X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak stworzyć Social Media Policy dla swojej firmy?

Jak stworzyć Social Media Policy dla swojej firmy?fot. sdn/sxc.hu

Podejmując decyzję o otwarciu komunikacji w social media, firmy często nie zdają sobie sprawy, jak wiele wysiłku należy włożyć w wypracowanie dobrej polityki zarządzania treścią, która będzie towarzyszyć im prawie każdego dnia. Często zadawalając się pozorami, przystępują do ofensywy bez właściwego przygotowania i po krótkim czasie okazuje się, że czas i pieniądze wydane na nową komunikację zostały zmarnowane. A to właśnie dobrze przemyślane rozwiązania w postaci strategii bądź social media policy, pomagają poruszać się po nowych torach tak, by uchronić markę od niepotrzebnych zawirowań.

Czym jest Social Media Policy (SPM)?

SMP to zbiór różnych regulacji w postaci regulaminu, kodeksu dobrych praktyk bądź poradników, potrzebnych do właściwego prowadzenia komunikacji w mediach elektronicznych. Dokumenty te określają standardy, jakimi powinny kierować się wszystkie osoby związane z otoczeniem firmy, (zarząd, pracownicy, partnerzy, dostawcy, podwykonawcy, a także klienci/fani, czytelnicy, subskrybenci, itd..) w komunikacji cyfrowej dotyczącej tej firmy. Są to głęboko przemyślane zasady, przenoszące część odpowiedzialności za wizerunek firmy na jednostkę. Sformułowane w niej reguły powinny tworzyć spójną całość, dostarczając zainteresowanym, w sposób prosty i zrozumiały, informacji na temat tego, jak powinni postępować w określonych sytuacjach i miejscach.

Innymi słowy, jeśli marka rozpoczyna komunikację w wybranych kanałach social media, wszyscy jej interesariusze, którzy prywatnie korzystają z tych (bądź innych) kanałów, mają obowiązek zachowywać się zgodnie z przyjętą polityką firmy. I nie chodzi tu o restrykcyjne przestrzeganie wyimaginowanych i skomplikowanych praw, raczej o doprowadzenie do zdroworozsądkowej sytuacji, w której użytkownik zastanowi się dwa razy, zanim udostępni treści, które mogą wpłynąć negatywnie na wizerunek marki.

Zakazami nic nie wskórasz

Jednym z przykładów źle zarządzanej aktywności naszych pracowników i partnerów jest zabranianie im korzystania z mediów społecznościowych. Żadna instytucja nie powinna żądać od nas zamykania kont, profili czy blogów! Każdy ma dziś prawo do dbania o swój własny wizerunek. Ci, którzy aktywnie uczestniczą w życiu społeczności internetowej i – czasem przez lata – budują skrupulatnie swoją markę, wiedzą, że nie można porzucić swoich czytelników i przestać publikować tekstów tylko ze względu na fakt np. zmiany pracy.

Inną kwestią są ograniczenia możliwości korzystania przez pracowników z profili, blogów etc. w godzinach pracy, ale takie działania pracodawców wydają się być dosyć oczywiste, często uzasadnione i nie powinny budzić zdziwienia. Oczywiście są również sytuacje, mogące prowadzić do powstania potencjalnego konfliktu interesów np. pomiędzy firmą a pracownikiem – blogerem, ale wtedy właściwym rozwiązaniem, godnym rozważenia przez pracodawcę, wydaje się być wypracowanie porozumienia w zakresie zasad korzystania z mechanizmów social media z zachowaniem odpowiedniego poziomu poufności, działań, które nie będą wpływały na niekorzyść firmy, zwłaszcza jej wizerunku, reputacji etc. Zabranianie tego typu aktywności pracownikom, w generalnym ujęciu, przeczy idei social media, która rozwinęła się w oparciu o reguły demokracji i wolności słowa.

Co powinno się znaleźć w dokumencie regulującym politykę firmy w social media?

Przede wszystkim należy uregulować kwestie związane z aktywnością w social media osób zatrudnionych w firmie, w tym (pre) moderacji ich wypowiedzi. Dokument ten powinien być skierowany do każdej osoby, która bloguje, tweetuje, produkuje treści video/audio (podcasty, radio-online, etc..), posiada profil na Facebooku, Google+, LinkedIn itp.., lub w jakikolwiek inny sposób jest aktywna w sieci. Powinien zawierać zasady postępowania oraz wartości reprezentowane przez markę, zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Najważniejsze jednak, by wszyscy zainteresowani byli świadomi celów firmy, wiedzieli jak reagować w sytuacjach kryzysu i znali zasady udziału firmy w miejscach kontrolowanych przez nią, jaki i poza nimi.

Każda instytucja, której zależy na jednolitym przekazie, powinna korzystać ze swoich zasobów ludzkich, by budować spójną komunikację.

Poniżej kilka przykładowych zasad, które mogą być pomocne w tworzeniu treści SMP:

1. Bierz odpowiedzialność za publikowane przez Ciebie treści i myśl o konsekwencjach – nigdy nie ujawniaj, nie wykorzystuj informacji poufnych, wrażliwych dotyczących firmy np. na temat klientów, pracowników, partnerów, strategii firmy etc. Rozważ sytuacje, w których na opublikowanie informacji powinieneś uzyskać uprzednią zgodę.

2. Jeśli popełnisz błąd – napraw go jak najszybciej.

3. Dbaj o swoją prywatność – nie upubliczniaj informacji cenzurowanych.

4. Bądź uczciwy i stosuj zasadę przejrzystości – używaj swojego nazwiska oraz identyfikuj się ze swoim miejscem pracy.

5. Komunikuj przejrzyście – informuj, że publikowane treści są Twoimi prywatnymi opiniami, a nie opiniami firmy czy z nią związanymi.

6. Szanuj obowiązujące przepisy prawa – np. o prawach autorskich publikując informacje, które nie są przygotowane przez Ciebie.

7. Chroń otoczenie firmy – jeśli zauważysz, że ktoś rozpowszechnia fałszywe informacje o Twojej firmie, zareaguj posługując się potwierdzonymi faktami.

8. Szanuj konkurencję – pisz o konkurencji, ale nie udostępniaj treści negatywnych, jeśli nie dysponujesz potwierdzonymi, publicznie dostępnymi informacjami.

9. Szanuj swoją publiczność – masz prawo dyskutować i nie zgadzać się, ale zawsze czyń to z szacunkiem do drugiej strony oraz unikaj kłótni i awantur.

10. Korzystaj z kontaktu – jeśli np. będziesz świadkiem negatywnej dyskusji o firmie, skontaktuj się z odpowiednimi osobami zarządzającymi wizerunkiem.

Reguły SMP powinny być budowane indywidualnie przez organizację. Ważne, by wynikały z filozofii firmy i były dostosowane do jej polityki dzielenia się informacją.

Pages: 1 2


Szkolenia z content marketingu: Content marketing w B2B 27.11.2018 w Warszawie

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail