reklama
Specjaliści z TBG Digital w pierwszym kwartale tego toku poddali analizie 66 miliardów wrażeń jakie wygenerowały reklamy na Facebooku. Ne tej podstawie sporządzili krótkie zestawienie, z którego wynika, że współczynnik klikalności (CTR – click through rate) reklam najwyższy jest w soboty, a najniższy – w poniedziałki.
Jednakże różnica między tymi dniami nie jest duża, gdyż wynosi tylko 12%. To oznacza, że rozkład „clicków” jest dosyć równomierny, tak więc ewentualna zmiana strategii marki nie musi wcale skutkować znacznym wzrostem tygodniowego CTR.
Jak wytłumaczyć te różnice? Simon Mansell z TGB Digital wskazuje na związek poziomu współczynnika CTR z częstotliwością korzystania z Facebooka przez użytkowników w określonych dniach. Zakładając, że ilość wyświetlanych reklam jest cały czas podobna, to większa „frekwencja” wśród facebookowiczów oznacza mniejszy CTR. Pytanie czy faktycznie w piątek i sobotę rzadziej korzystamy z Facebooka?
Inny czynnik to zdaniem Mansella sposób w jaki korzystamy z Facebooka. Być może na początku tygodnia przykładamy większą wagę do tego co dzieje się w kanale aktualności, przeglądając treści udostępniane przez naszych znajomych w przerwach w szkole czy pracy. Z kolei im bliżej weekendu tym chętniej myślimy o tym co zrobić z wolnym czasem, mniej koncentrujemy się na pracy i przez to przeglądaniu Facebooka poświęcamy więcej czasu.
Postanowiliśmy sprawdzić, co na ten temat sądzą polscy specjaliści od marketingu na Facebooku.
Wojciech Mróz, SEM Manager – Traffic More
Wyniki badania nie są dla mnie zaskoczeniem, aczkolwiek nie wszystkie reklamy wyświetlane na Facebooku poddają się tej regule. Istnieje kilka czynników, które mogą sprawić, że dzień tygodnia będzie nieistotny lub nawet klikalność będzie wyższa w dni powszednie. Wiele zależy od rodzaju kampanii. Niekoniecznie w każdej grupie docelowej ruch na FB musi być mniejszy w weekendy, nie każda grupa w tygodniu nie ma czasu na oglądanie reklam. Przykładem jest ostatnia prowadzona przez nas kampania, którą kierujemy do osób interesujących się modą i stylizacją. W weekendy ma ona odrobinę niższe CTR-y niż w tygodniu. Zdecydowanie większa część grupy celowej tej kampanii to kobiety. Zarówno te młode, jak i te, które zajmują się dziećmi lub domem (akurat w takim modelu w Polsce kobiety występują w większości) mają na tyle czasu, aby w tygodniu poświęcić więcej uwagi Facebookowi.Kolejnym ważnym czynnikiem jest stopień zaangażowania. Reklama, która proponuje, żeby coś zobaczyć, o czymś poczytać, na pewno wymaga większej interakcji użytkownika, dlatego kliknie w nią w momencie, kiedy będzie miał więcej wolnego czasu. Wiele reklam, zwłaszcza produktowych, umożliwia kliknięcie „Lubię to” od razu z poziomu boksu reklamowego. Nie wymaga to większego zaangażowania, więc kiedy użytkownik zobaczy swoją ulubioną markę (np. odzieżową) i będzie chciał ją tylko „polubić”, zrobi to niezależnie od ilości wolnego czasu, ponieważ i tak już go poświęca przeglądając Facebooka.
Wszystkie te czynniki należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu budżetu dziennego kampanii, ale nie należy też zapomnieć o tym, że skoro w tygodniu na FB znajduje się więcej osób, każda interakcja po kliknięciu w reklamę wzmacnia jej charakter wirusowy pojawiając się na tablicy użytkownika.
- Cyryl Kwasniewski
- Karol Różanowski