie

Okazuje się, że dla niektórych firm marketing społecznościowy w dalszym ciągu nie stanowi obciążenia dla budżetu przeznaczanego na promocję i to pomimo tego, że portale społecznościowe intensywnie rozwijają swoje oferty reklamowe. Spośród firm zatrudniających co najmniej 5 tys. osób, stosunkowo dużo, bo 14% nie przeznacza na działania w social media żadnych środków, a 10% poprzestaje na kwotach mieszczących się w przedziale 1-1000 dolarów w skali miesiąca. Z kolei 38% firm „pompuje” w społecznościowy marketing co najmniej 5 tys. dolarów, w tym 14% wydaje ponad 50 tysięcy dolarów.

fot. Socialbakers

fot. Socialbakers

Facebook hegemonem

Wyniki badania jasno pokazują, która platforma społecznościowa przyciąga największą liczbę reklamodawców. Aż 92% marketerów zadeklarowało, że wykupuje reklamy na Facebooku. Pozostałe serwisy pozostają pod tym względem wyraźnie w tyle. 35% marketerów przeznaczyło część budżetu na promocję na YouTube, 24% – w LinkedIn, a tylko 23% z nich zainwestowało w reklamę na Twitterze. Skąd taki wynik mikrobloga? Być może marki wciąż mają problem z wykorzystaniem Twittera do działań marketingowych, a może po prostu nie czują potrzeby płacenia za ich posty, skoro docierają do wszystkich obserwujących, inaczej niż ma to od dawna miejsce na Facebooku. Poza tym trzeba pamiętać o znacznej różnicy w liczbie użytkowników – z Facebooka i YouTube aktywnie korzysta ponad miliard internautów, a z Twittera ok. 240 mln.

Skoro padła już nazwa najpopularniejszego portalu społecznościowego na świecie, warto przytoczyć dane dotyczące efektywności produktów reklamowych Facebooka. W oczach respondentów najlepiej wypadło łączenie reklam wyświetlanych na News Feedach zarówno w desktopowej, jak i mobilnej wersji serwisu. Podobnie oceniono efektywność wykupywania wyłącznie reklam na desktopowego News Feeda. Zdecydowanie najsłabiej oceniono reklamy wyświetlane z prawej strony facebookowego ekranu (Righ Hand Side).

fot. Socialbakers

fot. Socialbakers

Samodzielność w cenie?

Gdy idzie o prowadzenie kampanii w social media, marketerzy z reguły ufają narzędziom, które dostarczają im same portale społecznościowe. Dotyczy to zarówno zarządzania kampanią, publikowania postów, jak i raportowania. W ten sposób działa ok. 60% marketerów. Pozostali albo korzystają z dedykowanych poszczególnym platformom aplikacji, albo zlecają obsługę agencjom zewnętrznym.

fot. Socialbakers

fot. Socialbakers

Outsourcing domeną największych

Nie jest zaskoczeniem, że outsourcing w obszarze marketingu społecznościowego to przede wszystkim domena dużych firm. Zależność jest oczywista – im większa firma, tym więcej zadań zlecanych na zewnątrz. Widać to szczególnie na przykładzie zarządzania kampaniami i raportowania. Przy publikowaniu postów firmy chcą zachować jednak większą kontrolę i same dobierać właściwy content.

fot. Socialbakers

fot. Socialbakers

Łatwo to wyjaśnić czynnikami finansowymi. Dla dużych firm wydatek na wynagrodzenie agencji często nie stanowi większego problemu, z kolei małe przedsiębiorstwa starają się często oszczędzać na tego typu działaniach i w efekcie prowadzą je na własną rękę.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail