X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Uzależnienie od social media u nastolatków może zwiększać ryzyko występowania objawów ADHD

Czy istnieje związek pomiędzy mediami społecznościowymi a ADHD? Badanie wykazało, że wraz z częstszym sprawdzaniem portali społecznościowych wzrasta prawdopodobieństwo pojawiania się u nastolatków objawów charakterystycznych dla zaburzenia neurorozwojowego.

Uzależnienie od social media u nastolatków może zwiększać ryzyko występowania objawów ADHDfot. bank zdjęć shutterstock.com

Opublikowane niedawno wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Południowej Karolinie wskazują, że częste korzystanie z mediów społecznościowych może być związane ze zmniejszoną koncentracją oraz deficytem uwagi i nadpobudliwością ruchową, czyli ADHD.

Czym jest ADHD?

ADHD jest skrótem od angielskiego „Attention Deficit Hyperactivity Disorder”. Po polsku oznacza to zaburzenie neurorozwojowe, które powstaje we wczesnym dzieciństwie i wpływa na rozwój mózgu. Objawy obejmują nieuważne, nadpobudliwe i impulsywne zachowania. Chociaż są one charakterystyczne dla ADHD, problemy z utrzymaniem uwagi mogą być doświadczane, choć w mniejszym stopniu, przez dzieci i nastolatków, u których nie zdiagnozowano zaburzenia.

Zachowania nastolatków a media cyfrowe

Podczas badania naukowcy sprawdzili, jaki jest związek pomiędzy zachowaniami podobnymi do ADHD, a korzystaniem z mediów cyfrowych u nastolatków w wieku 15 i 16 lat. Ankiety wypełniło ponad 2,5 tysiąca uczniów kalifornijskich szkół.

W ramach ankiet zostali oni poproszenie o wskazanie częstotliwość korzystania z mediów cyfrowych – kilka razy dziennie, 1-2 razy dziennie, 1-2 razy w tygodniu czy nigdy. Pytano także o różne czynności podejmowane w ramach tego, takie jak pisanie wiadomości tekstowych, sprawdzane stron social media, prowadzenie konwersacji online czy streaming telewizji na komputerach, smartfonach i konsolach.

W latach 2014-2016, co sześć miesięcy uczniowie oceniali podejmowanie tych aktywności w ciągu ostatniego tygodnia i występowanie objawów ADHD. Co z nich wynikło?

fot. bank zdjęć picjumbo.com

fot. bank zdjęć picjumbo.com

Objawy związane z zaburzeniem

Dwuletnie badanie pozwoliło na obserwację statystycznie istotnego związku pomiędzy korzystaniem z social media a objawami ADHD. Prawie 81% badanych, czyli znaczna większość, zdeklarowało, że korzysta z przynajmniej jednego rodzaju multimediów cyfrowych z dużą częstotliwością (3 lub więcej razy dziennie). Ponad połowa (54%) wskazała, że jest to sprawdzanie stron social media.

Nastolatkowie, którzy nie zgłosili żadnej aktywności w mediach cyfrowych o wysokim stopniu, mieli niższe wskaźniki zachowań związanych z objawami ADHD w ciągu 24-miesięcznego okresu badania – wyniosły one 4,6%.

Zaś u tych, którzy wskazywali wysoką częstotliwości oraz większą liczbą działań cyfrowych wiązało się to z wyższymi szansami na doświadczanie zachowań charakterystycznych dla zaburzenia.

Wśród osób, które zgłosiły wysokie podejmowanie siedmiu aktywności, 9,5% doświadczyło zachowań typu ADHD. Osoby wykazujące wysokie wykorzystanie wszystkich 14 działań w mediach cyfrowych miały najwyższe wskaźniki, wynoszące 10,5%.

Wpływ social media na koncentrację

Aktywności, które najsilniej wiązały się z objawami ADHD to wysoka częstotliwość sprawdzanie mediów społecznościowych, lajkowanie lub komentowanie statusów, granie w pojedynkę w gry na konsoli, komputerze lub smartfonie oraz prowadzenie rozmów wideo.

Ponadto sprawdzono, że każde dodatkowe zaangażowanie i zwiększenie częstotliwości aktywność w mediach cyfrowych wiąże się z wyższymi szansami na występowanie objawów ADHD w każdym kolejnym punkcie kontrolnym.

Okazuje się więc, że ciągle sprawdzanie przez dłuższy okres czasu powiadomień z serwisów społecznościowych sprawia, iż nastolatkowe zmagają się z problemami z koncentracją.

ADHD jest złożonym zaburzeniem neurorozwojowym, mającym także podstawy genetyczne, więc pozyskane wyniki w żaden sposób nie oznaczają, że media cyfrowe mogą bezpośrednio powodować ADHD. Jak jednak deklarują naukowcy, częste stosowanie mediów cyfrowych może być związane z rozwojem objawów ADHD, jednak, aby ustalić powiązanie przyczynowe konieczne są są dalsze badania.


Szkolenia z content marketingu: skuteczna sprzedaż a content marketing 23.10.2018 w Warszawie oraz content marketing w B2B 27.11.2018 w Warszawie

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail